خبر و دیدگاه

داعش، در افغانستان از شایعه تا واقعیت!

Ahmad-saidi-meghalat
احمد سعیدی

داعش یا دولت اسلامی عراق وشام ISIS پدیده تروریستی نو ظهور ولی فراگیرکه در کمتر از نیم دهه کشورهای عراق و سوریه را به آتش کشیده اکنون به تهدیدی بزرگ بالفعلی برای تمام خاورمیانه و کشورهای همجوار خاورمیانه مبدل شده است؛ این روزها از آغاز فعالیت های این گروه از گوشه کنارهای افغانستان نیز شنیده میشود.

ولادیمیر پوتین رییس جمهور فدرایتف روسیه در دیداری که با رییس جمهور پیشین افغانستان آقای حامد کرزی در مسکو داشت نیز داعش را یک تهدیدی بزرگ برای افغانستان و مرز های روسیه و کشورهای در حوزه مقناطیس روسیه یعنی آسیای تعریف کرد.

هرچند ظهور داعش در افغانستان فقط یکی دو ماه قبل توسط منابع امنیتی و مسوول افغانستان فقط یک شایعه خوانده میشد، اما امروز واقعیت غیر قابل انکاری ست در کشور و همچنان در شمار از ولایات به فعالیت های وسیعی دست یازیده اند.

در حالیکه هنوز داعش در افغانستان جدی گرفته نمیشود، رییس جمهور روسیه گفته است که دولت اسلامی در ۲۵ ولایت افغانستان فعالیت های تبلیغی و سربازگیری اش را آغاز کرده است.

داعش پدیده فرامنطقه ای؟

هرچند براساس ساده انگاری های معمول در افغانستان، داعش یک گروه تروریستی تعریف شد که ابتدا در کشور سوریه شکل گرفت و ماموریت این گروه نیز در خاورمیانه تعریف میشد، خیلی از سیاست مداران منطقه ای بخصوص سیاست مداران افغان را به تغافل گرفت ولی تلاش ها و رویداد های مرتبط با این گروه در افغانستان و منطقه نشان میدهند که داعش پدیده فراتر از مرزهای منطقه ای است.

احمد سعیدی کارشناس امور سیاسی افغانستان و منطقه، داعش را یک برنامه سامان داده شده امریکایی تعریف میکند که بربنیاد حمایت های هنگفت مالی عربستان سعودی، قطر و سایر کشورهای عربی در خاورمیانه و منطقه عرض اندام کرده است.

به گفته سعیدی داعش که ابتدا طرحی در حد خاورمیانه محض اضمحلال بشار اسد در نظر گرفته شده بود، بعدا کارویژه ای عراقی نیز برایش تعریف شد. اما از آنجاییکه ایران فورا وارد قضیه شد واز انکشاف مورد هدف این پروژه در خاورمیانه جلوگیری کرد و سبب طولانی شدن جنگ در خاورمیانه شد، نتیجه عکس توقع بود. یعنی اکنون منافع امریکا توسط همین پروژه داعش در کشور های حوزه خلیج فارس به خطر افتاده است. بنابراین در نظر است که پس از این داعش آهسته آهسته تغییر ماموریت بدهد.

آسیای میانه ماموریت در دستور کار داعش؛

آقای سعیدی در گفتگویی با خاورمیانه تصریح میدارد« اکنون داعش باید آهسته آهسته حوزه خاورمیانه را تخلیه کند، چون منافع کشورهای مزدور امریکا عربستان سعودی و قطر در خطر افتاده است و داعش بطرف کشورهای آسیای میانه برود. به باور من آنچه در قندوزمیگذرد، بخاطر ترمینال انتخاب شدن قندوز توسط غرب برای اهداف استراتیژیک است.»

به عقیده سعیدی مدیران داعش در حال حاضر میخواهند ننگرهار، نورستان و کنردر اختیار داعش باشند، خوست، پکتیا و پکتیکا را برای حقانی نگهدارند، جنوب غرب را بدست طالبان بسپارند و شمال را توسط گروه های متعددی ترویستی به شمول داعش نا امن سازند وهمچنان نورستان و بدخشان به حیث یک دهلیزی مواد مخدر و تروریزم برای اسیای میانه انتخاب شده اند تا از این طریق بتوانند به داعش کمک مالی کنند.

آقای سعیدی خلاف دیدگاه های سیاسیون داعش را در افغانستان بدلیل سنت های مذهبی دارای جایگاه میداند و میگوید که نزد مردم افغانستان اگر عربی از طلا و شراب هم صحبت کند، به قرآن و حرف های مقدس اشتباه گرفته میشود، بنابر این داعش با ریشه عربی، انگیزه های فراملیتی و موجودیت فرهنگ مذهبی سنتی در افغانستان شانس بیشتری حتا نسبت به طالبان که فقط انگیزه های قومی مذهبی داشتند، دارد.

به عقیده سعیدی در پروژه داعش در افغانستان نیز پاکستان نقش اجرایی دارد، در حالیکه اخیرا داعش طالبان را عامل ISI درافغانستان خوانده است. او در عین حال از هر نوع همکاری صادقانه امریکا دربرابر داعش در افغانستان ابراز ناامیدی کرده میگوید که ما- افغانستان- متحد امریکا نه که مزدور امریکا هستیم.

سعیدی ایران را ماموریت سوم داعش خوانده می افزاید که در فاز موجود ایران با شهامت که از خود در برابر داعش و هم در مساله صنایع اتمی اش نشان داده است، ماموریت بنام داعش را منتفی ساخته است ولی هرگاه ماموریت داعش در آسیای میانه اکمال گردد، متعاقبا نوبت ایران خواهد رسید.

ولی او از یک همکاری جدید نظامی روسیه و هند در برابر تروریزم منطقه در فرصت های نزدیک خبر میدهد.

این درحالیست که رحمت الله نبیل رییس امنیت ملی افغانستان در اجلاس استجوابیه ای که در مجلس نمایندگان داشت، ماه های بعدی را ماه های سختی برای مردم افغانستان و نیروهای مسلح کشور خواند.

به عقیده نبیل سه تا چهار ماه بعدی پرچالش ترین ماه ها برای قوای مسلح افغانستان و ماه های خطرناک برای مردم افغانستان خواهد بود. چون تروریستان تمام توانمندی های نظامی شان را در ماه های اینده به کارخواهند بست تا اگر ملت و دولت افغانستان را به چالش کشیده باشند.

اما او اطمینان داده گفت که نیروهای مسلح افغانستان قادر به کنترول تمام تحرکات نظامی گروه های تروریستی در در سراسر کشور هستند ولی بدون تردید روزهای سختی در انتظار قوای مسلح کشور خواهد بود.

کتمان حقایق واطلاعات؛

اخیرا برخی از حقایق تلخ در کشور متاسفانه توسط منابع مسوول اطلاعاتی ارگان های مسوول کتمان میشود مردم افغانستان از دانستن آن محروم ساخته میشوند.

از گیروگان گیری ۳۱ مسافر تا سربازگیری های داعش در ننگرهار و برخی از ولایت های دیگر پی هم از طرف نهاد های سه گانه نظامی واقعیت های انکار شده و مردم افغانستان در ابهام اطلاعاتی قرار داده شده اند.

طی یک هفته گذشته با تلاش های پیگیر خواستیم معلومات لازم را از نهاد های مسوول وزارت های دفاع، داخله و امنیت ملی افغانستان در اختیارشما (خوانند گان) قرار دهیم ولی توفیقی به این کار نداشتیم و در اخرین مرحله آقای حسیب صدیقی سخنگوی امنیت ملی افغانستان وقتی به تلفن ما جواب داد و یک به یک پرسش هایمان را گرفت ما را به صفحه فیس بوک امنیت ملی رجعت داده گفت که تمام پاسخ سوالات شما در صفحه فیس بوک است، درحالیکه در کلیپی که در صحفه فیس بوک امنیت ملی به نشررسیده است بازهم جز چند حرف حاشیه معلومات لازم در مورد داعش به مردم افغانستان داده نشده و صرف در آنجا گفته شده است داعش در ولایت های ننگرهای و فراه هسته گذاری کرده است ولی از طرف نیروهای خاص امنیت ملی همه تحت نظارت و کنترول است.

او همچنان از کشته شدن یک قمندان سابقه طالبان بنام ملاعبدالرحیم خادم در هلمند که اخیرا با داعش بیعت کرده بود خبر داده از دستگیری یک قمندان دیگری داعش بنام عبدالقهار حقیار با ۵ تن همکارش در ولسوالی اچین نیز خبر میدهد.

آقای صدیقی نیز داعش را یک تهدید جدی جدید علیه امنیت ملت افغانستان تعریف کرده میگوید که دسته ی ویژه ای در امنیت ملی افغانستان برای مبارزه با داعش تشکیل شده است.

احمد سعیدی

احمد سعیدی نویسنده و تحلیلگر امور سیاسی افغانستان می باشد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. داعش و طالب دو روی یک سکه اند. افسار هیت رهبری داعش و طالب بدست کشورهای خارجی میباشد. یعنی رهبری آنها مردمان خود فروخته و وطنفروش و جاسوسانی اند که بنده نفس اماره میباشند. تأسف در اینجا است که این جاسوسان و وطنفروشان یکتعداد از جوانان بی خبر و احساساتی را فریب داده و مغز شوئی میکنند و بعد توسط انها به وحشت و دهشتی دست میزنند که وحشی ترین حیوان به پای آنها نمیتواند برسد. شما میدانید که دیروز گلب الدین حکمتیار به نوعی پشتیبانی خودرا از داعش اعلان نمود. گلب الدین قاتلین هزاران مسلمان بیگناه میباشد و هم کسی است که به دستور پاکستان علیه دولت جوان اسلامی به بغاوت پرداخت. گلب الدین صرف در لفظ مسلمان و لی درعمل از کفر هم کرده سیاه تر میباشد. درین صورت اگر دولت مردمی داشته باشیم باید دولت انرژی زیاد خود را جهت بیداری مردم و افشای چهره های وطنفروش و نا مسلمان مثل طالب و داعش نماید. تا آنها تجرید و خود مردم بروی این جاسوسان تف و لعنت نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا