خبر و دیدگاه

وقتی انسانیت و اسلامیت کنار رفت چی میماند

humanity_fire

 

وقتی انسان جزم اندیش شد خود را صاحب اندیشه ناب و عالی میپندارد. هیچ اندیشه ای غیر خودی را نمی پذیرد. حالا اگر این اندیشه نابکار بود و همه را به کام نیستی هم روان کرد این آدمها را باکی نیست.

 در انترنت مقاله ای گزارش گونه با عنوان´افغان یو، مسلمان یو، بیا انسان یو´ بنشر رسید که هموطنان زیادی را متاثر ساخت. هر انسان دارای اندیشه از کردارهای این چنینی متاثر و نا امید میشود. البته این سخنان نخستین بار نیست که عنوان میشود بلکه قبلا باربار ما از دهان به اصطلاح محافظان وحدت ملی شنیده بودیم. منظور من کسانی است که میگویند خود ما ,قوم وقبیله ما باید در سر قدرت باشد. چون این ما هستیم که میتوانیم از کیان این کشور دفاع کنیم.

 شما که افغان بودن را مقدم بر انسان بودن و مسلمان بودن قرار میدهید آیا به همه انسانهای دنیا و همه مسلمانهای دنیا توهین نکرده اید؟ کسی این سخن را بر زبان میراند بی فرهنگ ترین آدم دنیا است اما در کشور بی حساب و کتاب ما کارمند وزارت فرهنگ است. آیا این سیه روزی نیست؟

یعنی اینکه هرکه افغان نبود آدم نیست وهرکه افغان نبود مسلمان هم نیست. واه واه ما با این اندیشه می خواهیم به کجا برویم؟ امروز که ما مردم افغانستان بدبخت ترین مردم دنیا هستیم چنین درفشانی ها میکنیم فردا که گلیم خود از آب بیرون بکشیم چیها خواهیم گفت؟ بسیار از کسانی که در مسائل دینی دانسته های داشنتد و متخصص بودند از منظر آیات قران شریف و احادیث نبوی به این موضوع پرداختند. الحق که به دانسته های ما اضافه شد. دانشمندانی از نظر حقوقی و بین الملی به این مسئله پرداختند و آنرا موشکافی کردند. اما من میخواهم از دیدگاهی دیگر به این موضوع به پردازم.

 امروز افغانستان به مدد چنین اندیشه های در جهت منفی رکورد دار است. نمی خواهم خوانندگان عزیز را نا امید کنم اما لازم دانستم به تعدادی از این رکورد ها اشاره ای بکنم شاید این افراد بی خرد از خواب بیدار شوند و بدانند خود شان و کشور شان در دنیا چی وضعیتی اسفباری قرار دارد. به امید اینکه   سر جای خود بنشینند. چون بی خردی این افرادی باعث چنین فجایعی برای کشور ما شده. آدم نباید خود را کم ببیند و همینطور نباید خود به دروغ بزرگ ببیند. که این خود بزرگ بینی باعث دوری انسان از خدا و مخلوقات خدا میشود. این انسانهای خود بزرگ بین از سوی خدا و بنده گان خدا ترد میشوند.

 البته اینها واقعیتهای کشور ما است همه مردم دنیا اینها را میدانند. با پنهان کردند آنها هیچ مشکلی حل نمیشود که هیچ بلکه بر آنها اضافه میشود.

افغانستان امروز:

رکورد دار فاسد ترین کشور دنیا

رکورد دار فقیر ترین کشور دنیا

رکورد دار بزرگ ترین صادر کننده مواد نعشه زا که ۹۰% مواد نعشه زا کل دنیا را شامل میشود.

رکورد دار بزرگ ترین کشور آواره خیز جهان .

رکورد دار بی امنیت ترین کشور دنیا .

رکورد دار بی سواد ترین کشور دنیا

رکورد دار بیدر بیکر ترین کشور دنیا که بهیچ وجه از مرزهایش نمی تواند دفاع کند.

رکورد دار طولانی ترین جنگ داخلی جهان در قرن بیستم شاید هم در کل تاریخ بشر. چون من تا حالا جنگی به درازی جنگ افغانستان نخواندم در تاریخ بشر. اگر دوستان می دانند چنین جنگی رخداده برای ما بنویسند تا باعث آگاهی همه ما شود.

 رکوردار ذلیل و بیچار ترین حاکمان جهان لااقل در قرن بیستم. من بذلت حاکمان کشور خود افغانستان حاکمی دیگری در جهان ندیدم. نمونه آن پول گرفتن آقای کرزی از رئیس جمهور ایران که نوع رشوه است برای هرچی که شما فکرش را بکنی.

رکورد دار بزرگ ترین وابسته گان به سازمانهای جاسوسی جهان. خود کرزی چندین بار اعتراف کرد که حتی در کاخ ریاست جمهور و در بین وزرا هم جاسوس است. بزرگ ترین این جاسوسها خود جناب کرزی است که توسط بزرگترین سازمانهای جهان به ریاست جمهوری رسید. حالا تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل که آیا کشور روی خوش خواهد دید.

رکورد دار تشتت و تفرقه قومی و زبانی که به مدد همین اندیشه های نا پاک ایجاد شده. این تفرقه قومی و زبانی کشور را در آستانه تجزیه قرار داده است.

رکورد دار نداشتن راه های مواصلاتی (راه آهن و سرک موتر رو)که پیوند دهنده شهرها و روستا های کشور به هم باشد. در بسیار از کشورهای مدرن دنیا راه های موصلاتی در قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰ ایجاد شده . اما در افغانستان از همان ۱۵۰ سال گذشته تا حال صاحب راه آهن و جاده نشده. تنها استثنا سرک حلقهوی و مهم که شهرهای مزار, کابل, کندهار و هرات را به هم پیوند میداد که توسط روسها ساخته شد. همان هم جای بحث بسیار دارد چون تعداد زیاد اعتقاد دارند این راه به تشویق و کار خود روسها ساخته شده تا در مواقع ضرورت از آن بنفع خود بهره برداری کنند. و الا حاکمان ما به این امور اهمیت نمیدادند. امروز حتی کشورهای فقیر دنیا راه های مواصلاتی شان ده ها برابر از افغانستان بیشتر است.

 رکورد دار نداشتن زیربنای اقتصادی در جهان . افغانستان قبل از جنگ هم زیر بنای اقتصادی نداشت اما این جنگ ۳۲ ساله آن زیر بنای اقتصادی بسیار ناچیز را هم نابود کرد. زیر بنای اقتصادی میتواند شامل داشتن برق سرتاسری, راه آسفالته , انواع کارخانه های تولید مواد غذای, موتر, پوشاک, لوازم خانگی, ابزار های صنعتی باشد. همه اینها یا تعدادی از آنها باشد اما کهنه که احتیاج به نوسازی و مدرن سازی داشته باشد. همینطور میتوان نیروی کار با سواد و متخصص را به آن اضافه کرد. سامانه آبیاری نیمه مدرن که یکی از ضروریتهای اساسی افغانستان هست که هیچ وقت ایجاد نشده. داشتن سدهای آب .

 خوب حالا شما یک لحظه بیاندیشید کسی که از چنین کشور برخواسته و خود را برتر از انسان و انسانیت میداند, مردم دنیا در مورد آن چی فکر خواهند کرد؟ آیا این اندیشه ها راسیستی نیست؟

همینطور دیگر مسلمانهای دنیا در مورد چنین اشخاصی که ملیت و نژاد خود را مقدم بر مسلمان بودن قرار میدهند چی فکر میکند؟ وای بر حال ما مردم افغانستان که چنین اندیشه های ناپاک با ما چکار کرده و چکار خواهد کرد؟ تا حالا که مارا به خاک سیاه نشاده از این به بعد را خدا میداند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا