اخبار و گزارشات

رویارویی انتخاباتی کابل- واشنگتن

karzai_obama

 

حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان دیروز از حضور کارل ایکنبری سفیر امریکا در نشستی که خواستار تمرکز زدایی دولت کابل شده بود؛ انتقاد کرده و اظهار داشت که وی با این نوع اقدامات خودسرانه با “چنگ و دندان” مبارزه خواهد کرد. کرزی از جامعه جهانی خواسته است که در مسایل مربوط به انتخابات این کشور مداخله نکنند. اخیراً شایعاتی وجود داشته که برخی محافل خارجی تلاش دارند ؛ خارج از دایره صلاحیت های وظیفوی و خلاف قوانین بین المللی انتخابات ریاست جمهوری را به دور دوم بکشانند تلاشی که خلاف میل اداره کابل بوده و معادلات را برهم میزند.

مقام های امریکایی، از جمله سفیر این کشور در کابل بارها تاکید کرده اند که آنان از هیچ نامزدی حمایت نمی کنند و همچنین با هیچ نامزدی مخالف نیستند. در واکنش به اظهارات سخنگوی آقای کرزی به این دیدارها و پایان دادن به نگرانی های افغانستان، جنرال جیمز جونز، مشاور امنیت ملی امریکا از دیدارهای آقای ایکن بیری دفاع کرده و آن را “بخشی از پالیسی” امریکا در قبال افغانستان دانسته که این اظهارات نه تنها کمکی به فروکش کردن تنشها نکرده بلکه در روز های آینده مردم شاهد رویارویی های جدید ی خواهند بود که سرنوشت انتخابات را رقم خواهد زد.

برنامه های انتخاباتی یک کشور یک مساله ملی و داخلی بوده و هیچ کشوری حق ندارد تا نکته نظارت و سلیقه های سیاسی خود را بر یک کشور مستقل و دارای حاکمیت دکته و تحمیل کند اما آنچه قابل فهم در رابطه به انتخابات افغانستان است؛ وسعت تقلب و کاربرد شیوه های غیر دموکراتیک برای اخذ رای در انتخابات قبلی است که سلامت انتخابات و مشروعیت نظام را شدیدا تحت سوال برده که تا امروز مردم ما هزینه آنرا پرداخته وبه اعتماد آنها برای رسیدن به حقوق شان از اینطریق لطمه وارد کرده است. همین دلیل است که علاقه و توجه مردم به انتخابات آتی کاهش یافته است.

بناا این رویارویی جدید کابل- واشنگتن در آستانه برگزاری انتخابات؛ منجر به التهاب بیشتر شرایط سیاسی و به تبع آن نظامی خواهد شد و کرزی با این حملات شدید لفظی خود؛ میخواهد حریفان را به موضع دفاعی برده و ذهنیت های عامه را علیه آنها بسیج و مسلح کند.

 

_____

در همین زمینه:

بازی سفیر امریکا با کاندیدای رقیب کرزی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا