خبر و دیدگاه

اندوه بزرگی به وسعت دنیا که جامعه مطبوعات افغانستان را به گلیم غم نشاند

 

متاسفانه در اثر مداخلات بی شرمانه و بی کفایتی زمامداران مفسد مانند گذشته یکبار دیگر رنگ خون بوی غم کوچه های کابل را روز گذشته فرا گرفته بود بر علاوه هموطنان عزیز دیگر ما تا اکنون شهادت ۹ نفر شهید و ۵ نفر دیگر زخمی از جامعه مطبوعات به ترتیب ذیل تائید گردیده

۱-  یارمحمد توخی، طلوع نیوز(تصویربردار)
۲-  عبادالله حنان‌زی، رادیو آزادی(خبرنگار)
۳ـ محرم درانی، رادیو آزادی(گوینده)
۴ـ سباوون کاکر، رادیو آزادی(تصویربردار)
۵-  غازی رسولی، تلویزیون یک (خبرنگار)
۶-  نوروزعلی خاموش، تلویزیون یک (تصویربردار)
۷-  شاه مری فیضی، فرانس پرس(عکاس)
۸-  سلیم تلاش، تلویزیون مشعل(خبرنگار)
۹-  علی سلیمی، تلویزیون مشعل(تصویربردار)


زخمی‌ها:
۱-  ناصر هاشمی، الجزیره(خبرنگار)
۲ـ احمدشاه عظیمی، ندا آگاه(خبرنگار)
۳ـ عمر سبحان، رویترز(عکاس)
۴ـ عیار لمر، هفته‌نامه ملی وحدت(خبرنگار)
۵ـ داوود قیصانی، تلویزیون میوند(تصویربردار)

همچنان رمضان قومندان تولی اول حوزه نهم پولیس چهار کارمند امنیت ملی نیز شهید گردیده اند دو نفر از محافظین آمر حوزه نهم پولیس نیز شدیداَ زخم برداشته اند حادثه دیروز اندوه بزرگ تر از یک کوهـ درد بزرگ تر از هر دردی و غم بزرگ تر از هر غمی در سرزمین ما بوده مسئولین بلند پایه دولت خطاب من به شماست ! به شما کسانی که از اثر بی کفایتی تان هر روز مردم ما قربانی می شوند شما میدانید شب گذشته مادران داغ دیده چه حالتی داشته اند شب گذشته که دستخوان شما پر از خوراکه های رنگارنگ بود در وطنم سنگ و چوب به ناله و فریاد بودند آیا شب گذشته شما عالی جنابان برای یک لحظه ای سر به گریبان فرود آوردید که در زیر سایه حاکمیت ما چه میگذرد احساس خجالت و شرمساری در پیشگاه و ملت خود ندارید.  آیا بی قراری مادران که روز گذشته فرزندان شان به خاک و خون غلطیده اند را درک میکنید. باور به شما سنگ دلان ندارم چون فرزندان نازدانه شما در این سرزمین نیستند در کشور های اروپایی و امریکایی و شاید در کلب های شبانه مصروف پای کوبی باشند از سوی دیگر درست است که گروه تروریستی داعش مسئولیت حملات روز گذشته را پذیرفته است آیا مسئولیت رئیس جمهور و رئیس اجرائیه و جامعه جهانی تنها و تنها محکوم کردن همچو حوادث است. امضای قرار داد امنیتی با امریکا ثمره اش همین است. آیا این زمامداران میدانند که در حادثه خونین روز دوشنبه اضافه تر از ۶۰ نفر شهید و زخمی شده اند آمار تلفات متاسفانه رو به افزایش است به عقیده من فاجعه شهادت خبرنگاران، لکه ای ننگ دیگری بر دامان حامیان تروریزم مسئولین بی کفایت در کشور ماست.  حوادث هولناک و خون بار کشور ما تنها دیروز امروز و فردا نخواهد بود بلکه حلقه ای محکم از یک زنجیره ای بی پایان است که بزودی نقطه آخر ندارد. درد دیگری ما در آن نهفته است که اگر خبر نگار یا تصویر بردار قربانی قدسیت وظیفه خود میشود از خانواده اش هیچ کسی دستگیری نمی کند. چون در جامعه رسانه ای افغانستان هیچ بیمه ای وجود ندارد. هنوز در قوانین روی کاغذ که آقای سرور دانش ساخته و بافته است در زمینه تحفظ خبرنگاران آنچه که آرزو برده می شود هرگز عملی نخواهد شد نقاطی نیست که به آن اعتماد کرد از سوی دیگر بدبختانه بر علاوه مداخلات بی شرمانه خارجی ها و بی کفایتی مسئولین امنیتی ما سه نقطه که زیادتر عامل ادامه این وحشت و دهشت در سرزمین ما اند و مسئولین بلند پایه در راه زدودن آن گام بر نمیدارند عبارت اند .

۱.رئیس جمهور در حالیکه محاکم سه گانه مجازات اعدام را برای آدم کشان حرفوی فیصله نموده اما جناب آقای غنی نمیدانیم روی چه ملحوضاتی  تطبیق احکام فیصله های محاکم را توشیح نمیکند چرا و برای چه و بخاطر چه ؟

۲.تعدادی از اعضای مجلس نماینده گان که گفته می شود یا در بدل زور یا در بدل زر در حمایت از بی کفایت ترین آدم ها در ارگانهای امنیتی قرار دارند و آنها را با همه بی کفایتی های شان پشتیبانی میکنند با این جنایت شریک اند .

۳.از سوی دیگر صد ها هزار سیم کارت بدون راجستر در افغانستان وجود دارد وزارت مخابرات و تکنالوژی آنها را راجستر نمیکند.  از همین سیم کارت های بدون راجستر انتحاری ها اختطاف چیان و همه جنایتکاران استفاده میکنند آیا مسئولین به این جنایت شریک اند در اخیر میخواهم از تمام رسانه های صوتی و تصویری احترامانه میخواهم تا اخبار مربوط به گروه های تررویستی را بشمول مسئولین بی کفایت دولتی حد اقل برای یک هفته تحریم کنند .

احمد سعیدی

احمد سعیدی نویسنده و تحلیلگر امور سیاسی افغانستان می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا