خبر و دیدگاه

کشتار هزاران غیرنظامی طی ۱۶ سال توسط آمریکا در افغانستان

براساس گزارش‌های سازمان های حقوق بشری بین المللی و نهادهای مدنی در افغانستان، از زمان اشغال این کشور توسط ایالات متحده در ماه اکتبر سال ۲۰۰۱ تاکنون هزاران غیرنظامی کشته و ده‌ها هزار تن دیگر زخمى شده اند.

پس از با روی کار آمدن دولت دونالد ترامپ و اعلام راهبرد جدید واشنگتن در افغانستان، حملات هوایی پنتاگون در این کشور دو برابر شده است.

جنگ و حملات هوایی نیروهای ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا به افغانستان به دنبال حادثه ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ و متعاقب آن، و سقوط حکومت طالبان را می‌توان «طولانی‌ترین جنگ بدون وقفه» تاریخ ایالات‌متحده دانست.

نبرد آمریکا در مقایسه با حضور ارتش سرخ شوروی در افغانستان حدودا دو برابر به طول انجامیده است. این مداخله از حدود شانزده سال پیش تاکنون پس از استراتژی جدید واشنگتن با کشته شدن دو هزار و ۴۰۸ نظامی آمریکایی و تحمیل هزینه‌های سرسام آوری به اقتصاد این کشور همچنان ادامه دارد.

کارشناسان نظامی و سیاسی بر این باورند که اگر چه جنایت‌های جنگی زیادی توسط سربازان ارتش آمریکا علیه غیرنظامیان افغانستان صورت گرفته اما واشنگتن همواره تلاش کرده در کنار رسانه‌های غربی بر روی این حوادث ضد بشری سرپوش گذاشته و آن را در نطفه خفه کند.

براساس برآوردهای دقیق خبرنگار آناتولی ده‌ها هزار غیرنظامی از زمان آغاز حملات هوایی آمریکا در سال ۲۰۰۱ میلادی به این سو جان باخته و زخمی یا ناچار به فرار از سرزمین خود شده اند. در واقع نیروهای آمریکا در افغانستان اصول اساسی حقوق بشر را آشکارا زیر پا گذاشته‌ اند.

در طول حضور نظامی شانزده ساله آمریکا در افغانستان، غیرنظامیان بارها هدف حملات هوایی کورکورانه و عملیات جستجوی شبانه منازل قرار گرفته اند. این حملات خشم و انزجار مردم، اعتراض مقامات ارشد دولت کابل را برانگیخته است. یکی از دلایل اصلى تنش میان حامد کرزی رئیس‌جمهور سابق افغانستان با واشنگتن این بود که او حملات مذکور را “جنایت بزرگ بشری” و “نقض حاکمیت ملی” عنوان کرد.

دولت وی با تشکیل یک کمیته حقیقت‌یاب برای حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در بمباران مناطق مشکوک به این نتیجه رسید که شمار زیادی از این حملات باعث تلفات جانی و آسیب‌ به افراد غیرنظامی شده است.

-حملات سنگین موشکی و هوایی آمریکا و انگلیس در سال ۲۰۰۱

ارتش آمریکا و انگلستان یکشنبه شب ۷ اکتبر ۲۰۰۱ برای نخستین بار اهدافی را در ولایت‌های کابل، قندهار، ننگرهار، قندوز، جوزجان، لوگر، تخار، نیمروز، فراه و غزنی با جنگنده‌های B-52 و موشک‌های کروز مورد حمله قرار دادند. در سه هفته اول این حملات بیش از هزار نفر در این مناطق کشته شدند.

به گزارش خبرگزاری ژاپن کیودو، در ۱۷ اکتبر ۲۰۰۱ حداقل ۲۹ غیرنظامی در روستایی در نزدیکی قندهار در حمله یک جنگنده آمریکا کشته شدند.
در همان روز، بر اساس اعلام طالبان جنگنده آمریکایی، یک کامیون حامل غیرنظامیان در حومه این ولایت را هدف قرار داد که در اثر آن ۱۲ غیرنظامی کشته و ۲۵ تن دیگر زخمی شدند.

به گزارش روزنامه «گاردین»، کاروانى متشکل از دوازده خودروی حامل نمایندگان قبایل ولایت شرقی که به دعوت حکومت موقت کابل به منظور شرکت در مراسمی در حال حرکت به سوی پایتخت بودند توسط هواپیمای AC-130 ارتش آمریکا هدف قرار گرفته و ۶۵ نفر کشته شدند.

همچنین سازمان ملل متحد در ۲۱ دسامبر همان سال اعلام کرد که در ۲۹ دسامبر ۲۰۰۱ جنگنده‌های ارتش آمریکا یک روستا در نزدیکی شهر گردیز مرکز ولایت پکتیا را بمباران کرده اند. در این حمله حداقل ۵۲ غیرنظامی افغان از جمله تعدادى زیادى زن و کودک کشته شدند. سخنگوی پنتاگون در آن زمان مدعی شد که انبار مهمات طالبان در روستای مذکور منهدم شده است.

-شمار تلفات غیرنظامیان افغان در سال ۲۰۰۱-۲۰۰۲ از مرز تعداد قربانیان ۱۱سپتامبر گذشت

شبکه بی.بی.سی طی گزارشی در ۳ ژانویه ۲۰۰۲ اعلام کرد شمار تلفات غیرنظامیان افغان در حملات هوایی آمریکا از تعداد قربانیان حادثه یازدهم سپتامبر در این کشور بیشتر است.

پروفسور مارک هیرالد استاد توسعه اقتصادی، امور بین الملل و مطالعات زنان در دانشگاه نیوهمشایر آمریکا در گزارش تحقیقی خود تحت عنوان “پرونده ای برای قربانیان غیرنظامی در بمباران آمریکا در افغانستان” نوشته است: ۳۸۰۰ افغان از ۷ اکتبر الی ۷ دسامبر ۲۰۰۱ به قتل رسیده اند.

سرهنگ راجر کینگ سخنگوی ارتش ایالات متحده در اول ژوئیه ۲۰۰۲ ضمن تایید کشتار ۴۸ غیرنظامی و مصدومیت ۱۱۸ نفر در حمله هوایی آمریکا به مراسم عروسی در روستایی در ولایت ارزگان مدعی شد که این حمله در پاسخ به شلیک پدافندی به بالگرد ائتلاف بین المللی صورت گرفته است.

خبرگزاری آسوشیتیدپرس آمریکا طى گزارشی در ۳ دسامبر ۲۰۰۱، تحت عنوان «بمب ایالان متحده روستای زراعى را با خاک یکسان کرد» از کشته‌ شدن ۱۵۵ تا ۳۰۰ تن از ساکنان روستای کامه ادو در ننگرهار خبر داد. روزنامه دیلی‌گراف انگلستان نیز به تاریخ ۲۰ دسامبر ۲۰۰۱ در گزارشی تحت عنوان «غیرنظامیان بهای بمب‌های منحرف شده آمریکا را می‌پردازند» اعلام کرده که ده‌ها تن کشته شده اند.

خبرگزاری پژواک و رسانه های بین المللی دیگر نیز در ۲۵ اکتبر ۲۰۰۶ از کشته‌ شدن حدود ۹۰ غیرنظامی در روستای پنجوایی قندهار خبر دادند. نیروهای آمریکایی با بمباران این روستا فاجعه بزرگی آفریدند، اما هرگز از این قتل‌عام ها عذرخواهی نکردند.

-ما مردم افغانستان نیز مانند آن‌ها انسان هستیم

براساس گزارش دولت افغانستان در ماه مه ۲۰۰۷ طی دو روز بمباران جنگنده‌های آمریکایی به روستایی در نزدیکی هرات، دست‌کم ۴۲ نفر، از جمله تعدادى زن و کودک قتل‌عام شدند. در این بمباران ۱۰۰ خانه ویران و حدود ۱۶۰۰ نفر بی‌خانمان شدند.

حامد کرزی، رئیس‌جمهور وقت افغانستان با ابراز خشم خود و مردم کشورش نسبت به این کشتار گفت: “ما مردم افغانستان هم مانند آن‌ها انسان هستیم”، اما سرهنگ جرمی مارتین سخنگوی پنتاگون تنها به این سخن اکتفا کرد :”ما همه اقدامات لازم را برای کاهش تلفات انسانی اتخاذ کرده‌ایم”.

در پی حمله طالبان به دو دستگاه خودرو نظامی آمریکا در ۲۸ ژوئن ۲۰۰۷ در حیدرآباد ولایت هلمند به درخواست این کشور بمباران سنگینی توسط ناتو در پاسخ به آن حمله آغاز شد.

دولت کابل هیئتی را برای تحقیق درباره این حادثه فراخواند. بنا به اعلام این هیئت حداقل ۴۵ زن و کودک در میان ۱۰۰ قربانیان غیرنظامی بودند. کریس بلچر سخنگوی نیروهای ائتلاف اظهار داشت که هدف اصلی آنها شبه نظامیانی بوده که در میان این روستا مخفی شده بودند.

-کشتار غیرنظامیان در روستای عزیزآباد در شهرستان شیندند ولایت هرات

در پی حمله هوایی روز ۲۲ اوت ۲۰۰۸ به روستای عزیزآباد در شهرستان شیندند ولایت هرات، ساکنان محلی و منابع دولتی افغانستان گفتند که در این حمله حدود نود غیرنظامی کشته شده اند، اما نظامیان آمریکایی با انتشار گزارشی شمار کشته شدگان غیرنظامی را هفت نفر اعلام کردند. با این حال مقامات سازمان ملل متحد گفتند که ویدیوئی از بمباران عزیزآباد در دسترس آنها قرار گرفته و در این ویدیو اجساد چندین کودک دیده می شود که در این حملات کشته شدند.

-کشته شدن ۱۴۵غیرنظامی از جمله ۹۲ کودک و ۲۲ زن در ولایت فراه

مقامات امنیتی افغانستان ۴ مه ۲۰۰۹ اعلام کردند که حملات هوایی ناتو به رهبری آمریکا در منطقه گرانای ولایت فراه باعث کشته شدن ۱۴۵غیرنظامی از جمله ۹۲ کودک و ۲۲ زن شد. ارتش آمریکا مدعی شد که مشکلات فنی زیادی به وجود آمد که باعث مرگ این افراد شد. خبرگزاری استرالیا نیز اعلام کرد که این بیشترین تعداد کشته‌شدگان بی‌گناه توسط نیروهای ناتو به رهبری آمریکا در تاریخ جنگ افغانستان بوده است.

-تایید کشته شدن دانش آموزان در کنر

به دنبال کشته شدن ۱۰دانش‌آموز افغان توسط نیروهای ویژه ایالات متحده در ولایت کنر، ریاست جمهوری افغانستان هیئتی را به ریاست اسدالله وفا در ۳۰ دسامبر ۲۰۰۹ به منطقه اعزام کرد. این هیئت پس از تحقیقات گزارش داد که این حمله هنگامی اتفاق افتاد که نیروهای ویژه آمریکا از داخل بالگردی فرود آمده و وارد مدرسه‌ای در روستای شهرستان نارنگ ولایت کنر شدند و نوجوانان ۱۲ تا ۱۸ ساله را از سه اتاق مجزا از داخل مدرسه‌ای به یک اتاق جمع‌آوری کردند و به دانش‌آموزان دست بند زدند سپس آنها را به رگبار بستند. سپس با اجساد آنها عکس گرفته، یکی از نوجوانان را تحت بازجویی قرار دادند و متواری شدند. دولت کابل خواستار محاکمه این سربازان شد اما پنتاگون هیچ‌ واکنشی نشان نداد.

-کشته شدن بیش از ۵۲ زن و کودک بی‌گناه در ننگرهار

حملات هوایی آمریکا در ۲۳ ژوئیه ۲۰۱۰ به منطقه سنگین ولایت ننگرهار باعث کشته شدن بیش از ۵۲ زن و کودک بی‌گناه شد. بیش از ۴۰۰ نفر در خیابان‌های کابل به تظاهرات پرداخته و این حمله را محکوم کردند. هیئتی از کابل برای تحقیق به منطقه اعزام شدند. براساس بررسی‌های هیئت، تمامی کشته شدگان زنان و کودکان بودند. نیروهای ناتو و آیساف پس از گذشت چندین هفته طی اعلامیه ای از انجام این حملات ابراز تاسف کردند.

مجله «رولنگ ستون» در ۲۷ مه ۲۰۱۱ چندین تصویر وحشتناکی از قتل عام گروهی در قندهار توسط سربازان آمریکایی مشهور به «جوخه کشتار» را منتشر کرد که با واکنش تندی در سراسر جهان مواجه شد. در این تصویر که در ۱۵جنوری ۲۰۱۰ گرفته شده یک سرباز آمریکایی را نشان می‌دهد که در حال خنده در کنار جنازه گل‌الدین، پسر یک دهقان اهل قندهار عکس یادگاری می‌گیرد.

-اعتراف سرباز آمریکایی به قتل ۱۶ افغان

رابرت بلز در دادگاه نظامی “سیاتل” در واشنگتن اعتراف کرد که در عملیات یازدهم مارس ۲۰۱۲ پس از خروج از پایگاه نظامی قندهار در افغانستان به ساکنان دو روستای نزدیک این پایگاه حمله کرده و ۱۶ شهروند که بیشترشان زن و کودک بودن را به قتل رسانده است.

در این جنایت بیشتر قربانیان از ناحیه سر هدف قرار گرفتند و این سرباز جنایتکار آمریکایی اجساد برخی قربانیان را سوزاند. وکلای بلز مدعی شدند که وی جدا از این اقدام خود پشیمان است و او در شب حمله دچار حالت جنون و افسردگی بوده است !! وى در یکی زندان‌های ارتش این کشور در ایالت کانزاس نگهداری شده و مقامات آمریکایی تعهد دادند که روند محاکمه این سرباز شفاف خواهد بود. اما جزئیاتی بیشتر تاکنون در مورد این سرباز اعلام نشده است.

یکی از شهروندان افغان که شماری از نزدیکانش را در این حمله از دست داده گفته است: این سرباز آمریکایی ۱۶ نفر از ما را به قتل رساند ولی آنان حتی یکی از سربازان خود را به دلیل جنایت‌هایشان اعدام نکرده اند. اگر ما ۱۶ آمریکایى را به قتل برسانیم، آنها ما را می بخشند! دولت افغانستان هم این حادثه محکوم کرد و خواستار محاکمه علنی در حضور خبرنگاران برای سرباز آمریکایی شد.

-حمله هوایی به بیمارستان قندوز

نیروی هوایی ایالات‌ متحده آمریکا در ۳ اکتبر ۲۰۱۵، با جنگنده لاکهید AC-130U بیمارستان قندوز در شمال افغانستان را هدف حمله قرار داد. در این حمله دستکم ۴۲ غیرنظامی کشته و ۳۰ نفر مجروح شدند. سازمان پزشکان بدون مرز پس‌ از این فاجعه اعلام کرد که پیش‌تر کلیه هشدارها راجع به موقعیت مکانی بیمارستان به نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا داده‌ شده بود و این حمله عمدی صورت گرفته است. این سازمان در ادامه حمله به بیمارستان را نقض حقوق بین‌الملل عنوان کرد و تمامی کارمندان خود را از این شهر خارج کرد.

در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما زمانی که صلاحیت‌های فرماندهان آمریکایی و حملات هوایی افزایش یافت، تلفات غیرنظامیان در افغانستان نیز بیشتر شد. اکنون نیز شاهد تکرار این حادثه در استراتژی جدید ترامپ هسیتم.

اخیرا پنتاگون ناوگان هوایی متشکل از جنگند‌های «تندربولت» و بمب افکن‌های استراتژیک «بی ۵۲ » را راهی افغانستان کرده است. در نخستین ماه اجراى این استراتژی تلفات غیرنظامیان افزایش یافته و حدود ۱۰۰ تن از آنها در افغانستان کشته شده‌اند.

با این حال کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از نیروهای خارجی خواسته تا تدابیرشان را در جلوگیری از کشتار غیرنظامیان در جریان حملات هوایی بیشتر کنند.

این هشدار در حالی صورت می گیرد که آمارها حاکی از سه برابر شدن تعداد بمب‌های پرتاب‌شده از سوی نظامیان ائتلاف به رهبری آمریکا در افغانستان در سال جاری، نسبت به سال پیش است.

براساس یک گزارش تحقیقی تحت عنوان “هزینه‌های جنگ”، که توسط مؤسسه مطالعات بین المللی واتسون دانشگاه براون ایالات متحده آمریکا درباره تلفات جنگ و آوارگان پاکستان و افغانستان تهیه شده از سال ۲۰۰۱ میلادی که نیروهای تحت رهبری آمریکا حکومت طالبان را ساقط کردند تا اوت ۲۰۱۶ نزدیک به ۱۷۳ هزار نفر در این کشور کشته و به همین میزان زخمی شده اند.

از سوی دیگر، کمیته حقوق بشر سازمان ملل متحد در تازه ترین گزارش خود از افزایش میزان حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در سال گذشته میلادی در افغانستان خبر داده و خواستار تحقیق و بررسی مستقل و بی طرف درباره حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در افغانستان، پاکستان، یمن و برخی دیگر کشورها شده است.

بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی پنتاگون، در پی تشدید حملات هوایی در سال جاری هواپیماهای آمریکایی بیش از ۳۵۰۰ بمب را در افغانستان پرتاب کرده‌اند. فرماندهی نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان همواره کشته شدن غیرنظامیان افغان در حملات هوایی این کشور را انکار کرده و گفته می شود که مقامات افغان نیز در بسیاری از موارد دست به پنهان کاری می‌زنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا