خبر و دیدگاه

گفته‌های قیوم کوچی عقده‌‌مندانه و نادرست است

این نامۀ اعتراضیۀ کانون پاسداران فرهنگ تاجیک در پیوند با اظهارات سفیر اشرف‌غنی در مسکو در بارۀ تاجیکان و تاجیکستان قیوم کوچی، نمایندۀ حکومتِ است که برادر زاده‌اش، اشرف غنی، رئیس آن است. شکی نیست که او دیدگاه نهایت خصمانه و تحقیرآمیز به همه اقوام دیگر دارد. سخنان توهین آمیزش به آدرس مردم تاجیکستان از همین افکار فاشیستی‌اش سرچشمه می‌گیرد. او نه ادب دپلوماتیک دارد و نه هم دانش سیاسی. سند دکترا گرفتن چیزیست، عالم و دانشمند شدن چیز دیگری. حتٰی اگر دپلوماسی ندانستنش را ببخشیم، عدم پابندی‌اش به اخلاق اکادمیک را هرگز نمی‌توان نادیده گرفت و بر او بخشید. بهترین مثال و نمونۀ ادعای بالا اظهارات او در مصاحبه‌اش با شفیع‌ عیار در مورد تاجیکستان است که خشم مقامات تاجیکستان را برانگیخته است. قیوم کوچی در این مصاحبه مقامات تاجیکستان را متهم به قاچاق مواد مخدر می‌کند. در عین زمان می‌گوید که تاجیکستان پنج‌ملیون نفوس ندارد و از یک‌ملیون آن روس است. به زبان خود صحبت و نوشته کرده نمی توانند…. این صحبتها نهایت غیردقیق، عامیانه و غیر مسوولانه می‌باشد.

به گونۀ نمونه اگر نفوس تاجیکستان را کمتر از پنج ملیون حساب کنیم و یک میلون آن را روس بدانیم، باید ۲۰ فیصد نفوس تاجکستان روس باشد. در حالی که نفوس روسها در تاجکستان به یک فیصد هم نمی‌رسد. سوال اینجاست که معیار تعیین قیوم کوچی به صفت سفیر افغانستان در روسیه چیست؟ سایر سفرا با کدام معیارها مقرر می‌شوند؟ آیا سیاست خارجی افغانستان ازسوی کدام مرجع مسوول و مشروع دولتی معین می‌گردد یا هر پُوپنَک‌مغز فاشیست مانند قیوم کوچی به خاطر پیوند خونی‌اش با رئیس‌جمهور می‌تواند سیاست خارجی کشور را تعیین کند؟ وقتی بیش از ثلث نفوس کشور را تاجیکان می‌سازند، آیا توهین به تاجیکستان و فرهنگ مردمش توهین به تمامی تاجیکان نیست؟ اگر کسان دیگر به مزدوری هفتاد سالۀ شماری از پشتون‌های آنسوی سرحد به پنجابی‌ها اشاره کند و همۀ این مزدوری را به تمام قوم پشتون تسری ببخشد، واکنش قیوم کوچی و همفکرانش چه خواهد بود؟

بیایید در مورد نفوس، ترکیب قومی، زبان و دین مردم تاجیکستان به نقل از کتاب حقایق سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (سیا) آگاه شویم:

۱- نفوس: (۸۳۳۰۹۴۶- هشت میلون و سه صد و سی هزار و نهصد چهل و شش (تخمین شده در جولای ۲۰۱۶)

ترکیب قومی: ۸۴.۳ % تاجیک،

۱۳.۸% ازبک (به شمول لقی، قنغرات، قطغن، برلاس، یوز)،

۲ % سایرین ( به شمول قرقیز، روس، ترکمن، تاتار، عرب) (تخمین ۲۰۱۰)

۲- زبانها: تاجیکی (زبان رسمی)، روسی به گونۀ گسترده در حکومت و معاملات به کار می رود. یادداشت: گروههای مختلف قومی ازبکی، قرقیزی و پشتو صحبت می کنند.

۳- دین: ۸۵ % مسلمان سنی، ۵ % مسلمان شیعه، ۱۰ فیصد سایرین (تخمین ۲۰۰۳) با آن که اشرف غنی در مجامع بین المللی ریاکارانه خود را نمایندۀ تمدن و اخلاق اکادمیک نشان می دهد، اما در تنها و تنها تابع ذهنیت های قومی و قبیلوی نهایت عقب مانده و ضدتمدن و زندگی باهمی در کشور است. اگر چنین نباشد، کسی چون قیوم کوچی با چنین ذهنیت، اخلاق و دانشی را هرگز نمایندۀ کشور در یکی از دو قطب نظامی و سیاسی جهان در چنین شرایط حساس تاریخی تعیین نمی کند. وظیفۀ بخشی از حکومت که مسوولیت وزارت خارجه را به دوش گرفته است، چیست؟ چرا در چهارچوب وزارتی که مسوولیت امورش به دوش آنهاست، چنین اشخاص غیر مسوول مقرر می شوند؟

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. از اسم اش هویداست که یک احمق غول است . یکی از خصوصیات اوغانیزم اینست که همیشه با القاب دروغ مانند
    داکتر و پروفیسور اعلیحضرت در طول تاریخ مسمی کرده اند که این درجه ها توسط باداران انگلیسی و امریکایی
    شان داده شده. در غیر کوچی بادیه نشین کجا و دکترا کجا ولی اوغان با مزدوری به غرب و وطنفروشی شان درجه
    اول در جهان دارند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا