خبر و دیدگاه

سایۀ راست افراطی بر سر انتخابات هالند

                   

                                           

این شعار انتخاباتی”خیرت ولیدرس “(Geert Wilders) رهبر حزب برای آزادی هالند (Partij voor deVrijheid) (PVV) که: “هالند را به هالندی ها بر می گردانم”، با شعار انتخاباتی ترامپ  که می گفت:”عظمت امریکا را احیا خواهم کرد”، شباهت دارد. نه تنها شعارهای ترامپ امریکایی با ویلدرز هالندی شباهت های بسیاری دارد، حتی موهای سر سرخ گونۀ شان با هم مشابه است، هر چند که ویلدرس موی سرش را رنگ می کند.

خیرت ویلدرس رهبر حزب برای آزادی هالند از رهبران سیاسی راست افراطی در هالند است که بیشتر از تمام سیاست مداران و رهبران احزاب راست افراطی دیگر اروپا، سر ضدیت و تعارض با مهاجران مسلمان و دین اسلام دارد. ویلدرس در سال ۱۹۹۰ عضویت حزب مردم برای آزادی و دموکراسی (Volkspartij voor Vrijheid enDemocratie)(VVD) را کسب کرد و در سال ۱۹۹۸ از طریق این حزب به عضویت پارلمان هالند رسید. او در سال ۲۰۰۴ از حزب مردم برای آزادی و دموکراسی جدا شد و حزب برای آزادی هالند(PVV) را تأسیس کرد.

ویلدرس بر خلاف بسیاری از سیاستمدارن دیگر راست و چپ غربی، نه گروه های افراطی و تکفیر گرای اسلامی کشورها و جوامع مسلمانان، بلکه اسلام  و قرآن را نشانه می گیرد، و ستیزه جویی و تروریزم گروه های ستیزه جوی اسلامی را برخواسته از متن اسلام و قرآن تلقی می کند. او تمام مسلمانان را تروریستان بالقوه می داند که از قرآن و اسلام الهام می گیرند و در فرصت مساعد می توانند به تروریستان بالفعل تبدیل شوند. ویلدرس اسلام را دارای کلتور عقب مانده میداند و به این باور است که مسلمانها نمی توانند خود را  با کلتور و فرهنگ هالندی وفق دهند. ویلدرس در بهار سال ۲۰۰۶ تقاضا کرد که مکاتب و مساجد اسلامی در هالند ممنوع شود و از ورود مسلمانان به هالند جلوگیری بعمل آید؛ اما نظریات و مطالبات وی در پارلمان هالند و در میان احزاب سیاسی و جامعه هالند موافقان زیادی پیدا نکرد.

ویلدرس در ۲۷ مارچ ۲۰۰۸ فیلمی را به نام “فتنه” با این نگاه و تلقی از اسلام و قرآن ساخت. او این فیلم را علی رغم نارضایتی حکومت هالند و نکوهش “یان پیتر بالکننده” صدراعظم وقت هالند، در یوتوپ به نشر گذاشت و از آن بعد با افکار ضد خارجی و ضد اسلامی اش در هالند و اروپا بیشتر به شهرت رسید.

ویلدرس مبارزات انتخاباتی خود را در ماه گذشته با شعار “هالند را به هالندی ها بر می گردانم” آغاز کرد. او در حالی که سیاستمدار راست افراطی پوپولیست و عمدتاً ضد اسلام و پناهندگی و اقامت مسلمانان در هالند شمرده می شود، دارای قابلیت های فردی در سیاست و مبارزات سیاسی است. او بر خلاف بسیاری از رهبران دیگر احزاب، نظریات خود را با صراحت و بگونۀ مستقیم با مردم و مخاطبانش از طریق شبکه های مجازی فیسبوک و تویتر و رسانه ها بیان می کند. او برنامه های انتخاباتی خود را بصورت فشرده در یک صفحه تدوین کرده است که به آسانی می تواند مورد مطالعۀ رای دهندگان قرار بگیرد. او در این برنامه از: مقابله با ورود پناهجویان مسلمان، انسداد کمپ های پناهندگان، اخراج پناهجویان فاقد مجوز اقامت، اخراج مجرمین دو تابعیتی(تابعیت هالند و کشور دیگر)، زندانی ساختن مظنونان اعمال تروریستی، کاهش سن تقاعد از ۶۷ به ۶۵، خارج ساختن هالند از اتحادیۀ اروپا، منع ورود شهروندان مسلمان هالندی برگشته از سوریه، بستن مساجد، ممنوعیت قرآن و غیره سخن می گوید.
برخی ها، خیرت ویلدرس را، ترامپ هالندی می گویند که ممکن است در انتخابات پارلمانی ۱۵ مارچ سال روان(۲۰۱۷) پیروز اصلی این انتخابات شود. شاید ویلدرز و حزبِ تحت رهبری او، حزب اول در انتخابات ۱۵ مارچ باشد، اما در کشور پادشاهی هالند که دموکرسی پارلمانی حاکم است و صدراعظم از حزب برندۀ انتخابات تعیین می شود، ویلدرس و حزب او هیچگاه به ۷۶ کرسی ۱۵۰ عضوی مجلس نمایندگان یا اتاق اول پارلمان هالند دست نمی یابد تا به تنهایی حکومت بسازد و نخست وزیر حکومت تک حزبی شود. نظر سنجی ها نشان می دهد که حزب برای آزادی هالند هفده در صد رای را به خود اختصاص می دهد که در مقایسه با حزب حاکم لبیرال، یک در صد بیشتر است.

در انتخابات پارلمانی هالند ۲۸ حزب، مشارکت و رقابت می کنند، اما اصلی ترین و با نفوذ ترین احزاب سیاسی رقیب در این انتخابات شامل هفت حزب: لیبرال(VVD)، حزب برای آزادی هالند(PVV)، دموکرات های ۶۶(D66)، حزب دموکرات مسیحی(CDA)، حزب چپگرای سبز(GroenLinks)، حزب سوسیالیست(SP) و حزب کار(PVdA) می شوند. بسیاری از این احزاب حاضر نیستند تا با ویلدرز و حزبِ تحت رهبری او حکومت ائتلافی تشکیل دهند. امتناع احزاب اصلی رقیب به معنی بازداشتن خیرت ویلدرز از رسیدن به مقام نخست وزیری و رهبری حکومت در هالند است، اما رسیدن ویلدرز و حزب تحتِ رهبری او به حزب اول هالند، به معنی نفوذ و پذیرش افکار و صدای او از سوی بخش قابل توجه جامعه و کشوری است که در میان اروپائیان و غربی های صاحب دموکراسی به تسامح و بردباری شهرت دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا