اخبار و گزارشات

‘اجازه دهید افغانستان تجزیه شود’

blackwill_partitionafg

 

به گزارش جاودان به نقل از تلگراف، مشاور اسبق امنیت ملی امریکا هشدار داد که به افغانستان اجازه داده شود تا در امتداد خطوط قومی تجزیه گردد؛ در این صورت ناتو میتواند که نیروهای خود را از افغانستان خارج کرده، اعلام کند که طالبان در منطقه مرکزی خود شکست نمی خورند.

رابرت بلاک ویل، معاون “کاندالیزا رایس” از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۴ در سمت مشاور امنیت ملی، قرار است که امروز دوشنبه در سنخنرانی خود در مرکز تحقیقاتی استراتیژیک در لندن خواستار «تغییرات جدی» در اهداف جنگ امریکا در افغانستان شود.

وی به روزنامه دیلی تلگراف گفت که سیاست افزایش نیروها از دو سال به اینسور برای ایجاد ثبات در افغانستان رو به شکست است، و به توجه به شماری کشته شدگان در این جنگ ما قیمت گرانی را می پردازیم. 

وی گفت: “طالبان در این جنگ در حالت برنده شدن هستند، و ما در شکست خوردن. آنها روحیه قوی دارند، و به شورش خود ادامه می دهند. طرح A یا الف رو به شکست است، ما باید طرح B یا ب را روی دست گرفت.”

وی در ادامه افزود: “اجازه بدهید که تا طالبان در مناطق پشتون ها در جنوب و شرق افغانستان حکومت کنند، در غیر آن امریکا و متحدین باید قیمت به مراتب بیش از حد را برای جلوگیری آن بپردازند.”

آقای بلاک ویل گفت که در رویکرد غرب در افغانستان در یک دهه گذشته «اشتباهاتی بی حد» وجود دارد. برجسته ترین تغییر در سیاست امریکا بعد از حوادث ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱، از نابودی القاعده در افغانستان بر تخریب طالبان و نسب یک حکومت دیموکراتیک در کابل بود.

وی در ادامه افزود: “نتیجه این بود که امریکا برای هر گروپ برآورد شده ی ۱۰۰ نفری القاعده مستقر در افغانستان، ۱۰۰۰ عسکر امریکایی را با مصرف سالانه ی ۱۰۰ میلیارد دالر متحمل گردد.”

آقای بلاک ویل معتقد است که ایلات متحده نه تنها به دنبال دفاع از مردم غیر پشتون باشد، بلکه پایگاه های خود را از جنوب افغانستان نیز تخلیه کند.

“با پذیرش اینکه طالبان حق حکمرانی را در کندهار و سایر مناطق پشتون نشین دارند، امریکا میتواند در صورتی طالبان را در جنوب تهدید کند که آنها اجازه دخول به تروریستان القاعده دهند و یا اینکه آنها دست دارزی به سمت شمال افغانستان کنند.”

همچنان وی می افزاید: “آیا چقدر مردم بر این معتقد اند که کندهار مرکزی برای تمدن غرب است؟ هدف دخول ما در افغانستان کنترول کندهار نیست.”

“اولویت ما پیش از حمله در افغانستان بر این بود تا طالبان دست از حمایت  القاعده در افغانستان بکشند، نه تغییر رژیم. اداره اوباما هم می گویند که هدف جنگ در افغانستان از میان بردن القاعده است.”

به گفته ی وی، در کنار استراتژی منحرف شده، «فساد مطلق» دولت رئیس جمهور حامد کرزی امیدواری های ناتو را برای جلوگیری از رشد مجدد طالبان پس از شکست در سال ۲۰۰۱ تحت تاثیر قرار داد.

“اگر قرار باشد که ما پیش از سال ۲۰۱۵ افغانستان را ترک کنیم، در مرحله ی که ما معتقد شویم که اهداف امنیتی خود را کسب کردیم، این خبر در واقع برای جهادیست ها در سراسر دنیا انگیزه داده، تا نیروی رادیکال و خشونت آمیز اسلامگرایان افراطی خود را جمع و رشد دهند.”

در اخیر وی می افزاید: “این خود دلالت بر این خواهد کرد که ما نتوانستیم که به حل و فصل اخلاقی، و سیاست شکیبایی، آنچه را که ما خود به عنوان امری ضروری برای امنیت ملی توصیف کرده بودیم، نائل گردیم.”

 

___

در همین زمینه:

افغانستان در مسیر تجزیه

تجزیه بالفعل افغانستان

رهبران اقوام دیگر از کرزی فاصله می‌گیرند

افغانستان تجزیه شود یا نابود؟

 


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا