خبر و دیدگاه

دادشانی به ضمانت از بند آزاد شد/ دادشانی: پیشینۀ سیاه حکمتیار انگیزۀ این کار بود

سید عبدالواحد دادشانی که «۳۱ سنبله» در جریان نماز جمعه در ولایت هرات به سوی گلبدین حکمتیار کفش‌های خود را‌ پرتاب کرد بود و از چند روز بدین‎سو در بند امنیت ملی قرار داشت، به ضمانت آزاد شده است.
مسوولان در ولایت هرات گفته‌اند که آقای دادشانی دیروز سه شنبه ( ۴ میزان) پس از تکمیل‌شدن بررسی‌ پروندۀ او از طرف نهادهای امنیتی از بند رها شده است.
جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات می‌گوید که سید عبدالواحد دادشانی پس از تمام شدن تحقیقات ریاست امنیت ملی از سوی این ریاست آزاد شده است.
درهمین حال، در بیانیه‌یی که از طرف آقای دادشانی در رسانه‌های اجتماعی نشر شده آمده که پرتاب کفش‌ به‌طرف حکمتیار یک عمل فردی بوده است و از جریان‌های سیاسی خواسته که مسأله را سیاسی نسازند.
آقای دادشانی، افزوده که نشانه‌هایس که از ضرب و شتم در بدنم مشاهده می‌شود در زمان بازداشتم به وسیلۀ افراد آقای حکمتیار صورت گرفته است.
آقای دادشانی به‌خاطر مصونیت و امنیت خانواده‌اش از جزییات بیشتر خودداری کرده است. او گفته که بیشتر از این در این مورد نمی‌خواهم حرف بزنم، چون اولویت من حالا امنیت و مصونیت خودم و اعضای خانواده‌ام است.
این در حالی است که برخی منابع می‌گویند که آقای دادشانی در اقامتگاه والی هرات (باغ آزادی) مورد ضرب و شتم جمعه‌خان همدرد یکی از فرماندهان حزب اسلامی‌ و افرادش قرار گرفته است.
به گفتۀ آنان، افراد جمعه‌ خان همدرد، آقای دادشانی را در حضور حکمتیار مورد ضرب و شتم قرارداده و تلاش کرده‌اند تا او در حضور دوربین‌ ابراز پشیمانی کند.
اما، سخنگوی والی هرات با تأیید انتقال آقای دادشانی به اقامتگاه حکمتیار، می‌گوید که آقای حکمتیار در باغ آزاد (اقامتگاه والی هرات) حضور داشته و آقای دادشانی برای صحبت بیشتر به آن‌جا منتقل شده بود.
اما، وکیل مدافع آقای دادشانی گفته است که موکلش را افراد حکمتیار در حضور گلبدین حکمتیار مورد ضرب و شتم قرار داده‌اند که این کار غیر قانونی است.
سید حامد دادشانی، وکیل مدافع سید عبدالواحد، مدعی است که موکلش را به گونۀ غیرقانونی به اقامتگاه گلبدین حکمتیار برده‌اند و از سوی محافظان وی لت و کوب شده است.
به گفتۀ وکیل مدافع آقای دادشانی، افراد آقای حکمتیار قصد داشتند تا او را وادار به عذرخواهی در مقابل دوربین‌ رسانه‌ها کنند، اما موکلش گفته است که آنچه که انجام داده تصمیم شخصی‌اش بوده و عذرخواهی نمی‌کند.
در همین حال، شماری از معترضان که دیروز در پیش روی دروازۀ ولایت هرات دست به گردهمایی زدند، خواهان محکمۀ افرادی شدند که آقای دادشانی را مورد لت و کوب قرار داده‌اند.
هم‌چنان، تصاویر نشر شده در رسانه‌های اجتماعی نشان‌ می‌دهد که آقای دادشانی به‌شکل بی‌رحمانه‌یی مورد ضرب و شتم قرار گرفته است.
از سویی هم، منابع گفته‌اند که آقای دادشانی به ضمانت آزاد شده و امکان دارد دوباره باز داشت شود و به سه ماه حبس زندانی گردد.
خانوادۀ آقای دادشانی نیز در تماس تیلفونی با روزنامۀ ماندگار از وضعیت روحی آقای دادشانی ابراز نگرانی کرده‌اند. آنان گفته‌اند که نسبت به برخی دلایل، آقای دادشانی نمی‌تواند در مورد بیشتر صحبت کنند.
سید عبدالواحد دادشانی، جوان ۲۴ سالۀ تاجیک‌تبار از روستای دادشان ولسوالی گذره هرات است. هنگامی‌ که گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی در گرماگرم خطبۀ نماز جمعه در مسجد جامع هرات، سخن را به کارنامه و بدی‌ها خیانت‌ها خود کشانده بود؛ آقای دادشانی از صف چهارم نمازگزاران بلند شد و فریاد کشید: «خائن تویی « و کفش‌ خود را با دست چپ به سوی او پرتاب کرد. لنگه اول که خطا رفت، لنگه دوم را پرتاب کرد که روی سینه حکمتیار نشست. پس از آن نماز مختل شده و همه مسجد را ترک گفتند. منابع گفته اند پس از آن آقای دادشانی از طرف نیروهای امنیتی ملی هرات بازداشت شد.
تاکنون تنها وکیل مدافع، سازمان ملل متحد و نهاد حقوق بشر افغانستان توانسته با این معترض شهروند هراتی دیدار داشته باشند.
وکیل مدافع درباره انگیزۀ اصلی آقای دادشانی این گونه توضیح داده است: وقتی او را دیدم به من گفت که نشسته بودم و به ذهنم آمد که این آدم روی منبر پیغمبر ایستاده است در حالی که خودش جنایتکار است، از بدی خیانت حرف می‌زند. او گفت که برخاستم و گفتم که خائن تویی و اقدام (به پرتاب کفش) کردم.
او گفته که عبدالواحد با انگیزه شخصی این کار را کرده چون او انسانی آرمانگرا است. کسی او را تحریک نکرده، جز سابقۀ کاری و موضعگیری خود آقای حکمتیار. این تنها یک نافرمانی مدنی و یک اعتراض بوده و نباید به آن جنبه سیاسی داد.

نویسنده: ابوبکر صدیق/ چهارشنبه ۵ میزان ۱۳۹۶/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا