طنز

جــلاد خــاد حــاجــی شــد

جــلاد خــاد از گــناهــان گــذشــته اش توبه کــرد تا جــای برای گــناهــان تازه پیــدا شــود ! 
آیا متوجه شده اید که فلسفه وجودی زیارت حج خیلی به حمام های عمومی قدیم کابل شباهت دارد ، در قدیم ها که مردم در خانه های گلین زندگی میکردند و کمتر کسی تشناب یا حمام جان شویی در خانه داشت اکثرا مردم روز های جمعه را برای رفتن به حمام عمومی اختصاص داده بودند که در صالون بزرگ حمام با بستن لنگ بدور کمر همه مصروف شستن و کیسه زدن و صابون کاری بدن می شدند.
بعد از زدودن چرک و کثافات بدن و آب کشیدن از سر تا قدم یک احساس پاکی و سترگی به انسان دست میداد و در اولین ساعات بعد از حمام آدم کوشش به خرچ میداد که وجودش را پاک نگهدارد و از کثافت و گرد و خاک محیط دوری کند اما بعد از مرور یکی دو روزی باز همان آش بود و همان کاسه.
زیارت حج هم خیلی به همین حمام های عمومی شباهت دارد که در آنجا هم همه لنگ بدور کمر می بندند ولی فقط بجای پاک کردن کثافات جسمی به زدودن کثافات روحی و گناهان و معصیات یک عمر می پردازند.
هر کسی با کوله بار از گناهان یک عمر در آنجا حاضر شده یکی قصاب بوده و بجای گوشت گوسفند به مردم گوشت سگ و گوشت خر فروخته ، دیگری شیر فروش بوده و در شیرش بیشتر از شیر آب نل مخلوط کرده ، دیگری ملای مسجد بوده و بر طفل معصومی که نزدش درس قرآن می آموخته تجاوز کرده ، دیگری مولوی نامدار بوده و در تنور داغ اسلام برایش نان روغنی پخته ، دیگری سیاستمدار و روشنفکر بوده و برای منافع شخصی و گروهی به مادر وطن خیانت کرده و میهن را به بیگانه فروخته و دیگری در گذشته جلاد خاد بوده و صد ها انسان بی گناه را به جرم مسلمان بودن و ریش داشتن شکنجه داده و بیرحمانه به قتل رسانده.
امروز همه یکسان لنگ بدور کمر بسته اند و تصمیم گرفته اند که خود را از گناهان گذشته پاک و منزه سازند و آنهم چه ساده و بی مصرف نه محکمه ای وجود دارد که آنها مجازات شوند و جرم گناهان و معصیات شان را بپردازند و نه مقام که حد اقل ایشان را منت و سرزنش کند.
فقط کافیست که هفت بار بدور خانه خدا بچرخند که در هر بار چرخیدن گناهان شان چون توت به زمین ریخته و ایشان پاک و منزه شده و تولد دوباره گردند.
ازین ببعد اگر بتوانند از گناه و معصیت دوری کنند که خوب ولی حتمی نیست چون انسان موجود ضعیف است و خداوند بخشاینده و مهربان اما حد اقل باید متوجه جلوه ظاهری شان باشند که منحیث حاجی از غیر حاجی تشخیص گردند.
با تقـــــــــدیم حـــــــــــرمت
حقــــ(شـــمس الحــق)ــــانی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا