Uncategorized

گفت‌وگوی تلفنی جان کری با عبدالله عبدالله

جان کری، وزیر خارجه آمریکا دیشب با عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی افغانستان گفت‌وگوی تلفنی انجام داده است.

آصف آشنا، معاون سخنگوی ریاست اجرایی افغانستان به بی‌بی‌سی گفت که آقای کری در این گفت‌وگو بر مدیریت درست موافقت‌نامه دولت وحدت ملی تاکید کرده و آن را برای موفقیت این دولت مهم خوانده است.

او همچنین گفت که امروز دانیال فیلدمن، نماینده ویژه آمریکا برای افغانستان و پاکستان و سفیر آمریکا در افغانستان نیز با آقای عبدالله در مورد “تطبیق همه جانبه مواد” موافقت‌نامه دولت وحدت ملی دیدار و گفت‌وگو کردند.

منابع دیگر همچنین گفته‌اند که آقای کری با رئیس جمهور غنی نیز صحبت کرده اما ارگ ریاست جمهوری تا کنون در این مورد ابراز نظری نکرده است.

دولت وحدت ملی افغانستان در پی انتخابات جنجالی ریاست جمهوری سال گذشته با میانجی‌گری جان کری تشکیل شد.

وزیر خارجه آمریکا در حالی با رهبران دولت وحدت ملی صحبت می‌کند که گزارش‌های در مورد بالا گرفتن اختلافات میان رئیس جمهوری و رئیس اجرایی منتشر شده است.

آقای عبدالله امروز در نشستی در کابل گفت: “ریاست اجرایی را کسی به او تحفه نداده و ریاست اجرایی ۵۰ درصد در قدرت شریک است. این مقام براساس آرای مردم و مصلحت افغانستان به وجود آمده است.”

امروز افضل لودین، وزیر پیشنهادی دفاع که دو روز پیش معرفی شده بود، از این مقام انصراف داد و گفته می‌شود در نتیجه همین اختلافات او از نامزدی‌اش انصراف داده است.

مخالفت‌های دو جناح محدود به وزارت دفاع نیست. ریاست جمهوری، شکریه بارکزی، عضو مجلس نمایندگان را به عنوان رئیس کمیسیون اصلاحات انتخاباتی معرفی کرد.

آقای عبدالله گفته که انتصاب خانم بارکزی برای قابل قبول نیست.

آصف آشنا، معاون سخنگوی رئیس اجرایی به بی‌بی‌سی گفت که نام خانم بارکزی در فهرست کسانی‌که برای عضویت در این کمیسیون پیشنهاد شده بودند نبود و در مورد انتصاب او هیچ مشوره‌ای با ریاست اجرایی صورت نگرفته است.

ریاست جمهوری تاکنون واکنشی نشان نداده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا