خبر و دیدگاه

چرا غنی از فساد و تقرری‌های قومی صرفاً در وزارت‌خانه‌های خارجه و داخله یاد کرد؟

چون به‌لحاظ قومی این نهادها متعلق به کسانی‌ست که در دایره‌ی فکری غنی احمدزی بیگانه هستند.

به‌لحاظ سیاسی هم این نهادها متعلق به سهم دکترعبدالله‌عبدالله هستند. با آن‌که مهره‌های مترسک‌مانند این نهادها از فلتر قبیله می‌گذرند اما باز هم در نگاه شوونیستی، متهم به بیگانگی هستند.

وقتی سردار متقلبین دزدهای میلیونی مثل فاروق وردک، زاغ‌خیل‌وال، اکلیل حکیمی و… را در کنار خود دارد، وقتی تمام قرادادها انحصاری به قوم و قبیله این متقلب داده می‌شوند، وقتی صدها مورد فساد و سوءاستفاده از وظایف رسمی قوم خودش را نادیده می‌گیرد، وقتی بی‌کفایتی و خاک‌فروشی و رابطه با دشمن را در نهادهای امنیتی قوم خودش می‌بیند با آن‌که مثل روز روشن هستند روی آن سرپوش می‌گذارند، اما می‌آید در کمال بی‌وجدانی طوری وانمود می‌کند که در نهادهایی که سهم خودش نیستند فساد و قوم‌گرایی هست.

آیا کسی نیست بپرسد، آقا وزارت‌خانه‌هایی مطلق قومی وجود دارند، آقا در ارگ قومی جز پشتون هیچ‌کس دیگری وجود ندارد، آقا تمام ساختار سیاسی را پشتونیزه کرده‌اید، آقا فسادی که در نهادهای تحت مدیریت پشتون‌هاست در هیچ‌جا نیست، خاک‌فروشی‌هایی که در کندز و بغلان صورت گرفت، آن را پشتون‌ها کردند، آقا شما خود که یک پشتون هستید توسط تقلب بر گرده مردم سوار شدید.

اما با تمام این وقتی می‌بینم همه خاموشیم، حق می‌دهم برایش. او وقتی در انتخابات تقلب کرد، کسی چیزی نگفت، او وقتی برای ژنرال دوستم دوسیه ساخت، کسی چیزی نگفت، او وقتی احمدضیا مسعود را برکنار کرد، باز هم خاموش ماندیم، او حکمت‌یار را صرفاً به خاطر مسائل قومی وارد تیم سیاسی خود کرد، باز هم خاموشیم، من یقین دارم فردا ریاست اجرائیه را نیز حذف می‌کند و ما چیزی جز خاموشی نمی‌داشته باشیم.

مردمی که تن به ذلت بدهند، خداوند روز به روز به سرافکندگی آنان می‌افزاید.

زمانه آه زمانه چه کرده‌ای با ما
عقاب‌های بلندآشیان مگس شده‌اند

بمیرید تیکه‌داران و پای‌بوسان قبیله که نه خود آبرو دارید و نه برای ما آبرو ماندید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا