خبر و دیدگاه

سفر با سرافگنده گی

mehry picture
نویسنده: حکیم مهری

وقتی بحرف ها و گفته های گذشته گان دقیق شویم واقعا” باید بگوئیم که آنها همواره هرچی را می گفتند با یک تفکر عمیقی همراه بود چنانچه گفته اند هرچی ازحد بگذرد رسوا شود که چنین هم شد.

هرگز نباید فراموش کرد که رئیس جمهور حامد کرزی در یکی از صحبت هایش می گوید ” دزدی کنید ولی بخارج نبرید” یک نصیحت خیلی بجا برای آنهای که همهء شان چنین کردند ولی نپیرفتند تا درداخل ازکشور باشد بلکه دزدی کردند و ببانک های خارجی و جاهائیکه پاسپورت هایش در طاق بالا مانده شده گذاشتند. آمدند غارت کردند و چپاول کردند، بستند و در نهایت می روند و فقط منتظر اند چی وقت هوای این کشور برای شان خفه قان می شود. هم لعل بدست آمد و هم دل یار نرنجید زیرا پیروی ازهدایت اولی الامر یک وجیبهء اسلامی است.

اما امروز آنهای که تا دیروز دکتورای افتخاری میدادند امروز چنان نامی برایت می گزارند که دیگر سربلند نکنی. ولی ما باید بگوئیم ازدوست هرچی آید نکوست وباید هم بگوئیم.

آقای نخست وزیر انگلیس( دیوید کامرون) وقتی به ملکهء قدرتمند بریتانیا روبرو می شود باید حرفی برای گفتن داشته باشد و آن حرف ازکجا شروع می شود ازکشوریکه هزاران انسان بخاطر محبت فراموش ناشدنی اش قربانی شده است . افغانستان کشوری عجیب آلوده با فساد است و ما در فرصت میزبانی از رهبر چنین کشوری قرار داریم. چی میزبانی پردبدبه ئی.

رهبر این کشور تا گلو غرق درفساد که درحقیقت میراث سلف اش است به بریتانیا میرود و برای گفتن و سخنرانی درچنین محفلی باید چی بگوید ” ما فساد نکرده ایم این دیگران بودند که فساد کردند ولی ما فرصت نیافته ایم تا در برابر این پدیده مبارزه کنیم خیراست اگر یکی از مفسدین را مشاور اقتصادی ساختم این نشانهء دست داشتن درفساد نیست و یا طرفه رفتن و شاید اینکه برای ما زیاد حرف ها شنیدنی نیست.

بلی وقتی در برابر اهریمنان شیطان صفت قرار بگیری باید دو کار انجام دهی یا شهامت و یا سکوت. که رهبر افغانستان ترجیح داد سکوت کند زیرا پنج سال زنده گی با عیش و عشرت این ارزش را ندارد تا آنرا بخاطر محکوم کردن و پیگرد دیگران ازدست داد که چنین هم شد.

راستش برای آنهای که در طول زنده گی دنبال چنین فرصتی اند نباید کاری کنند که تمامی تضامینی برای اینده را مفت و بیهوده بخاطر این و آن از دست دهند. اینکه کی چی کرد و کی چی می کند مهم است یا اینکه یک عمر در ناز و نعمت باشی .

آقای کرزی برای فریب مردم افغانستان اشک می ریخت و این اشک های تقلبی چنان کارش کرد که دیگر نیازی ندارد دنبال قدرت و مقامی سرگردان باشد هم پول ملیونی، هم قصر و هم عزت و آخرین کلمه پدر ملت که آنهم شد. پس چرا خودرا بیهوده بنام چنین و چنان اذیت کرد. اینکه کی چی گفته بعد چند روزی چون سایر موضوعات بفراموشی میرود و باز همان آش است و همان کاسه.

خوب گفت دیگه هرکس هرچی می گوید ! ما از چنین حرف ها همه روزه می شنویم اگر دنبال هرحرفی باشیم حکومت داری چی مفهوم دارد ” ازگفته های رهیر خردمند افغانستان”

افغانستانی که بزرگترین ابرقدرت جهان را به کمک امریگائی ها بزانو درآورد و جهان را تکان داد امروز چی حرف های که نمی شنود ما هم همچنان یک کشور فقیر را فقیرتر می سازیم ، فساد را گسترده تر می کنیم ، ثروت را می اندوزیم و می رویم براهی که دیگران رفتند . بازهم همان مهاجرت ولی با تنفاوت ملیونها دالر سرمایه. بما چی که مردم و رهبران جهان چی می گویند ؟ یکی و خلص!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا