خبر و دیدگاه

از سکوت در برابر انتحار تا اعتراض در برابر آواز

شماری از روحانیان و علمای دینی در پی برگزاری تظاهراتی در هرات، مانع ضبط برنامه تلویزیونی ستاره‌ افغان در این شهر شدند. تظاهرات‌کننده‌گان هشدار دادند که ضبط این برنامه، منجر به ایجاد فساد در میان جوانان می‌شود. در همین حال ضبط برنامه‌ی تلویزیونی ستاره افغان برای دو روز پی‌درپی در هرات به حالت تعلیق درآمده‌ و هنوز مشخص نیست که این برنامه موفق به ثبت در هرات می‌شود یا نه.
معترضان هشدار داده‌اند که هوتل به هوتل در حال گشت‌زنی هستند و به هیچ هوتلی اجازه‌ی برگزاری این برنامه را نخواهند داد. آنان هم‌چنان هشدار می‌دهند که این برنامه اگر در هرات ضبط شود، دست به اقدامی «جبران‌ناپذیر» خواهند زد.
شمار زیادی از کاربران شبکه‌های اجتماعی اما ممانعت روحانیان از ضبط برنامه‌ی موسیقی ستاره افغان را نشان‌دهنده رشد افراطیت در هرات عنوان می‌کنند و می‌گویند سکوت این علما در پی جان‌باختن نزدیک به ۳۰۰ تن، طی ۱۰ روز گذشته سوال‌برانگیز است. به گفته‌ی آنان با فجایعی متعددی که در افغانستان در حال رخ‌‌دادن است، علمای دینی باید به مسایل جدی‌تر اجتماعی بپردازند.
از ضبط برنامه‌ی تلویزیونی ستاره‌ی افغان در هرات در حالی جلوگیری شد که چند روز پیش نهاد نجم در کابل نیز تلاش مشابهی را برای ضبط‌نشدن این برنامه در پایتخت راه‌اندازی کرد، اما برنامه ستاره افغان به رغم اعتراض نهاد نجم در کابل ضبط شد.
یک‌تن از مسوولان تلویزیون طلوع به روزنامه ۸صبح گفته است که این برنامه قرار بود در تالار ممتاز محل شهر هرات ثبت شود اما در پی تهدید شماری از علمای دینی، مدیریت این تالار از ثبت آن در این مکان پوزش خواست.
بنا به گفته او، پس از آن تیم برگزاری مسابقه آوزاخوانی ستاره‌ی افغان، محل ضبط برنامه را به یکی از هوتل‌های دیگر انتقال دادند که در پی هشدار مجدد یک روحانی در هرات، این هوتل نیز از ضبط این برنامه معذرت خواسته است.
برای شرکت در برنامه ستاره افغان در هرات دست‌ کم ۲۰۰ تن نام‌نویسی کرده بودند.
در شبکه‌های اجتماعی اما تظاهرات علیه ضبط برنامه ستاره افغان و تعلیق ضبط این برنامه، موجی از واکنش‌ها را در پی داشته است.
عبدالله سلجوقی از فعالان جامعه‌ی مدنی در هرات نوشته است: «بگذارید هرات را هم سلفی‌گری و افراطیت به قهقرا ببرد. ما را باش که خوشبین بودیم عقل‌گرایی در این نسل جاگزین افراطیت شود، افسوس که قضیه دارد برعکس می‌شود.» او هم‌چنان پیشنهاد داده است که باید در ازای هر اعتراض‌کننده‌، در هرات کتاب‌های تولید اندیشه و روشن‌گری توزیع شود.
میرویس عاصی از دیگر کاربران شبکه‌‌ی اجتماعی فیس‌بوک در نمایه‌ی خود نگاشته است: «عبادت‌گاه‌ها را یکی پس از دیگری منهدم می‌کنند، آب از آب تکان نمی‌خورد. انسان‌های بی‌گناه را در حین ادای نماز سلاخی می‌کنند، آب از آب تکان نمی‌خورد. بر کودکان تجاوز صورت می‌گیرد، آب از آب تکان نمی‌خورد. صدها انسان بی‌گناه را در فاریاب، قندهار، هلمند، فراه و…. به گلوله می‌بنندند، آب از آب تکان نمی‌خورد، امروز که به‌خاطر دل‌خوشی ما تلویزیون طلوع پروسه‎ای را به‌نام ستاره افغان بین جوانان راه‌اندازی می‌کند، چونان هلهله‌ و همهمه‌ای را راه انداخته‌اند که گویا دین‌شان را ربوده باشی، واقعاً ما به کدام سمت و سو روانیم؟»
هارون معترف از فعالان جامعه‌ی مدنی در کابل نیز به این رویداد واکنش نشان داده و گفته است: «از همه شهروندان کشور تقاضا می‌کنیم که به صورت دسته‌جمعی از امامان مساجد خود بخواهند که در حضور رسانه‌ها، علیه هرگونه حمله‌های انتحاری و تخریبی، دهشت‌افگنانه و هراس‌افگنانه موقف خود را به صورت روشن و واضح اعلان کنند، ورنه خواندن نماز به امامت چنان امامان جایز نیست.»
این نخستین باری نیست که برگزاری یک برنامه‌ی موسیقی در هرات با ممانعت علمای دینی روبه‌رو می‌گردد.
در سال ۲۰۱۲ نیز زمانی که قرار بود کنسرت شفیق مرید، آوازخوان شناخته‌شده، در سومین روز عید فطر، در استادیوم ورزشی شهر هرات برگزار شود، به علت مخالفت شدید خطیب یکی از مساجد شهر هرات لغو شد. پیش از آن نیز فرهاد دریا آوازخوان مشهور افغان در همین استادیوم، کنسرتی را برگزار کرد. کنسرتی که در نهایت با انفجار یک بمب همراه شد، هر‌چند تنها سه‌تن در آن انفجار زخمی شدند، اما هیچ‌گاه مسوولیت آن حمله را کسی به دوش نگرفت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا