خبر و دیدگاه

جنرال دوستم خوش گفته است!

dostum-convoy
ژنرال دوستم اخیرا رئیس جمهوری غنی را متهم به قوم‌گرایی کرد

گیرم جنرال دوستم نی، شیطان رجیم از قومگرایی اشرف غنی شکایت کرده باشد. آیا اشرف غنی قومگرا نیست؟ مگر دروغ است؟

کارد فاشیزم قومی به استخوان مردم رسید. درازگوش هم می‌تواند بنگرد و درک کند که آنهمه حاتم بخشیهای اقتصادی به شرکتهای قومی مانند الکوزی و وطن گروپ، جابجایی اقوام پشتون در مناطق تاجیکان در شمال، اطراف کابل و شمالغرب، گسترش ناامنی در مناطق شمال و غرب به منظور جلوگیری از رشد اقصادی آن مناطق، پاکسازی قومی در کندز به کمک طالب، تقرر والیها و کارمندان عالیرتبه فاشیست یا همکار فاشیست در ولایات شمال و غرب، انحصار کرسیهای اقتصادی و امنیتی در کابینه و قدمه های بلند تمامی جزوتامهای نظامی… همه و همه بر مبانی و مبادی تفکر و برنامۀ فاشیستی و قومی صورت گرفته است.
جنرال دوستم درست گفته است. مگر کم گفته است. دیر گفته است.

هرچند به تداوم موضعگیری جنرال اعتمادی نیست، اما حرفیست که بر دل مردم نشست. حتی اگر دوستم همین فردا از حرفش بگذرد، این جمله اش تاریخی شده است که پشتون و آنهم پشتون لوگری همه کارۀ دستگاه غنی است.

نباید به خاطر منافع کوته اندیشانۀ شخصی اصولها و آرمانهای بزرگ مردم را لجن پاشی کرد و در برابرش ایستاد. این کار جز رنگ زردی چیز دیگری به کننده اش بار نمی آورد.

گفته شد که کسانی در مورد جایگاه تاجیکان با حکومت بحث می فرمایند. معلوم نیست این نمایندگی را چه کسی به آنها داده است. تاجیکان هیچ نماینده یی در این حکومت ندارند وتاکنون هیچ تشکل سیاسی یی هم نبوده است که خواستنامه یی بر مبنای نیازمندیهای مردم تاجیک تدوین کرده و آنرا از تصدیق و اجماع نخبه گان تاجیک گذشتانده باشد. پس این کیست که به نام تاجیک حرف می زند؟ خواست یک ملت را نمی شود که یک یا چند فرد قیم و آقسقال شوند.

ملت تاجیک امروز بیدارتر از هر وقت دیگر است دیگر به هر قلدر و عوامفریب اعتماد نمی کنند. جوانان تاجیک امروز کمر بسته و مسلح با جوهر آگاهی، دانش و تعهد در میدان حضور دارند. خواست تاجیکان را همین جوانان و شخصیتهای متعهد و پاکیزه دامان معین می کنند نه معامله گران. خود را بیش از این مضحکه و مسخرۀ دوران نسازید!

در حال حاضر جنرال دوستم چشم اژدها را نشانه رفته است. هرچند دوستم مشکلات خود را دارد و تضمینی نیست که روی این گفته اش استوار بماند اما آنچه گفت، حرف دل ملیونها انسان این سرزمین است و تاریخی شد. البته این حرف که داکتر عبدالله تاجیک مقرر می کند، دروغی نیست و تنها خواسته است موازنه برقرار کند و به گفتۀ انگلیسها Politically right باشد. زیرا سندی ندارد که آن را ثابت کند. اما در مورد غنی حرفش مستند است. از مقرریهای ارگ تا کابینه و کرسیهای بلند امنیتی، اقتصادی وغیره اسناد انکار ناپذیر اند.

بلی؛ برای اشرف غنی هرکه پشتون باشد، بهتر است و اگر این پشتون از لوگر باشد، بهترین!

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. دوستم در مورد تفوق طلبی قومی و اعمال شًونستی غنی حقیقت را بیان کرده است. هر شخصی که به گوشه ای از درد و الم و مشکلات افغانستان انگشت بگذارد و آنرا برجسته سازد و مردم را آگاه سازد کار شایسته و قابل تقدیر کرده است. اعمال فاشستی غنی و گروپش مثل اتمر و دیگران از حد فزونی نموده است. که در این عصر و زمان نمیتواند قابل اهمال و تحمل باشد. آفرین بر دوستم . مگر آدم به دهن کجی آقای نور والی بلخ حیران میماند که سخنان صریح و واقعبینانه دوستم را مناسب ندانسته است?.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا