اخبار و گزارشات

محفل یادواره شهید مولانا عبدالرحمن سید خیلی رحمه الله و ابراز انزجار از توحش و بربریت طالبان در خرطوم

saidkhili_praying

 

اتحاد دانشجویان افغانستانی در خارطوم در پیوند با شهادت فرزند مومن و متعهد جهاد مولانا عبدالرحمن سیدخیلی محفل دعایه وسوگ واری و ابراز غم شریکی را با خانواده بزرگ جهاد و خانواده سیدخیلی عزیز برگزار نمود.

این نشست بعد از نماز جمعه در حضور اعضاء و رییس اتحادیه  دانشجویان افغانستانی مهندس فائزالله ایشان قل برگزار گردید.

نخست قاری سید اشرف حافظ بغلانی آیاتی از کلام الله مجید را که در پیوند به جهاد مجاهدت و مقام شهادت بود تلاوت نمود که تاثیری معنوی ذکر حکیم و اندوه شهادت فرزند فرزانه نهصت اسلامی، جهاد و مقاومت اشک بساها را بدون آنکه برخود متوجه باشند جاری ساخت.

محفل یک بار دیگر برادران را به یاد قافله ی شهدای افغانستان ودر راس سردار شهید مسعود بزرگ انداخت که مظلومانه توسط کور دلان وسیاه اندیشان کمونیست ، مجاهد نماها ، طالب و کراوات پوشان غربی جام شهادت نوشیدند.

بعد از پایان تلاوت کلام ایزد سر رشته سخن را برادر عبدالفتاح اطهر گرداننده برنامه به دوش گرفت وبا اشاره به مشکلات عدیده جامعه افغانستان شالوده تمام بیماریهای کهنه در کشور را معرفت دینی متحجر وقبیله زده دانست.

وی با فرستادن درود به روح همه شهدای راه آزادی،عدالت ،کرامت انسانی وزیست باهمی سر رشته سخن را به سید ثاقب سید گوهر سپرد که به اساس برنامه هفتگی انها صحبت شانرا با درود فرستادن به روح شهدای عزیز در مورد اخلاق از دیدگاه اسلام اغاز نمودند. سید ثاقب گونه های اخلاق را به کاوش گرفت و بامقایسه ای مبحث معرفت شناسی اخلاقی بین نیچه و پیامبر گرامی اسلام (ص) با این نتایج مبحث را پایان بخشید که اسلام اصولا  برای انسان سازی ومعالجه توحش و بربریت در کنش و واکنش انسانی بعد اخلاقی اش را پایه ریزی کرد.

پیامبر آمد تا بگوید که جهان انسانی تهی از اخلاق نیست، بل اخلاقیات موجود ضرورت به متممه ها و رسیدن به مرحله احسان و کمال دارند.

او اصولا همه انسان ها را چه فقیر از دید معنوی یا مادی دارای قابلیت های بالیدن دانست و این نکته را برای جهان انسان توضیح داد که همه آدمی زادگان از کرامت انسانی برخور دار اند، بر خلاف انچه نیچه مطرح می کند مبنی بر اینکه آنکه توانای دارد و از قوت مال و نیروی جسم برخوردار است، شایسته شهریاری در جهان انسان و جهان کون است و انسان سرور مطلق خود در فرایند کنش و واکنش انسانی است و اراده خدا و نظم هدایت یافته را در این مورد دخلی نیست.

پس از ختم سخنان سخنور این هفته سخنران بعدی آقای سید اشرف هاشمی بود.  او بعد از فرستادن درود به روان  همه شهدای افغانستان شهید مولانا عبدالرحمن سیدخیلی را مرد جهاد و مقاومت مرد پاکی تقوا رشادت و شهامت و پای مردی توصیف نمود او روایتی را که از خانمی شنیده بود در مورد سیدخیلی در امر مبارزه با منکرات و به ویژه شراب خواری به حاضران بیان داشت که تعهد و استقامت مولانا را در برابر فساد و لجام گسیختگی اخلاقی نشانی می نمود.

در ادامه سخنان آقای هاشمی رشته سخن را داکتر سید ذبیح الله مهدیار بدوش گرفت او دانشجویان را مورد خطاب قرار داده گفت: نشست امروزی ما نباید فقط با ختم قرآن کریم و فرستادن درود و صلوات به ارواح پاک شهداء پایان یابد.

وی افزود فرو گذاشت بعضی از مسلمانان در صدر اول اسلام از برنامه های اصولی اسلام باعث سلطان عضوض و غلبه گفتمان سلطانیزم بجای گفتمان آزادی های کونی، عدالت،  قسط، من شناسا و خلاقیت و قانون مداری شد. فرایند بی عدالتی ها و بینش کور و جهل محور دینی باعث گفتمان خوارج و حذف فزیکی دیگر اندیشان شد که گونه های آن در عصر امروزی در ادبیات جماعت هجره و تکفیر،القاعده، طالبان و به گونه ای در حزب تحریر دیده می شود.

او با استشهاد به آیات قرآن کریم و احادیث پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم مبنی بر صنوان  و متلازم و انفکاک ناپذیر بودن مبحث توحید با آزادی های توقیفی عدالت و قسط دیموکراسی را فرایند بیگانه با جهان بینی اسلامی ندانست، بل فرایند جهل و خشونت و افراط و تفریط و انحراف از قطعیات فطرت را بیگانه با قطعیات اسلامی دانست. وی بیان داشت که اسلام و پیروان راستین آن از صدر اسلام با چالش فکر کور مواجه بوده اند، چنانکه علی بن ابی طالب با شمشیر زهر آگین خوارج جام شهادت نوشید و لقب شهید محراب را در حافظه ی تاریخی مسلمانان به خود کسب کرد..

او گفت: طالبانیزم معجونی از خشونت قبیله و کور اندیشی دینی است. این گفتمان تا زمانیکه با بینش دینی ناب تفنید نگردد و روح و روان این بیماران با گفتمان رنگ خدایی صیقل نبیند تا آن زمان ها جوامعی را که از فقر اندیشه و فرهنگ رنج میبرند در اسارت خواهند داشت و هر روز خانواده ای را به سوگ فرزندش خواهند نشاند و به گمان نایل شدن جام شهادت افساد را در زمین خواهند گستراند.

پس بر علما، روشنفکران و جوانان است که با چنگ زدن به معرفت دینی، انسانی، اجتماعی و اخلاقی مرجعیت های فکر ساز ببار آرند. تا با باز تولید علمی، جهل و فقر اندیشه و فرهنگ انتقام را مهار نمود و جامعه را از لوث بیماران فکری ایمن ساخت. دیگر محافظه کاری در آوانی که کارد به استخوان رسیده تحت عنوان بد نام نشدن طبقه دینی توجیه پذیر نیست، باید فرایند تحول را سرعت بخشید و جوانان و نخبگان تحصیل کرده را تشویق نمود تا قیادت تحول را بدوش گیرند او در ختام بیان داشت فرق بین گفتمان طالب و مجاهد نقد پذیر گفتمان مجاهد است در حالیکه گفتمان طالب آماده نیست هیچگونه نقد موضوعی را پذیرا باشد. باید کوشید قاعده نقد پذیری را تعمیم داد پس از داکترمهدیار نوبت به آقایان ادریس نیکجو و لطف الله قانت رسید، ایشان  با عرض تسلیت شهادت ابر مرد شمالی و اتحاف دعا به روان پاک همه شهدای راه اسلام فشرده کارکردها وزندگی نامه  شهید سبز (مولانای سیدخیلی) را بخوانش گرفتند. پس از سخنان این دو برادر محفل ختم قرآن کریم و غم شریکی با خانواده جهاد با دعایه ی برادر محمد نظر هاشم زاده پایان یافت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا