خبر و دیدگاه

احمد ولی مسعود: یا همه برنده‌ایم یا همه بازنده

احمدولی مسعود، رییس عمومی بنیاد شهید مسعود در نخستین جشن فراغت دانشجویان دانشگاه فانوس دیروز(یکشنبه) در کابل گفت که سیاست‌های خاینانه و مبنی بر حذف دیگران، سبب می‌شود که همۀ گروه‎های سیاسی و اجتماعی در افغانستان ناکام شوند.
آقای مسعود خطاب به فارغ‌التحصیلان گفت که شما نسل جوان، وارد یک افغانستان جدید پر از چالش‌ و فرصت می‌شوید. افغانستان توأم با گره‌های تاریخی، پدیده‌های امروزی و چلنج‌های پیشرو؛ افغانستان در گذار و کشمکش میان گذشته و آینده. افغانستانی که تا هنوز در قرن ۲۱ جایگاه خود را تعریف و تثبیت نتوانسته است. افغانستانی که بیشرین خوب و بد آن تاهنوز متعلق به ما نیست، نه صلح نه جنگ، نه دیموکراسی نه دیکتاتوری، نه آبادی نه ویرانی، … کدامش از ماست؟
آقای مسعود با اشاره به طرح صلح حکومت گفت که همین پروسۀ صلح کابل را مرور کنید. نمایندگان کشورها دعوت می‌شوند تا در مشورت با آنان به کشور صلح برگردد، اما با خود مردم افغانستان که صلح و جنگ و درد و تراژیدی‌های پیهم با سرنوشت‌شان گره خورده و هرروز صدها قربانی می‌دهند حتا مشورت ابتدائی صورت نگرفته است. میلیون‌ها شهروند این سرزمین رأی می‌دهند و سرانجام کسی می‌آید کسی را تحمیل می‌کند و باز ‌می‌آید وی را تمدید می‌کند.
او تصریح کرد: در سایر جوامع حکومت‌ها مسئول اند تا فرصت‌ها، امکانات، ظرفیت و زمینه‌های برابر را برای نسل جوان تحصیل کرده فراهم سازد، اما در این‌جا هزاران جوان کشور را ترک می‌گویند و در مقابل رهبری حکومت به اساس آجندای شخصی خود، چند جوان هم ایدیولوژی خودش، آورده شده، ناشناخته، بیگانه با درد و نبض مردم را به گونۀ تحمیلی و قشرگرایانه در هرم مدیریت قرار می‌دهند. این سیاست‌ها با معیارات دوگانه و اقدامات غلط، عوارض جانبی داشته است که نسبت به مفیدیت آن چند برابر بوده است.
آقای مسعود خاطر نشان ساخت که شما جوانان به خاطر داشته باشید که منحیث داکتران و معماران این سرزمین، دشمن بزرگتر از انتحار، انفجار، طالب، داعش و هر پدیدۀ شوم دیگر در مقابل خود دارید و آن قوم پرستی و قوم فروشی است. دامن زدن به همچو مسایل به معنی هلاکت کشور می‌باشد. هیچ گزینه‌یی به جز وفاق و وحدت نداریم، یا همه برنده‌ایم یا همه بازنده، هیچ یک به این توهم نباشد که به قیمت حذف دیگران، برندۀ میدان افغانستان می‌شوند. از شما جوانان خواهشانه تقاضا داریم تا با آگاهی کامل دشمنان اصلی تان را بشناسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا