خبر و دیدگاه

آتش بس کوتاه مدت با امید های زیاد

 

افغانستان پس از چندین دهه جنگ و خونریزی شاهد یک آتش بس بی سابقه  از سوی دو طرف جنگ است . این آتش بس زمانی جنبه تحقق پیدا کرد که حکومت وحدت ملی آتش بس یکجانبه را به احترام ماه مبارک رمضان از بیست و هفتم ماه مبارک رمضان تا پنجم عید با گروه طالبان آتش بس یکجانبه اعلام کرد اما  این آتش بس شامل حال گروه های تروریستی دیگر که شامل القاعده ، داعش و دیگر گروه ها از مجموعه ۲۲ گروه تروریستی که در افغانستان فعالیت میکنند نمیشود . در واکنش به این درخواست آتش بس از سوی اشرف غنی رییس جمهور کشور گروه طالبان نیز با اعلام اتش بس در سه روز عید از تمامی جنگجویان خود خواستند که در ایام عید بالای نیرو های افغان دست حمله نزنند اما بر حملات شان بالای نیرو های خارجی کما فی سابق ادامه بدهند .

طالبان مسلح پیش از این اسرار داشتند که حکومت افغانستان صلاحیت گفتگو را ندارند و این گروه با امریکا در مورد صلح گفتگو خواهد کرد اما این تصمیم طالبان بر آتش بس همه را غافگیر ساخت و نشان دهنده تغییر کلی در سیاست این گروه به حساب می آید .

چیزی که در این اعلام آتش بس از سوی  طالبان مسلح قابل تأمل است این است که طالبان جنگ با نیرو های افغان را متوقف کرده اند این چیزی است که اکنون این گروه نیز پی برده است که جنگ افغانستان جنگ میان افغان ها به دستور بیگانه ها است و کشور های بیرونی ظاهرا به بهانۀ مبارزه علیه تروریزم افغان ها را میان هم انداخته اند و افغان ها را قربانی خواست های شان میسازند و با استفاده از این جنگ تحمیلی  خود را به اهداف شان میرسانند .

زنده شدن این دیدگاه امیدواری ها را به تمدید آتش بس نیز افزایش داده است و اگر این طرز تفکر که کشور های منطقه و جهان جنگ تحمیلی را بالای افغان ها به هدف رسیدن به اهداف ستراتیژیک شان قبولانده اند زنده شود دیگر دامن این خونریزی و جنگ از افغانستان بر چیده خواهد شد . و آن زمان دوست و دشمن به گونه واضح مشخص خواهد شد .

این در چندین دهه جنگ افغانستان بی سابقه بوده است که دو طرف جنگ به آتش بس به توافق برسند هر چند که عمر این آتش بس کوتاه است اما با آن هم میشود که آنرا به عنوان یک اقدام صلح خواهانه از طرف های درگیری جنگ به فال نیک گرفت . حکومت افغانستان در این آواخر تلاش های رسیدن به صلح و آغاز مذاکرات را بدون پیش شرط به طالبان مسلح پیشنهاد کرد و همچنان تلاش های را در داخل و خارج از کشور سرعت بخشید تا گروه طالبان مسلح را وادار سازد که جنگ افغانستان نه از نگاه اساسات اسلامی و نه هم از دید بین المللی مشروعیت دارد .

نشست اندونیزیا که یکی از نشست های بی پیشینه در مورد صلح و جنگ افغانستان که میان علمای دین سه کشور افغانستان ، پاکستان و اندونیزیا برگزار شد نیز در ماهیت  خود یک نوع فشار غیر مستقیم بالای گروه های جنگجو در افغانستان بود و علمای سه کشور به گفتگو و مذاکرات برای پایان جنگ افغانستان تاکید کردند . همچنان نشست بزرگ علمای دینی افغانستان که در آن نزدیک به سه هزار عالم دین از گوشه و کنار افغانستان گرد هم آمدند و همه به یک صدا جنگ افغانستان و کشتن افراد بیگناه و ملکی را ناروا دانستند و با صدور فتوای متفقه جواز اعلام جهاد را نیز از گروه های جنگجو گرفتند این همه تلاش های بود که دیگر بهانهء جنگ را از گروه های جنگجو می گرفت  .

طالبان مسلح اکنون تحت فشار های بی پیشینه ای هم در داخل کشور و هم در بیرون از کشور قرار دارند و آنان میدانند که حمایت های داخلی و بیرونی از آنان در حال کاهش است و ذهنیت ها در مقابل این گروه در حال تغییر میباشد

طالبان مسلح  تلاش میکنند که خود را از این همه فشار ها رهایی ببخشند و به یک نحوی خود شانرا در انظار مردم افغانستان و جهانیان گروهی که خواهان صلح است جلوه بدهند . هر چند اعلام آتش بس از سوی گروه طالبان به مدت سه روز در کشور بسیار کوتاه است اما با آنهم این آتش را نباید به عنوان یک اقدام زود گذر دید . توافق گروه طالبان به آتش و واکنش های گسترده ای  مردم افغانستان و همچنان جهانیان این را واضح میسازد که تلاش های صلح حکومت افغانستان با گذشت هر روز نتیجه ای به دنبال دارد . مردم افغانستان نسبت به هر زمان دیگر اکنون به صلح امیدوار شده اند و از تمامی گروه های جنگجو در افغانستان میخواهند که به صلح لبیک بگویند و از کشتن افغان ها دست بکشند .

واکنش های گسترده مردم در شبکه های اجتماعی و حمایت آنان از این روند نشان میدهد که مردم افغانستان نسبت به هر زمان دیگر اکنون به صلح نیاز دارند . بدون شک که این آتش بس جنبه های گسترده را به دنبال خواهد داشت و امیدواری ها را به وجود آورده است که شاید این آتش بس در مرحله دوم تمدید شود .  اما چیزی که در این میان بسیار مهم است که باید هر دو طرف جنگ هم حکومت افغانستان و هم گروه طالبان متوجه باشند آن مدیریت آتش بس است که باید هر دو طرف دست کسانی را که منفعت شانرا در ادامه جنگ افغانستان می بینند کوتاه سازند و نگذارند که این آتش بس بد نام شود . اگر این آتش بدنام شد و دو طرف موفق نشدند که به تعهد شان پا بند باشند امیدواری ها به تمدید و ایجاد اعتماد میان طرفین از هم خواهد رفت .  افغانستان اکنون در یک مرحله بسیار حساس و تاریخی قرار گرفته است که اگر دو طرف موفق شدند که به تعهدات شان پابند باشند بدون شک که در مرحله بعدی گفتگو های رو در رو نیز میان حکومت افغانستان و طالبان مسلح دور از انتظار نخواهد بود .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا