خبر و دیدگاه

حادثۀ بمباران و تلفات دشت ارچی

حادثۀ بمباران و تلفات دشت ارچی در نوع خود، نه بار اول است و نه بار آخر خواهد بود. مخالفت و موافقت و نکوهش و تقدیر در این مورد، راه حل نیست.
برای دریافت راه حل اساسی مناطق همچون دشت ارچی قندوز، منتقد و موافق و بیشتر از همه دولت و به خصوص اشرف غنی به عنوان رئیس جمهور جواب این سوالات را پیدا و ارائه کنند:
۱ – چرا گروه طالبان در دشت ارچی، چهاردره، دند غوری بغلان و مناطق دیگر در قندوز و ولایات همجوار آن طی این سال ها پایگاه جنگی و تروریستی برپا کردند و آن را گسترش دادند و مستحکم کردند؟
۲- در حالی که این ولایات و مراکز و پایگاه طالبان در این مناطق با پاکستان سرحد مشترک ندارد تا طالبان از پاکستان به عنوان عقب جبهۀ شان از لحاظ نظامی، لوژستیکی و مالی تجهیز و تمویل شوند، چگونه آن ها در این سال ها نه تنها نیروهای جنگی و مراکز نظامی خود را حفظ کردند، بلکه به تعداد جنگجویان و تروریستان خود در این مناطق افزودند و مراکز و پایگاه های خود را به مناطقی در ولایات بغلان، تخار و بدخشان گسترش دادند؟
۳ – عوامل و انگیزه اجتماعی و فرهنگی که موجب پذیرش طالبان و گروه های تروریستی مختلف در دشت ارچی، چهاردره، دند غوری و مناطق دیگر در این ولایات شده است، چیست؟
۴ – چرا دولت افغانستان و به خصوص رئیس جمهورغنی در این سه سال حکومت خود به ریشه ها و انگیزه های عوامل اجتماعی و فرهنگی حضور و نفوذ تروریستان طالب در قندوز توجه به عمل نیاورد و راه حل عملی برای برطرفی آن ارائه و اجرا نکرد؟
۵ – چرا دولت افغانستان، عوامل و دلایل اصلی حضور و نفوذ فزایندۀ طالبان به عنوان یک گروه تروریستی دشمن این دولت در قندوز که حتی دوبار مرکز ولایت و شهر قندوز بدست طالبان سقوط کرد را، کتمان می کند و از افشا، تعقیب، دستگیری و مجازات افراد و چهره های که در این ولایت با تروریستان طالب همدستی دارند و طالبان را دوبار به تصرف شهر قندوز یاری رساندند، امتناع می ورزد؟
۶ – چرا دولت افغانستان و به خصوص رئیس جمهور غنی در این سه سال حکومتش، افراد صاحب نفوذ، اعم از عالم دینی و متنفذ محلی همکار طالبان در دشت ارچی، چهاردره، امام صاحب، خان آباد قندوز و دند غوری بغلان را از طریق مذاکره قانع و راضی نساخت تا آن ها از حمایت طالبان و تروریستان دست بردارند؟
۷ – اگر مدارس دینی، مولوی ها، ملا ها، قاری ها، امامان مساجد، در دشت ارچی و ولسوالی های تحت نفوذ و سلطۀ طالبان در قندوز و بغلان، حمایت و همکاری خود را با طالبان از لحاظ دینی و شرعی، برحق می دانند، شواری علمای این دولت، وزارت حج و اوقاف این دولت با هزاران مسجد و امام معاش بگیرش و شورای عالی صلح معاش خوار این دولت، چرا این مشروعیت دینی حمایت از تروریستان طالب را در این مناطق و مناطق دیگر افغانستان نمی تواننند مورد تردید قرار دهند تا پذیرش و حمایت اجتماعی و فرهنگی مردم از طالبان در دشت ارچی قندوز و هر جای دیگر از میان برود؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا