خبر و دیدگاه

دوام این وضعیت دیگر قابل تحمل نیست

Ahmad-saidi-meghalat
احمد سعیدی

دین مقدس اسلام حقوق اساسی انسان را در زندگی پاس می دارد این حقوق عبارت اند از حفظ نفس، دین، مال، عزت وآبرو، در این حقوق که دین مقدس اسلام برای  همه  شهروندان اعم از مسلمان وغیر مسلمان در قوانین اسلام یکسان هستند چون در دین مقدس  اسلام اینها حریم های پاک بشمار می روند .

آنچه که من میدانم و علمای دینی روی آن اتفاق نظر دارند در دین اسلام همه انسانها از حقوق مساوی برخوردار می باشند و هیچگونه نظام طبقاتی در اسلام عزیز وجود ندارد حتی اگر پسر یا برادر یکی از رهبران و مقامات عالی رتبه دولتی همچون عمربن عاص پسر یک مسیحی را سیلی می زند اسلام انتقام آن سیلی را از پسر و برادر همان مقام عالی رتبه می گیرد وهیچگونه تفاوت روا داری در این موارد وجود ندارد .

اما امروزه در حکومت که نام  خود را وحدت ملی گذاشته و رهبرانش خود را متفکر دوم جهان  و سمبل عدالت و انصاف  می دانند آنقدر نظام طبقاتی قوم پرستی و قبیله پرستی  بالا گرفته است که در رژیم های گذشته هرگز دیده نشده است. اگر افراد دزد یا خلاف کار در دوران زمامداری گذشته خود رشوت و خیانت کرده باشند یا در حال حاضر دست آلوده و فسادی داشته باشند و از نزدیکان مسئولین حکومتی باشند پرسان وجود ندارد و هیچ وقت  آب از آب تکان نمی خورد، اما اگر غریب بی واسطه  یک تخم مرغ را  به سرقت ببرد احتمال آن دارد که به جرم مواد مخدر و ده ها جنایت دیگر محکوم شود.

در این مورد نمونه های از برسی کابل بانک و وزارت شهر سازی وجود دارد در حالیکه رسول اکرم حضرت محمد(ص)  زمانی که دستور داده بود تا دستان سارقی را قطع کنند کسی نزد آن حضرت بخاطر شفاعت آمد آن حضرت فرمود اگر امروز فاطمه بنت محمد هم می بود دستش را قطع می کردم  چون در دین اسلام شهروند درجه بندی شده وجود ندارد. اما طوری که دیده می شود رهبران حکومت وحدت ملی در افغانستان که خود را در جریان انتخابات الگوی انصاف و عدالت میگفتند ملت افغانستان را طبقه بندی نموده واقوام وملت های دیگر را که در تیم یا ولایت شان نبوده و نیستند شهروندان درجه دوم سوم وچهارم میدانند،خصوصا مردمان که در اطراف زنده گی میکنند و توان دسترسی نه با رسانه ها و نه با مسئولین حکومتی دارند. این ها همه چه مرد و چه زن از  شهروندان درجه چهارم بحساب می آیند وهیچگونه حقی برایشان وجود ندارد.

هیچ یک از شهروندان که به نزد زمامداران موجود درجه سوم و چهارم اند حق ندارند وزیر شوند، حق ندارند والی شوند، حق ندارند سفیر شوند، چون تقسیمات که صورت گرفته باید ۵۰ فیصد از تیم تحول و تداوم معرفی شود و پنجا فیصد از تیم اصلاحات و همگرایی رهبران موجود خود را عقل عالم میدانند و به این باور اند که ما همه چیز را میدانیم قضاوت مردم در مورد ما عاقلانه نیست چون ما هم سیاست میدانیم و هم اقتصاد هم طرح های علمی و منطقی داریم یعنی خود کوزه و خود گل کوزه، با گذشت اضافه تر از ده ماه که از عمر حکومت وحدت ملی میگذرد همه می بینیم که در اثر بی کفایتی این حکومت و مداخله بی شرمانه ای نظامی گران پاکستان در افغانستان جَوّ خفقان بوجود آمده است که تمام مردم مسلمان افغانستان خود را در پرتگاهی بس وحشتناک می بینند اضافه تر از ۷۰ فیصد مردم افغانستان برای ارتزاق لقمه ای نان باید از زیر گلوله های سرخ انتحار و انفجار تروریستان بگذرند تا میوه ای بفروشند یا دست گدایی به کسی دراز کنند، اگر در همان روز کشته نشدند بخت یاری کرد برای فامیل و فرزندان خود لقمه ای نان بدست آورند، اگر زنده برگشت و لقمه ای نان را بدست آورده بودند همان شب را در کلبه فقیرانه خود با فرزندانش جشن می گیرند، فکر میکند که پیروزی بزرگی نصیبش شده است و بی کفایتی حکام ظلم و استبداد اوباشانی را که از پاکستان دستور میگیرند و آدم میکشند فراموش میکنند.

یکی از دوستان چند روز قبل برایم گفت من میخواستم شرکت ساختمانی بسازم مدت زیادی سرگردان بودم  وبالآخره مدیر مسئول این بخش در کابل برایم  گفته است، اگر می خواهی کارت زود اجرا شود یکی از اقوام مرا با خود در این شرکت ساختمانی شریک کنید تا کارهای اداری تو را بر عهده بگیرد چون این امتیاز تو به این زودی امضا نمی شود لذا اگر کسی را که برایت معرفی می کنم با خود شریک نمایی ظرف یک هفته تمام کارهای تو رو براه می شود، بلاخره مجبور شدم بدون دریافت کدام سهم پولی  ۱۵ درصد از شرکت ساختمانی را بنام آن شخص نمودم که مسئول محترم برایم معرفی کرده بود.

 امروز مردم افغانستان در کشور که حکومتش کفایت کاری ندارد هیچگونه حق انسانی ندارند و با وجود تلاش های  مدنی و مسالمت آمیز  توسط علماء واندیشمندان افغان حتی یک درصد هم اصلاحات در این حکومت بوجود نیامد شاید زبان ها و حرکت های مسالمت آمیز انتقادات در رسانه ها موثر نباشد.

به باور من زبان گلوله سرخ نه اسلامی است و نه انسانی. لذا از تمامی مردم افغانستان می خواهیم برای در دست گرفتن سرنوشت خود وبرای تغییر این همه ذلت به عزت ابدی باید با اتحاد کامل و همدلی عزمی راسخ همت بنمائیم و با مبارزان به مبارزه مسالمت بخاطر بدست آوردن حقوق خود باور دارند همگام وهمدم شویم .
به امید پیروزی ملت  بزرگ افغانستان که در حال حاضر تحت ستم مداخله گران و بی کفایتی زمامداران موجود قرار دارند .

احمد سعیدی

احمد سعیدی نویسنده و تحلیلگر امور سیاسی افغانستان می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا