اخبار و گزارشات

رییس اجراییه: دور زدن توافقنامه سیاسی به درس تلخ تاریخی منتهی می شود

abdullah_balkhعبدالله عبدالله، رییس اجراییه کشور در ادامه سفر به شمال کشور، شامگاه دیروز وارد شهر مزار شریف شد و با عطامحمد نور، استاندار بلخ ملاقات کرد.

در این همایش، ابتدا استاد عطا محمد نور والی بلخ، ضمن خیر مقدم گفتن به رییس اجراییه و هییت همراه شان به سخنرانی پرداخت و سوال‌های جدیی را در مورد چگونگی کار کرد حکومت وحدت ملی، عملی نشدن درست و به موقع توافقنامهء سیاسی مطرح کرد و به بررسی وضعیت امنیتی کشور٬ به‌خصوص وضعیت امنیتی صفحات شمال پرداخت و دیدگاه خویش را در قبال روند صلح و چشم اندازه آینده با رییس اجراییه کشور و مردم در میان گذاشت.

والی بلخ، در این همایش گفت: “همهء ما میدانیم که از مدتی به این سو وضعیت امنیتی در صفحات شمال کشور تعریف خوشایندی ندارد. اما، این به معنی آن نیست که ما توان دفاع از مردم و سرکوب دشمن را نداریم. انتظار ما این است که دکتورین امنیتی کشور به‌صورت درست و شفاف تدوین گردد و یک پالیسی امنیتی واضح در مرکز روی دست گرفته شود. صلاحیت ها تفویض شود تا ما بتوانیم از یکسو نگرانی ها امنیتی در ولایت بلخ را رفع کنیم و هم چنان ولایت های همجوار خود را آرام بسازیم و دشمن را تصفیه کنیم”.

والی بلخ، هم چنان در مورد روند صلح گفت: ” از روند صلح به منظور دست یافتن به صلح عادلانه و پایدار حمایت و استقبال می کنیم چون فرهنگ ما فرهنگ صلح و امنیت است. اما، باور ما این است که کسانی که نیت دشمنی با جان و مال مردم عزیز افغانستان را داشته باشند، باید با تمام توان سرکوب و نابود شوند. بلخ امنیت را برای خود نمی خواهد. بلکه می خواهد همه ولایت های افغانستان آرام باشد. از نظر ما این نیز درست نیست که یک قسمت از مردم و وطن را نا آرام و خسته بسازیم تا یک جای دیگر آرام باشد”.

والی بلخ اعلام کرد که: ” به هیچ وجه طرفدار تشکیلات فرا قانونی نیستیم. اما، باید ساختارها اصلاح شود تا برمنبای این اصلاحات مردم قدرتمند شوند. قدرت به مردم واگذار شود. من حامی حکومت وحدت ملی هستم. چون وحدت ملی را یک نیاز میدانم و باید به عنوان یک نیاز مبرم از سوی همه جوانب با صداقتِ تمام، جدی گرفته شود”.

عطا محمد نور هم چنان افزود: ” عدم عملی شدن توافقنامه سیاسی یک کاسیتی بزرگ در نه ماه کار حکومت وحدت ملی است که تاوان اش را مردم افغانستان پرداخته اند و می پردازند. حالا، سوال جدی ما این است که چه دلیل وجود دارد که این توافقنامه سیاسی که اساس حکومت وحدت ملی را شکل داده است، اجرا نشده است؟ امروز مردم پرسشهای جدی از رهبران حکومت وحدت ملی دارند. چرا اصلاح نظام انتخاباتی اجرا نشده است و همین گونه مقرری ها مطابق به توافقنامه سیاسی و بر اساس وحدت نظر صورت نمی گیرد؟”

والی بلخ همچنان افرزود: “حکومت وقتی دوام می کند که دو رهبر صادقانه در محور توافقات پیش بروند. به وعده ها و توافقات مرحله به مرحله عمل شود. شعار این بود که حکومت وحدت ملی صلاحیت ها را تفویض می کند. قدرت را از ارگ می کشد و به مردم واگذار می کند. اما امروز عملاً می بینیم که همه چیز در یک نهاد متمرکز شده است”.

والی بلخ در پایان صحبت هایش گفت: ” امروز، دکتور عبدالله فقط یک فرد نیست بلکه فشرده و عصاره اراده سیاسی مردم است. نتیجه رای مردم و امانت دار رای مردم است نه یک فرد. بر همین اساس خواست مردم از جناب شان این است که بعد از این وقتی پای حق مردم در میان باشد، مدارا را کنار بگذارند. ما میدانیم که مدارای جناب شان، بیانگر عزت و شرافتمندی و ادب سیاسی شان می باشد. اما، عملی شدن توافقنامه سیاسی خواست صریح مردم است که نباید در آن کوتاهی صورت بگیرد”.

سپس دکتور عبدالله عبدالله رییس اجراییه کشور ابتدا از حضور گرم و صمیمانه مردم بلخ در شامگاه ماه مبارک رمضان قدردانی و سپاسگزاری کرده و از بودن در کنار مردم بلخ و در میان مردم بلخ ابراز خرسندی و افتخار کرد.

رییس اجراییه در این همایش گفت: “از گذشته تا امروز خواست ما خیر مردم افغانستان بوده است و در این راستا از هیچ تلاشی دریغ نکرده ام. دشواری ها را قبول کرده ام. اعتراض های مردم را آگاهانه به جان خریده ام اما راهی را انتخاب کرده ام و تصمیمی را گرفته ام که در آن خیر مردم بوده است. مشکلات ما جدی است. هم امروز و هم از گذشته های دور. اما، تصمیم های که گرفته ام بر منبای یک دید و چشم انداز باز و دراز مدت بوده است. ما به دور دست ها نگاه داریم و برای فردای روشن تلاش سازنده می کنیم. ممکن است در یک جاهای در تصمیم گیری سخت گیری که مردم انتظار دارند، اعمال نشده باشد. حتی ممکن است در یک جاهای در تصمیم گیری اشتباه صورت گرفته باشد، اما آنچه که واضح است و باید روشن باشد، نیت و چشم انداز مان به آینده است و این که چطور باید به آینده های روشن برای همه دست بیابیم”.

رییس اجراییه هم چنان افزود: ” همه مان می دانیم که مبارزات انتخاباتی مردم ما را بسیار امید وار ساخته بود. متاسفانه مشکلات جدی خلق شد. امید و اراده سیاسی مردم آسیب جدی دید. اما، وقتی حکومت وحدت ملی شکل گرفت مردم بازهم به آینده امید وار شدند. ولی متاسفانه کوتاهی های جدی که در کار حکومت وحدت ملی و اجرای درست توافقات صورت گرفت سبب شد که امید مردم امروز آسیب ببیند و به یاس بدل شود. من باور دارم در هرکجای که به خواست مردم توجه صورت نگرفته است، مشکلات جدی به بار آمده است”.

رییس اجراییه کشور هم چنان گفت: ” متاسف هستم که می گویم امروزه آنهای که نیت شوم و نادرست دارند هر از گاهی در مورد مجاهدین به صحبت های غیر مسوولانه متوسل می شوند و تلاش می کنند با به زبان آوردن جمله های اهانت آمیز در قبال جهاد و مجاهدین و نیروهای مقاومت و پاسدار از مردم حرف بزنند. ما باور داریم که عزت همه ما به همدیگر مان ربط دارد”.

هم چنان رییس اجرایه کشور در مورد پرسشها و نگرانی ها در قبال چگونگی مدیریت توافقنامه سیاسی گفت: “توافقنامه سیاسی یک اصل اساسی است. به هیچ وجه فراموش نشده است. هرکس و هر آدرس که فکر بکند توافقنامه سیاسی را می توانیم فراموش کنیم و نادیده بگیریم با تمام صراحت اعلام می کنم که کوچک ترین تلاش برای فراموشی توافقنامه سیاسی به عنوان اساس کار حکومت وحدت ملی، درس تلخ تاریخی در پیش شان می گذارد”.

دکتور عبدالله عبدالله رییس اجراییه حکومت وحدت ملی هم چنان در مورد اصلاحات نظام انتخاباتی گفت: “اصلاحات انتخاباتی امر حتمی و جدی است. هیچ گونه چانه زنی و مدارا را برنمی تابد و مدارا پذیر نیست. چون اصلاحات انتخاباتی آینده سیاسی مردم و سرنوشت مردم را رقم می زند. هدف اصلاحات انتخاباتی، سلامت رای مردم است. سلامت انتخابات های پیش روی است. زمینه سازی برای یک شهروند یک رای است. تا از طریق انتخابات سالم مردم صاحب سرنوشت سیاسی شان شوند. مردم بتوانند صاحب نظام های مشروع و منتخب شوند”.

بخش پایانی همایش مردم در ولایت بلخ به پرسش و پاسخ رو در رو میان جلالتماب رییس اجراییه و اشتراک کنندگان این همایش اختصاص یافته بود. اکثریت از پرسش گران در این بخش از برنامه از مدارا و گذشتی که در نه ماه گذشته از سوی رییس اجراییه در مقابل شریک قدرت اش در حکومت وحدت ملی صورت گرفته است، پرسش های اعتراضی را با جناب دکتور عبدالله عبدالله در میان گذاشتند.

رییس اجراییه کشور، در پاسخ به پرسش ها و اعتراض ها در قبال مدارا و گذشت نه ماه گذشته گفت: “همان گونه که میدانید مدارای بی سابقه صورت گرفته است. بودن در شرایط سخت و بحرانی اولین چیزی را که نیاز دارد مدیریت شرایط بحران است. هدف از مدارا تلاش برای دست یافتن به فرصت بیشتر برای گفتگو و تصمیم گیری درست بوده است. مدارا صورت گرفته است و مدار صورت خواهد گرفت. نگاه ما به آینده است. به آینده سالم و سازنده برای همه مردم افغانستان. اما، موارد و حوزه های که مدارا پذیر نیست را با تمام قاطعیت ایستادیم. ما نیاز مند این هستیم که برای دست یافتن به فردای بهتر نیازهای مشترک را دریابیم و به آن بپردازیم”.

رییس اجراییه در پایان صحبت هایش با مردم بلخ گفت: “خرسند هستم که در میان شما مردم بلخ، شما مردم باورمند به دموکراسی و شما مردم صلح جو و صلح خواه هستم. بودن در بلخ، به معنی بودن در شرایط و وضعیت است که دیروز و امروز اش با فرهنگ صلح و همپذیری رقم خورده است. تاریخ و گذشته فرهنگی، هویتی و سیاسی بلخ بیانگر مدنیت و صلح جویی این مرز و بوم است. تشکر از این که در این ماه مبارک رمضان مثل همیشه قبول زحمت کردید. جمع شدید تا با همدیگر صحبت های صریح و صمیمانه داشته باشیم. سختی های هست. مشکلات وجود دارد. اما تعهد ما به مردم و آرمان مردم یک امر همیشگی است و یک هدف بزرگ در زندگی ام. در کنار شما و در خدمت شما هستم. با مدارا، بردباری و تقویت روحیه همگرایی به منزل مقصود می رسیم و باور دینی و وجدانی داریم که در هرجای که صداقت وجود نداشته باشد، تاوان اش نیز پرداخته می شود. آینده از مردم است و از حق رای مردم و تعهد من برای خلق ضمانت برای رای مردم تغییر ناپذیر است.”

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا