خبر و دیدگاه

مبارزه با فساد عزم و اراده می طلبد

corruption_law

چالش های کلان فرا راه حکومت افغانستان وجود دارد. امریکا خواستار مبارزه جدی با فساد در افغانستان است. مردم در انتظار برچیدن فساد در کشور شان هستند. جامعه‌ی جهانی و نهاد های بین المللی منتظرند که حکومت افغانستان در این مورد چگونه گام بر می‌دارد. این همه انتظار ها در حالیست که سازمان شفافیت بین المللی، افغانستان را در صدر جدول پس از سومالیا قرار داده است. طبق رده بندی این سازمان در سال ۲۰۰۹ سومالیا فاسد ترین کشور جهان بوده که پس از آن افغانستان قرار دارد.

بند سوم ماده هفتاد و پنجم قانون اساسی افغانستان تاکید بر تامین نظم، امن عامه و از بین بردن هر نوع فساد را می‌کند. با درک این مسایل مسوولیت دولت افغانستان را بیشتر از پیش گسترده ساخته و زعامت موجود را به مبارزه می‌کشد. اما از موضعگیری های اخیر حکومت چنین به نظر می‌رسد که مسوولین می‌خواهند بار سنگین فساد در کشور را بدوش این و آن انداخته، خویشتن را برائت دهند.

اگر فرض کنید صاحب خرد و یا وجدان بیداری به شما بگوید چرا فساد می کنید؟ از جان یک ملتی که می‌خواهد در راه درست با اخلاص و صفا حرکت کند، چه می‌خواهید؟ چگونه پاسخ خواهید داد؟ حقیقت آن است که زندگی از ما می طلبد. زعامت کشور مطابق ماده هفتاد وچهارم قانون اساسی افغانستان در برابر مردم سوگند یاد کرده که «دین مقدس اسلام را حمایت، قانون اساسی و سایر قوانین را رعایت و از استقلال ملی حراست می‌کند، در همه اعمال خود خداوند را حاضر دانسته وظایف محوله را صادقانه انجام می‌دهد.» هر چیز قابل تغییر است جز قانون ابدی گذشت زمان، شما نمی توانید پای تان را بر قسمت ثابتی از آب دریا فرو کنید چون دریا مانند زندگانی دنیا در گذر است، چند لحظه یی دیگر پای شما در بخش دیگری از آب قرار دارد.

آنچه حاکمیت موجود می‌تواند انجام دهد همین حال است، فردایی در کار نیست. با عزم مستحکم مبارزه با فساد کرد، تکیه بر اریکه‌ی قدرت امتیاز نیست؛ زیرا مسوولیتی در برابر خداوند(ج) و مردم است. از حضرت عمر(رض) روایت شده که ایشان هر گاه شخصی را بکاری می گماشت این شروط را بالایش می‌گذاشت. «از وسایل سواری متکبرانه، از خوردن طعام اعلی، از پوشیدن لباس فاخر و نازک و بستن دروازه بروی مردم اجتناب کن، اگر چنین نکردی از عذاب و باز پرس خداوند(ج) نجات نخواهی یافت، یا به روایت دیگر جزای عمر برایت حلال می‌گردد.»

به قول یک دانشمند دلیل اینکه رود ها و دریا ها تکریم و تعظیم جویبار های جاری شده از کوهسار را به خود جلب می‌کنند، به همین خاطر است که در نهایت رود ها و دریا ها هستند که بر جویبار های کوهستانی حکومت می‌کنند. مردان دانا و تیز هوش که در حاکمیت قرار دارند باید خودشان را فرو تر و کوچکتر به مردم جلوه دهند نه اینکه با دیوار های فولادین خود را محصور سازند. هر کس می‌تواند بار سنگین و طاقت فرسای خویش را به انجام رساند. مبارزه با فساد و جلوگیری از آن عزم و اراده متین و استوار می‌خواهد با شعار های میان تهی نمی‌توان به آن دست یازید. سعی کنید شهامت داشته باشید تا همان طوریکه حقیقت را می بینید، بیان کنید.

قرآن کریم در سوره بقره می فرماید: «الذین ینقضون عهد الله من بعد مییثاقه» «فاسقان کسانی هستند که پیمان خدا را پس از آنکه محکم بستند می شکنند و پیوند های را که خداوند(ج) دستور داده بر قرار سازند قطع می نمایند و در زمین فساد می‌کنند آنان زیان کاران اند.» شاید گمان می‌کنند که گناه یک امر فردی و شخصی است و آثار آن فقط مربوط به خود شان می‌شود در حالی‌که آثار اجتماعی گناه کمتر از آثار فردی آن نیست جامعه را به فساد می کشاند. روشن است کسی که پیمان های الهی و پیوند های بشری را محترم نمی شمرد و آزادانه هرگونه که می‌خواهد عمل می‌کند، بزرگترین خسارت ها را به وجود خود وارد کرده و با از دست دادن همه سرمایه های مادی و معنوی خود چیزی جز زشتی و سیه روزی به دست نیاورده است.

تعبیر قرآن عظیم الشان اینست که این‌ها در زمین فساد می‌کنند. «واذاقیل لهم لا تفسدوا فی الارض» در این آیه سخن از این گفته می‌شود که کسانی به منافقین می‌گویند فساد نکنید در اینجا قرآنکریم باالنفس بیان این مطلب را اعلام می‌کند که منافقین فساد می‌کنند وقتی که به ایشان گفته شود فساد نکنید آن وقت آن‌ها در جواب می‌گویند: (انما نحن مصلحون) این فساد نیست که ما داریم می‌کنیم ما اصلاح کنندگان هستیم و کار های خراب را درست می‌کنیم یعنی با همه یی این خرابکاری ها داعیه یی اصلاح گری دارند. هر چیز قابل تغییر است و می‌توان در اثر عزم و اراده با فساد مبارزه کرد و به نظام عاری از فساد و نا امنی دست یافت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا