خبر و دیدگاه

فتوای علمای افغانستان چه تاثیری روی وضعیت کشور خواهد داشت ؟

 

به دنبال تلاش های فراوان از سوی حکومت افغانستان در سطح ملی ، منطقوی و بین المللی به هدف رسیدن به صلح ، نشست بزرگی از سوی علمای دینی افغانستان مبنی بر نا روا خواندن جنگ افغانستان برگزار شد .

حکومت افغانستان در نشست پروسه دوم کابل بسته پیشنهادی صلح را برای طالبان مسلح ارایه کرد که در آن سهولت های بی نظیری در تاریخ مدنظر گرفته شده بود تا طالبان مسلح با استفاده از آن گفتگو های صلح را آغاز کنند و خواست های شانرا از طریق مذاکرات مطرح کنند . اما طالبان مسلح پاسخ این خواست حکومت افغانستان را با آغاز عملیات بهاری شان تحت نام خندق دادند . که این کار تلاش های حکومت افغانستان را در داخل کشور منطقه و جهان در خور ستایش قرار داد .

پیش از نشست علمای دینی افغانستان در کابل نشست های متعدد کوچک و بزرگی در داخل افغانستان و خارج از کشور برگزار شد که یکی از آن نشست های مهم نشست علمای دینی اندونیزیا ؛ پاکستان و افغانستان در مورد صلح افغانستان بود که در آن نیز علمای دینی جنگ افغانستان را به نحوی ناروا خواندند .

به دنبال آن روز دوشنبه کابل شاهد نشست بزرگ و بی پیشینه علمای دینی افغانستان از همه یی ولایت بود که با یکصدا جنگ افغانستان که در آن بیشتر افراد ملکی قربانی میشوند را از دیدگاه و اساسات اسلام با صدور فتوا نا مشروع و مردود دانستند این فتوای علمای روشن ساخت ادعاهایی که در رابطه به جنگ افغانستان وجود دارد برخلاف این همه ادعاها، جنگ جاری و حملات انتحاری در افغانستان هیچگونه جواز دینی و شرعی ندارد.

.  افغانستان اکنون در مقایسه به هر زمان دیگر نیاز به صلح دارد و هیچ کشوری در جهان شاهد نبوده است که جنگ آن از طریق نظامی و حربی حل شده باشد بلکه همه جنگ ها در جهان در نهایت از روی تفاهم و مذاکره حل شده است و جنگ افغانستان نیز راه حل نظامی ندارد . در گذشته ها همواره انتقاد ها بر این بوده است که چرا عالمان دین در قبال حملات انتحاری و انفجاری گروه های تروریستی خاموشی اختیار کرده اند و صدای شان را بر ضد آن بلند نمیکنند شاید این مسله نیاز به وقت داشته است تا اجماع منطقوی و بین المللی در مورد صلح  افغانستان به میان آید و پس از آن اجماع ملی نقش خود را ایفا کند . در جنگ افغانستان که از آن بیش از یک و نیم دهه میگذرد بیشتر در آن افراد ملکی و افغان های بی گناه کشته میشوند که هیچ گونه اساس و بنیاد اسلامی ندارد . کثیر علمای افغانستان در نشست خود گفتند که در جنگی که در آن افراد ملکی و مردم با استفاده از انتحار و انفجار کشته شوند مردود است در اسلام هیچ جای ندارد . علمای دینی همچنان تاکید کردند که ادامه وضعیت جنگی در افغانستان زمینه مداخله کشور های بیرونی را فراهم کرده است . گروه های مسلح افغانستان دلیل ادامه جنگ شان در افغانستان را حضور خارجی ها میدانند و میگویند تا زمانیکه نیرو های خارجی در افغانستان حضور داشته باشند از جنگ دست نمیکشند اما در حقیقت این خود طالبان و گروه های جنگجوی دیگر هستند که زمینه حضور خارجی ها را در افغانستان مساعد کرده اند . اگر طالبان مسلح از فرصتی که حکومت افغانستان برای آنان مهیا نموده است  و بسته پیشنهادی بسیار سهل را برای آنان پیشکش کرده است استفاده کنند و به گفتگو های صلح حاضر شوند میشود و خروج نیرو های خارجی از افغانستان را در چوکات مذاکرات صلح بیان کنند . زمانیکه صلح در کشور برقرار شود هیچ نیازی به حضور نیرو های خارجی در افغانستان دیده نمیشود و حکومت افغانستان در مرحله بعدی میتواند که با نیرو های خارجی مذاکره کند و به حضور نظامی آنان خاتمه بدهد . اما طالبان مسلح که به دستور کشور های بیرونی جنگ میکنند و خواست های آنان را در افغانستان از طریق جنگ مطرح میکنند زمینه ساز شده است که تقابل قوا را در کشور به میان بیاورند نه تنها اینکه حضور نیرو های خارجی درافغانستان خاتمه پیدا نمیکند بلکه جنگ نیز ادامه میابد .

هر چند طالبان مسلح نشست علمای دینی افغانستان را سفارشی و به دستور کشور های بیرونی عنوان کرده اند اما در این فتوای علمای دینی هیچ ماده ای نبوده است که برای منفعت خارجی ها و یا حکومت افغانستان بوده باشد بلکه این فتوای آنان به اساس واقعیت های جامعه افغانی و نیاز مردم افغانستان میباشد که قربانی اصلی این هستند . گروه های جنگجو در  افغانستان جنگ شان را زیر شعار جاری نگهداشته اند اما آنان بی خبر از این هستند که کشور های که دستور جنگ را برای آنان صادر میکند قانون اساسی آنان نواقص ها فاحش اسلامی دارد اما بر عکس قانون اساسی افغانستان تمامی ماده های آن در روشنایی دین مبین سلام آماده شده است که هیچ موردی در آن وجود ندارد که خلاف دین اسلام باشد . صدور فتوا از سوی اکتریت علمای دینی افغانستان چشم انداز امید برای صلح افغانستان است زیرا پس از این توجیهی دینی جنگ گروه های تروریستی خاتمه پیدا میکند و آنان به عنوان یک گروهی که خواهان جنگ هستند یکبار دیگر مطرح خواهند بود .  نشست علمای دینی با استقبال گسترده یی در داخل کشور مواجه شده است و مردم از این فتوای علما اظهار خرسندی میکنند . این فتوا دیدگاه های نسبت به جنگ طالبان را در افغانستان تغییر خواهد داد و روزنهء برای صلح باز خواهند کرد . 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا