خبر و دیدگاه

حمایت اتحادیه اروپا از تمرکززدایی و دموکراسی محلی در افغانستان

فرستاده ویژه اتحادیه اروپا به افغانستان اعلام کرد که این کشور برای تقویت هرچه بیشتر، نیازمند تمرکز زدایی در قدرت است.

فرانتز مایکل میلبین، فرستاده ویژه اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با تلویزیون یک اظهارداشت که ساختار نظام سیاسی افغانستان در حال حاضر “به‌شدت متمرکز” است و باعث “حکومت‌داری ضعیف” می‌شود.

دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا در افغانستان تاکید کرد که برای تحقق دموکراسی محلی نیرومند، نیاز واقعی وجود دارد و باید تلاش‌هایی در این راستا صورت گیرد.

به گزارش بی‌بی‌سی، حامد کرزی رئیس جمهوری سابق و همچنین اشرف غنی رئیس جمهوری فعلی از تمرکز قدرت و دولت واحد نیرومند و متمرکز حمایت می‌کنند.

برخی از جناح‌های نیرومند سیاسی مانند احزاب جمعیت اسلامی، جنبش ملی اسلامی و برخی از شاخه‌های اصلی حزب وحدت اسلامی از تمرکززدایی، نظام پارلمانی و افزایش قدرت نهادهای محلی دولت حمایت می‌کنند.

یکی از موارد توافق در تشکیل حکومت وحدت ملی بین اشرف غنی و عبدالله عبدالله، تغییر نظام از ریاستی متمرکز به پارلمانی غیرمتمرکز بود.

براساس این توافقنامه، قرار بود در سال جاری لویه جرگه برگزار شود که در آن با تغییر قانون اساسی راه برای تغییر نظام فراهم شود، اما با عدم برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای محلی این بند توافقنامه تاکنون به اجرا در نیامده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا