خبر و دیدگاه

شمال را به ویرانه تبدیل نکنید

11855818_567997470006301_4352188287320190916_n
عبدالمنان دهزاد

تصور می‌شود که در این روزها چهره‌های توطیه‌گر و بدنام در کمین نشسته اند تا مردی را آماج توطیه‌های بی‌بنیاد و مغرضانه قرار دهند که نامش با توسعه، امنیت و رفاه بلخ گره خورده است.  شماری از چهره‌های دسیسه‌گر پس از ایجاد حکومت وحدت ملی دست و آستین برز ده اند، تا شمال افغانستان به‌ویژه بلخ باستان را به سمتِ هرج و مرج بکشانند. اما ظاهرن این اهداف شوم‌شان را در پشتِ توطیه علیۀ استاد عطامحمد نور(استاندار بلخ) پنهان کرده و ظاهرن این مرد را هدف قرار می‌دهند؛ مردی که حضورش در بلخ خواب‌های ویران‌گرایانۀ این چهره‌ها را به کابوس مبدل کرده است.

تردیدی نیست که بلخ حیثیت و جایگاۀ  قلب را در شمال افغانستان داراست، با بی‌ثباتی بلخ، تمام استان‌های شمال یکی پی دیگر،  دچار هرج و مرج می‌شوند.  از چندی بدین‌سو، شماری از چهره‌های بدنام و تفرقه انداز  نمی‌خواهند،  بیش‌ از این بلخیان شاهد صلح و ثبات و آرامش باشند. این‌ها در این اواخیر از هر وسیله‌یی مدد جسته تا به اهداف ویرانه‌گرایانه‌یی شان در شمال دست یابند، آن‌ها می‌دانند که دست یافتن به شمال، بدون دست یافتن به بلخ ممکن نیست. به همین دلیل بیش‌تر بلخ را نشانه گرفته اند. ریشۀ این دسیسه‌ها در شورای امنیت و ریاست جمهوری قرار داشته و شاخ‌های بی‌برگ آن در این روزها سر از گریبان یکتعداد ازشورای ولایتی بلخ سر کشیده است. روز گذشته شماری مأمورین«ستون پنجم» در شمال به دفاع از توطیه‌گران بر خواسته و تیر اتهام را به سوی  استاندار بلخ پرتاب کردند؛ تیری که از سوی مردم و شورای ولایتی و مردم بلخ رد و این توطیه‌ها را تراوش کردۀ ذهن جاسوسان و بدخواهان بلخ خواندند.

در کشورهای دیگر، دولت‌ها مکلف اند، تا چهره‌ها و شخصیت‌های سیاسی و خدمت‌گذار را به پاس خدمات شان مورد تقدیر و تحسین قرار دهند، اما در افغانستان هیچ‌گاهی چنین نبوده است. در این سرزمین همیشه چهره‌هایی مورد تقدیر و تحسین  قرار گرفته و در خور ستایش دانسته شده است که نام‌شان با فساد، خیانت و حق‌تلفی گره خورده است. نزدیک‌‎ترین نمونۀ آن ستایش مکرر اشرف غنی از ستانکزی و دیگر چهره‌های ناکام این حکومت بوده است. دست‌اندرکاران این حکومت کنونی نه تنها از چهره‌های خدمت‌گذار حمایت و تقدیر نکرده است، بل آن‌ها را همیشه به تیر ملامت بسته است. عطامحمد نور یکی از برجسته‌ترین این چهره‌ها به شمار می‌رود. او به بیان خودش هم‌اکنون در چندین جبهه در گیر است. یکی از این جبهه ها مربوط به جریانی می‌شود که ناآگاهانه وسیلۀ دست توطیه‌گران فزون‌خواه قرار گرفته است. جنرال دوستم و حامیانش در شمال افغانستان در رأس این جریان قرار دارد، او تصور می‌کند که با حذف عطامحمد نور از بلخ، زمینۀ بازی‌هایش فراخ‌تر می‌شود؛ تصوری که هیچ‌گاهی به واقعیت مبدل نخواهد شد. به دلیل این که در جهان امروز مردم مبنایی تصمیم‌گیری سیاسی زمام‌داران هستند، نه فرد.  

از چندی بدین‌سو شماری از چهره‌های منفور و تبارگرا  در درون نظام دست به دست هم داده و آقای دوستم را به عنوان مهره وارد این بازی کرده اند. حنیف اتمر، جمعه خان همدرد وغیره جزو همین چهره‌ها گفته شده اند. همدرد چنان در ریسمان تعصب و ایدئولوژی‌ افراطی  غرق است که به تباهی و ویرانی شمال نمی‌اندیشد. آخر گناهی او نیست، زیر  این مرد  به شمال و مردمان شمال بی‌گانه است. اما پرسش این‌جاست که چرا جنرال دوستم به ساز این چهره‌ها رقصیده و سعی می‌کند روح فاشیسم را در شمال  زنده نگهدارد؟

۱۶ جوزا ۱۳۹۵

نوشته های مشابه

‫۴ دیدگاه ها

  1. من در حالیکه نظر محترمه شریفه اهو رایی را کا ملن تایید مینما یم – علاوه میکنم که ایا مردم بیاد دارند ۲۵ سال قبل کلبدین به دستور باداران جهانی خود زمینه ی اشغال افغا نستانرا مهیا ساخت . متا سفانه از همان روز تا به امروز اکثریت مطلق مردم ما عمل تجاوزی اورا جنگ داخلی تلقی نموده گویا از او حمایت کردند و میکنند . حال زمان ان رسیده تا بکمک و همراهی حلقات شریر – شمال را سقوط داده و شرایط را برای اشغال اسیای میانه توسط باران خود مهیا بسازد .

  2. اصلاً روی سخن من به برادران ازبک ماست که باید چهره معامله گر و خود فروش و طنفروش دوستم رابشناسند و دیگر فریب اورا نخورند. نزد دوستم فقط منافع شخصی و خوش گذرانی اش مطرح میباشد، نه منافع خلق ازبک و نه منافع افغانستان.. همیش او به خارجیان گوش داده و به دول آنها رقصیده است. بد بختی در اینجا است که او خلق ازبک را به گروگان گرفته و با خود یکجا به دول پان ترکیزم و شًونزم قبیله میرقصاند. که این کار او در دراز مدت خلق ازبک را به زنجیر شًونزم قبیله میپیچاند و این پیچش را دوستم با این گوش بفرمانی ها نهادینه میسازد.

  3. به هر دو محترم نویسنده و نظر دهنده!
    لطفاً توصیخ دهید که جنرال دوستم چرا باید چنین معاملات را نکند؟
    آیا کلانتر از جنرال دوستم معامله گر ماش صفت در افغانستان سوراع دارید. از معامله با شورای هماهنگی انقلاب اسلامی با گلبدین خان نکبتبار تا معامله با تیم تداوم و تحول اشرف غنی احمد زی و تا اینجا و تا… دوستم دوستمی میکند. فقط ما و شما خیله و اپنگ استیم مگر نه؟؟؟

  4. امروز در خبرهای تلویزیونی دیدم که یکتعداد در مزار شریف به مظاهره دست زده و علیه والی فرزانه بلخ شعار میدادند. با شنیدن این خبر خیلی بهت زده و متأثر شدم که چطور جمعه خان همدرد حزب اسلامی حکمتیار قادر شده است چنین مظاهره ضد امنیت و ضد ترقی را براه باندازد. والی بلخ آستاد محمد عطا از تمام جهات یک والی موفق و نمونه میباشد که باید مورد تقدیر و مکافات زیاد قرار گیرد اما اینکه مظاهره علیه او توسط دشمنان عزت و آزادی افغانستان براه انداخته میشود خیلی مایوس کننده میباشد. از همه کرده تعجب در اینجاست که چطور جزب جنبش اسلامی مربوط آقای جنرال دوستم معاون اول ریاست جمهوری در این دسیسه با نوکران و گماشتگان پاکستان که شئونزم قومی را منحیث وسیله برای انداختن نفاق میان اقوام افغانستان بکار میبرند، همکاری و همنوائی مینماید. آیا آقای دوستم تیر باران مردم بیگناه شبرغان را در یک مظاهره مسالمت آمیز توسط جمعه خان همدرد فراموش کرده است. واقعا” قابل سوال میباشد که آقای دوستم با چه امید خام و چه دلخوشی بی اساس به چنین عمل ضد آرامی و امنیت بلخ همکاری مینماید.؟ چطور ممکن است و بکدام وجدان علیه آقای استاد عطا در توطیه شریک میشود؟
    ما همه به رشادت و درایت و صداقت آقای نور والی صادق و فعال بلخ باستان افتخار میکنیم. و آرزو مندیم کسانیکه فریب دشمنان افغانستان را خورده اند، به عقل آیند و دور اندیش شوند و دست ازین مزاحمت های رسوا و ننگین بردارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا