خانه » خبر و دیدگاه » عبادت های عادتی ماه رمضان

عبادت های عادتی ماه رمضان

wasayhilaman

عبدالواسع هیله من

عزیزان ماهی را سپری می‌کنیم که خداوند در این ماه درهای خیر را بر ما باز می‌کند و حسنات را مضاعف‌تر، در این ماه درهای بهشت باز و درهای جهنم بسته می‌شوند. بر ماست که این ماه و فرصت را غنیمت شماریم چرا که اگر غفلت کنیم و چشم روی هم بگذاریم، این ماه هم می‌گذرد.

ماه رمضان ماه تمرین تقوا و پرهیزگاری است تا مسلمانان درین ماه بدون ریا و نمایش به طور خالصانه عبادت خود را انجام دهند. روزه و رمضان ماه بهار قرآن است و بنابر یک حدیث درین ماه شیطان های بزرگ بسته می شود. چون اگر دیده شود اکثر مردم که در سایر ماه ها مشغول انجام خلاف کاری ها و گناه است اصلاح می شود و اگر در مساجد توجه شود تعداد نمازگزاران بیشتر می شود.

ولی بیشتر توجه شود تا عبادت های ما درین ماه صرف جنبه عادت نداشته باشد باید آگانه درین ماه از فیض و برکت آن استفاده نمایم. طور مثال ختم های قرآن کریم و نماز تروایح باید در چوکات سنت و اصول اساسی دین برگزار گردد، نه اینکه بدون در نظر داشت احکام دینی ما این عبادات را انجام دهیم. طوریکه دیده می شود در بعضی مساجد ختم ها بسیار مطابق به اصول سنت و اداب مربوط صورت نمی گیرد.

نماز تراویح و ختم قران در نماز تراویح سنت است، ولی در پهلوی آن خواندن قرآن کریم به ترتیل و یعنی طوریکه که باید دانسته شود تلاوت شود، واجب است. همچنان رعایت وقت نماز تراویح که وقت نماز خفتن می باشد فرض است یعنی تا وقت نماز داخل نباشد نماز جایز نمی باشد.

ولی طوریکه دیده می شود در بعضی مساجد این دو مورد رعایت نمی شود، در اکثر مساجد امسال که وقت نماز خفتن دیرتر آغاز می شود، ولی این موضوع رعایت نمی شود. طوریکه از علمای کرام معلومات نمودم شروع وقت نماز خفتن ساعت ۸ و ۴۵ دقیقه می باشد، ولی متاسفانه بعضی مساجد بخاطر که زودتر در نماز قرآن کریم را ختم نماید ساعت ۸ شب نماز را آغاز می نمایند.

همچنان تلاوت قرآن کریم که باید به ترتیل و آرامی باشد طوریکه فهمیده شود الفاظ و کلمات درست دانسته شود و این امر را علما واجب می دانند، این موضوع هم درست رعایت نمی شود بعضی مساجد در ۵ شب یا ۸ تمام قرآن کریم را در نماز ختم نموده اند. آیا می شود در یک شب ۵ یا ۶ پاره را خواند و با رعایت تمام اصول تلاوت، فکر نکنیم. بنابرین این باید برای ادا یک سنت و نفل نباید ما واجب و فرض را نادیده بگیریم.

بناً وزارت حج اوقاف باید این موارد را تنظیم نموده و از مساجد احوال گیری و نظارت نماید. و هم علمای دینی در خطبه های نماز جمعه این مورد را با مردم شریک سازند.

۳ دیدگاه

  1. عبدالواسع هیله من

    دوست عزیز سوال تان را از یک عالم دین پرسان کنید اگر نظر اسلام را می خواهید.
    می توانید ازین صفحه سوال خویش را مطرح نماید.
    http://alisabah.com/qa/

  2. طالب و داعش از همه کرده سنگ دین را به سینه خویش محکمتر میکوبند. ما دیدیم که داعش در تونس بیش از ۳۰ نفر سیاحان بیگناه را بقتل رساند و طالب هر روز در جبهات افغانستان بهترین فرزندان افغانستان را بقتل میرسانند و با حملات انتهاری در کابل شاهد بودید که به چه تعداد مردمان بیگناه و غریب کار را زخمی و یا بقتل رساندند. این دینداران محکم مثل داعش و طالب که ماه رمضان را لحاظ ندارند، پس از مردم دیگر چه توقع میتوان برد.

  3. نویسنده محترم! شما گفتید که در ماه صیام دروازه های دوزخ بسته و دروازه های جنت باز میشود. ما میدانیم و در قرآن خوانده ایم که بعد از قیامت، وحساب و کتاب اعمال که پنجاه سال را دربر خواهد گرفت جنتی به جنت و دوزخی به دوزخ روان میشود. به این حساب جنت و دوزخ هردویش همین اکنون خالی میباشد. پس در صورت خالی بودن باز بودن و یا بسته بودنش چه احمیت خواهد داشت. دوم اینکه حدس زده میتوانی که دوزخ در کدام قسمت عالم قرار دارد. سوم اینکه من از یکتعداد ملاهای دین عیسوی شنیدم که گفتند، دوزخی نمیتواند وجود داشته باشد. بخاطر اینکه خداوند خیلی رحیم و مهربان است. از خداوند رحیم و مهربان نباید فکر دوزخ داشتن را داشته باشیم. دوزخ که در کتابهای دینی آمده به شکل سمبولیک آمده تا خدا مردم را متوجه اعمال شان بسازد. در اصل دوزخی نباید وجود داشته باشد. اعلامیه جهانی حقوق بشر ملل متحد شکنجه انسانرا ممنوع ساخته و جنایت بحساب آورده است. پس چطور ممکن خواهد باشد که خدای عادل و مهربان دوزخی داشته باشد. و در این دوزخ ابامارا نه پادشاهان رانه، ملا نیازی را نه بلکه بیچارگان و فقیران را باندازد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

Copyright © Jawedan.com