Uncategorizedخبر و دیدگاه

روسیه با همکاری پاکستان کمربند دفاعی علیه داعش را در بین مناطق قبایلی پاکستان ایجاد می کند

بر اساس گزارش های موثق از شمال کشور، دول روسیه و پاکستان پس از مذکرات سرّی و حیاتی در عرصه مبارزه علیه داعش به توافق رسیده اند. هیئت نظامی روسیه با توافق پاکستان جهت ایجاد کمربند دفاعیی نظامی در مناطق قبایلی شمال پاکستان به آن مناطق سفر کرده است. روسیه متوجه شده است که ایجاد چنین یک کمربند در مرز های افغانستان با تاجیکستان، ازبکستان و ترکمنستان بنابر حضور نیرو های امریکایی و ناتو و عدم حاکمیت رژیم ع و غ در سر تا سر افغانستان امکان ناپذیر است. روسیه خواهان ایجاد دو کمربند نظامی در سطح منطقه جهت مهار کردن عبور و مرور دهشت افگنان به خصوص داعشیان از خاک پاکستان به افغانستان و از خاک افغانستان به آسیای مرکزی است. روسیه با دول کشور های تاجیکستان، ازبکستان و ترکمنستان هم جهت ایجاد دومین کمربند دفاعی به توافق رسیده است.

روسیه از ایجاد دیوار بین مرز افغانستان و پاکستان پشتیبانی می کند و در پرداخت هزینه ی ساختن آن دیوار ها هم سهم گرفته است. پاکستان هم از همکاری مالی و نظامی روسیه در بخش ساختن دیوار بین مرزش با افغانستان استقبال کرده است. منفعت پاکستان از ایجاد کمربند دفاعی بین مرز افغانستان و آن کشور بیشتر از روسیه است. ساختن دیوار و ایجاد کمربند دفاعی بین مرزی افغانستان و پاکستان از این لحاظ برای پاکستان پرمنفعت است که این دیوار و کمربند می تواند سد عبور و مرور جدایی طلبان پشتون تبار و بلوچ تبار پاکستان از خاک افغانستان به مناطق پشتون نشین و بلوچ نشین پاکستان می گردد و این ضربه ی مهلک به مداخلات هند و رژیم موجود در افغانستان به امور داخلی پاکستان محسوب می گردد.

روسیه همچنین تمامیت ارضی پاکستان را به صفت یک کشور و دولت مستقل به رسمیت شناخته است. پاکستان از روسیه تقاضا کرده است که جلو مداخلات و عملیات های تخربی هند در شمال پاکستان را بگیرد و بالای هند فشار وارد کند تا هند از کمک مالی و نظامی به دهشت افگنانی جدایی طلب پشتون تبار و بلوچ تبار پاکستانی دست بکشد.

ایجاد دو کمربند دفاعی روسیه در مرز های شمالی و جنوبی افغانستان در دراز مدت می تواند به تامین امنیت و ثبات در افغانستان هم کم کند، مگر این که هند و افغانستان هم از مداخله در امور پاکستان دست برندارند.

حضور روز ها در شما پاکستان معادله توزیع و تامین قدرت در منطقه را برخلاف اهداف و منافع امریکا رقم خواهد زد. امریکایی ها و دیگر دول عضو ناتو از فعالیت های نظامی و اهداف سوق الجیشی روسیه در آسیای مرکزی و جنوب آسیا سخت به تشویش افتاده اند. روسیه و پاکستان همچنین جهت تامین امنیت و ثبات در افغانستان خواهان حضور طالبان در راس امور کشوری و لشکری افغانستان هستند. طالبان که متشکل از ملا ها و طلاب مدارس دیوبندی و خلقی های وابسته به روسیه هستند، می توانند با به دست گرفتن قدرت در افغانستان زمینه ی خروج نیرو های امریکایی و ناتو را فراهم کنند و توافقنامه ی نظامی بین افغانستان و امریکا را با همکاری روسیه، پاکستان، ایران و چین ملغا سازند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا