اخبار و گزارشات

نشست مشورتی ارگ: با پاکستان احتیاط کنید

arg_meeting
نشست مشورتی رهبران حکومت وحدت ملی با شماری از سران جهادی

ریاست‌جمهوری یک نشست مشورتی با حضور شخصیت‌های بلندرتبه سیاسی و جهادی روز پنج‌شنبه در ارگ برگزار کرد. دراین نشست روی همکاری‌های حکومت وحدت ملی با پاکستان بحث و تبادل نظر شده است.

به گزارش از روزنامه هشت صبح، نجیب منلی، سخنگوی شورای امنیت ملی روز پنج‌شنبه پیش از برگزاری نشست مشورتی، در صحبت با مسولان رسانه‌ها گفت که در این نشست رییس‌جمهور از حاضران سوال خواهد کرد آیا آنان همکاری با پاکستان را به نفع می‌دانند یا نه. او افزود: «در صورتی که این سوال با تایید همراه شود، سوال بعدی این خواهد بود که با کدام مکانیزم همکاری صورت گیرد.»

نشست مشورتی ارگ با شخصیت‌های سیاسی و جهادی پس از نشر خبرهایی در مورد امضای تفاهم‌نامه با سازمان استخبارات پاکستان بر گزار شد. اما یک منبع موثق در حکومت وحدت ملی به ۸صبح می‌گوید که نتیجه نشست روز پنج‌شنبه ارگ چنین بوده: «با پاکستان باید احتیاط کنیم.»

امضای تفاهم‌نامه با پاکستان واکنش‌های زیادی را در داخل افغانستان به همراه داشته است. روسای قبلی امنیت ملی افغانستان و رییس‌جمهوری پیشین نیز واکنش‌های تندی ابراز کرده و خواهان لغو چنین تفاهم‌نامه‌ای شده‌اند. مقام‌ها در هیات اداری هر دو مجلس نیز  از این سند به عناون «سند خیانت» یاد کرده‌اند. اما نجیب منلی، سخنگوی شورای امنیت ملی در صبحت با مسولان رسانه‌ها می‌گوید که این سند در مرحله تخنیکی نهایی شده و بعد از بررسی روسای جمهور دو کشور و پس از امضای روسای استخبارات افغانستان و پاکستان، جنبه عملی خواهد گرفت. آقای منلی گفت که در این سند بحث آموزش و مبارزه  با استخبارات کشورهای دیگر مطرح نشده است. منلی گفت: «در این سند روی همکاری‌های اطلاعاتی و عدم پناه دادن به جدایی‌طلبان مسلح و عدم استفاده دشمن از خاک و منابع دو کشور اشاره شده است.»

دوشنبه هفته قبل و پس از نشر خبرهایی مبنی بر امضای تفاهم‌نامه استخباراتی میان افغانستان و پاکستان، سخنگویان رییس‌جمهوری و ریاست عمومی امنیت ملی امضای این تفاهم‌نامه را تایید کردند اما در اواخر هفته گذشته مشاور رسانه‌ای شورای امنیت ملی گفت که تفاهم‌نامه امضای نهایی نشده و در مرحله تخنیکی قرار دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا