اخبار و گزارشات

مشاور امنیت ملی: مذاکره پشت پرده را قبول نداریم

hanif_atmar
حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی

محمدحنیف اتمر، مشاور امنیت ملی اشرف‌غنی رییس‌جمهور کشور، می‌گوید که تاکنون هیچ نوع مذاکرات رسمی میان دولت افغانستان و گروه طالبان صورت نگرفته و مذاکرات پشت پرده در مورد تامین صلح در کشور برای دولت قابل قبول نیست.

به گزارش از روزنامه هشت صبح، آقای اتمر که روز سه‌شنبه، پانزدهم ثور، به‌منظور ارایه توضیحاتی در مورد گسترش ناامنی‌ها در سمت شمال کشور به مجلس سنا فراخوانده شده بود، هم‌چنین گفت که در نشست اخیر نمایندگان طالبان در قطر، نماینده‌ای از دولت افغانستان در آن حضور نداشت و دولت خود را ملزم به اجرای فیصله‌های این نشست نمی‌داند. مشاور امنیت ملی در مورد نشست قطر گفت: «نشست قطر از دید افغانستان رسمی نبوده و دولت افغانستان در آن به هیچ‌وجه نماینده رسمی نداشته است و قطعا خود را مکلف به اجرای هرنوع فیصله‌ای که کرده‌ باشند، نمی‌داند. هر نظری که در آنجا ارایه شده نظر شخصی افراد است و دولت افغانستان قطعا آن را جزو یک مذاکره و موافقه رسمی نمی‌داند.» محمدحنیف اتمر هم‌چنین تاکید کرد: «تا فعلا ما هیچ نوع مذاکره رسمی با طالبان نداشته‌ایم. یک روند رسمی برای مذاکره رسمی وجود ندارد. ما هیچ وقت مذاکره پشت پرده را قبول نداریم. در این مورد پیشنهاداتی که وجود داشته، حکومت وحدت ملی با قاطعیت تصمیم گرفته که مذاکره مطلق باید رسمی و علنی باشد و هر دوجانب باید خود را به آن متعهد بدانند و جانب سوم را هم در این مذاکره قبول نداریم. جانب سوم فقط می‌تواند تسهیل‌کننده باشد ولی جز مذاکره بوده نمی‌تواند.»

در همین‌حال، وزارت امور خارجه نیز می‌گوید هرچند در نشست قطر هیاتی از جانب افغانستان برای حضور در این نشست دعوت شده بود، اما دولت به‌دلیل غیررسمی بودن این نشست هیاتی نفرستاد.

احمدشکیب مستغنی، سخنگوی وزارت امور خارجه، روز سه‌شنبه در یک کنفرانس خبری گفت که در نشست قطر افرادی از افغانستان و از آدرس‌های شخصی شرکت داشتند. آقای مستغنی گفت: «نشست دوحه رسمی نبود و این نشست از جانب «پگواش» برگزار گردیده بود و مقام‌های رسمی‌ای‌ که از جانب افغانستان جهت اشتراک در این نشست دعوت شده بودند، در این نشست اشتراک نکردند. شخصیت‌های محترمی که از افغانستان به دوحه رفته و در نشست یادشده اشتراک کرده بودند، ممکن از آدرس‌های شخصی خود در این نشست اشتراک کرده باشند.»

نشست قطر در روزهای شنبه و یک‌شنبه این هفته با حضور نمایندگانی از گروه طالبان و حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار در دوحه پایتخت این کشور برگزار شد. این نشست که توسط «پگواش» یک سازمان آلمانی برگزار شده بود، در آن از افراد طالبان خواسته شد تا برای آغاز گفتگوهای صلح تن به آتش‌بس دهند. اما نمایندگان گروه طالبان در دوحه گفته‌اند تا زمانی‌که نیروهای بین‌المللی کاملا افغانستان را ترک نکنند، طالبان آتش‌بس نخواهند کرد. این نشست پشت دروازه‌های بسته در غیاب خبرنگاران و بدون کدام نتیجه‌ای روز یک‌شنبه پایان یافت.

ادامه مبارزه با جنگجویان

با این‌حال، محمدحنیف اتمر، مشاور امنیت ملی رییس‌جمهور، می‌‌گوید که دولت افغانستان برای اقدامات صادقانه صلح تمامی دروازه‌ها را باز گذاشته است. آقای اتمر که به اعضای مجلس سنا در مورد چگونگی آغاز مذاکرات صلح و گسترش ناامنی‌ها در صفحات شمال کشور توضیح می‌داد، تاکید کرد دولت افغانستان با کسانی‌که به کشتار بی‌رحمانه مردم ادامه می‌دهند، مذاکره نخواهد کرد و مبارزه خود با این افراد را ادامه می‌دهد. مشاور امنیت ملی رییس‌جمهور غنی گفت: «دروازه‌های دولت جمهوری اسلامی افغانستان بر روی اقدامات صادقانه صلح باز است اما به هیچ‌وجه مانع تقویت قابلیت‌ها و قدرت دفاعی امنیتی ما نباید شود. این(صلح) به هیچ وجه شامل حال کسانی نمی‌شود که دست به کشتار بی‌رحمانه‌ی مردم ما می‌زنند. وقتی علیه مردم ما و امنیت و زندگی‌شان وارد عمل می‌شوند، دولت افغانستان مجبور و مکلف است که از تمام امکانات خود علیه‌شان استفاده کند و به دفاع از مردم بپردازد. بنا این دو چیز را ما نمی‌توانیم با هم مغالطه کنیم. آن‌هایی که می‌خواهند صلح کنند دروازه صلح باز است. اما آنانی‌که می‌خواهند جنگ بکنند فرزندان شجاع افغانستان در برابرشان با تمام قوت ایمان ایستادگی می‌کنند.»

مشاور امنیت ملی  می‌گوید در حالی‌که افغانستان با جنگ تمام‌عیار گروه‌های تروریستی بین‌المللی مواجه می‌باشد، اما دولت اجازه نمی‌دهد تا لانه‌های تروریستی در خاک افغانستان مستقر شود.

آقای اتمر گفت که با آماج قرار دادن گروه‌های تروریستی در وزیرستان، این گروه‌ها برای پیشبرد اهداف منطقه‌ای‌شان به شمال و شمال‌شرق کشور نفوذ کردند.
مشاور امنیت ملی می‌گوید که نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان در جنگ با شبکه‌های تروریستی منطقوی و جهانی مواجه‌اند که گروه‌های یادشده افزون بر هدف قرار دادن افغانستان تلاش دارند تا کشورهای آسیای میانه و همسایه‌های افغانستان را با تهدیدهای دهشت‌افگنی مواجه سازند.

اتمر با اشاره به افزایش ناامنی‌ در شمال کشور، بیان داشت که گروه‌های تروریستی، به شمول داعش، اهداف گوناگونی در ناامن ساختن شمال کشور دارند. وی گفت که گروه تروریستی جنبش ترکستان شرقی تلاش دارد تا با ایجاد پایگاه تروریستی در شمال، چین را هدف قرار دهد.

داعش؛ خطر جدی

اتمر هم‌چنین بیان داشت که انصارالله تاجکیستان نیز خواهان پیشبرد اهداف تروریستی در تاجیکستان بوده و جنبش اسلامی ازبکستان می‌خواهد تا نخست به ازبکستان و پس از آن به روسیه نفوذ کند.

به‌گفته‌ وی، لشکر طیبه پاکستان نیز تلاش دارد تا از شمال‌شرق افغانستان به کشمیر نفوذ کند. اتمر هم‌چنین گفت که حکومت افغانستان گروه داعش، القاعده و سایر گروه‌های تروریستی را که در داخل افغانستان فعالیت می‌کنند، خطر جدی به منافع ملی کشور می‌داند. به‌گفته‌ وی، در بررسی دوماه پیش حکومت در مورد داعش، شورای امنیت ملی روی یک استراتژی مبارزه این گروه تروریستی موافقت کرد و نخستین اقدام آن انجام عملیات در هلمند بود که رهبر محلی داعش در این ولایت کشته شد.

اتمر گفت که در حال حاضر داعش به یک سازمان تروریستی، منطقه‌ای و جهانی مبدل شده و اهداف ویژ‌ه‌ را در افغانستان دنبال می‌کند. وی گفت دیدگاه داعش در مورد افغانستان و کشورهای منطقه آن است که ولایتی از خلافت این گروه به نام خراسان باشد و از همین‌رو حافظ سعید یک تروریست مشهور تحریک طالبان پاکستانی را مسوول آن تعیین کرده است. اتمر افزود که هدف دیگری را که داعش در افغانستان دارد، دستیابی به مواد مخدر است تا از پول آن در فعالیت‌های تروریستی استفاده کند.

مشاور امنیت ملی گفت دولت افغانستان می‌خواهد با تمام نیرو در برابر داعش و سایر گروه‌های دهشت‌افگنی ایستادگی کند و نمی‌خواهد هیچ مکانی در اختیار آن‌ها قرار گیرد.

پناهگاه‌های تروریستان از بین نرفته

مشاور امنیت ملی ریاست‌جمهوری هم‌چنین به سناتوران بیان داشت که دولت افغانستان پس از سیزده سال به این نتیجه رسیده که پناهگاه‌های تروریستی در خاک پاکستان از بین نرفته، شورای کویته، شورای پشاور، حلقاتی در کراچی، حلقه‌ها و شوراهایی در وزیرستان فعال هستند.

اتمر با اشاره به گفتگوهای مقام‌های افغانستان و پاکستان در زمینه تامین صلح و ثبات، بیان داشت که دولت افغانستان در مورد پناهگاه‌های دهشت‌افگنی در پاکستان انعطاف‌پذیری نداشته بل در گفتگو با مقام‌های پاکستان به‌گونه عملی به از بین بردن پناهگاه‌های تروریستی تاکید کرده‌اند. به‌گفته‌ی وی، در گفتگو با مقام‌های پاکستانی نخست به صلح میان دولت افغانستان و پاکستان تاکید شد و پس از آن از بین بردن پناهگاه‌های دهشت‌افگنی به گونه مطلق مطرح شده است.

با جنگ روانی روبه‌رو هستیم

مشاور شورای امنیت ملی هم‌چنین افزود که مردم افغانستان درحال حاضر تنها در برابر یک جنگ تروریستی روبه‌رو نبوده بل که با یک جنگ روانی نیز مواجه می‌باشند. اتمر ادعای دست داشتن حکومت در ایجاد داعش را بخشی از همین جنگ روانی دانست و گفت که چنین مسایلی به هدف ایجاد بی‌اتفاقی و بی‌اعتمادی میان مردم و حکومت افغانستان راه‌اندازی می‌شود. وی هر گونه دست داشتن حکومت در تمویل داعش را رد کرده و بیان داشت که مردم نباید بر بنیاد اطلاعات نادرست دشمن قضاوت کنند.

مشاور امنیت ملی تاکید کرد که شک و تردیک در برابر فعالیت مقام‌های داخل نظام به نفع مردم و دولت افغانستان نیست. مشاور امنیت ملی ریاست‌جمهوری در مورد چگونگی تطبیق پیمان امنیتی با امریکا گفت که از چهار ماه به این‌سو پیمان یاد شده اجرایی شده و زمینه تمویل، تجهیز و آموزش نیروهای امنیتی کشور فراهم شده است.

۱۲میلیون دالر؛ کمک روزانه به نیروهای امنیتی

اتمر گفت که سالانه ۴ میلیارد و هفت‌صد میلیون دالر مصرف نیروهای امنیتی کشور بوده که تنها ۷۰۰ میلیون آن از درآمد دولت افغانستان می‌باشد. به‌گفته‌ی وی، امریکا بر بنیاد پیمان امنیتی روزانه ۱۲ میلیون دالر را صرف نیروهای امنیتی افغانستان کرده و نیروهای ارتش با معیارهای ناتو مجهز شده‌اند. اتمر گفت که به زودی نیروهای پولیس با استندردهای نظامی ناتو نیز مجهیز خواهند شد. به‌گفته‌ی وی، حکومت افغانستان اطمینان کامل دارد که کمک‌های جهانی در اختیار نیروهای امنیتی افغانستان قرار خواهد گرفت.

مشاور امنیت ملی گفت با آن‌که دشواری‌هایی در بخش‌های تخنیکی و لوژستیکی وجود دارد اما با تعهداتی که کشورهای کمک‌کننده به افغانستان دارند، به این دشواری‌ها ‍‍پایان داده خواهد شد. اتمر گفت با آن که قادر به داشتن نیروی هوایی در افغانستان نشده‌اند اما تاکید کرد که دولت افغانستان گزینه‌های دیگری را برای تمویل و تجهیز نیروهای امنیتی کشور روی دست دارد.

مشاور امنیت ملی هرچند از کشوری نام نگرفت اما بیان داشت که افغانستان تنها به پیمان امنیتی با امریکا اکتفا نمی‌کند و در حال گفتگو با کشورهای منطقه در زمینه تجهیز نیروهای امنیتی خویش قرار دارد. اتمر در مورد امضای زودهنگام پیمان امنیتی با امریکا بیان داشت که هر دو رهبر حکومت وحدت ملی در زمان پیکار‌های انتخاباتی‌شان متعهد به امضای پیمان امنیتی با امریکا بودند. به‌گفته‌ی وی، پیمان امنیتی بخشی از پیمان همکاری‌های استراتژیک افغانستان با امریکا بود که در گذشته از سوی حامد کرزی امضا شده بود.

پیمان امنیتی به نفع است

مشاور امنیت ملی هم‌چنین به سناتوران گفت که پیش از امضای رییس‌جمهور غنی، هر دو مجلس شورای ملی و جرگه مشورتی از امضای پیمان امنیتی و دفاعی با امریکا پشتیبانی کرده بود. اتمر در مورد انتقادها از امضای پیمان امنیتی با امریکا، گفت که بر بنیاد بند اخیر پیمان امنیتی با امریکا، دو جانب می‌توانند در مورد فسخ آن اقدام کنند. وی از سناتوران مجلس خواست هرگاه به این نتیجه رسیده باشند که پیمان امنیتی به نفع افغانستان نیست، راه‌های قانونی برای فسخ آن وجود دارد.

اتمر اما بیان داشت که نظر دولت افغانستان این است که پیمان امنیتی به نفع افغانستان می‌باشد. به‌گفته مشاور امنیت ملی، از آن جایی که مردم افغانستان در پیمان امنیتی خواهان تامین امنیت کشور توسط خود نیروهای افغانستان شده بودند، نیروهای امریکایی به‌گونه مستقیم در نبردها با مخالفان مسلح دولت قرار نداشته بلکه نیروهای امنیتی کشور مسوولیت انجام عملیات‌های نظامی در افغانستان را دارند. مشاور امنیت ملی اما به سناتور مجلس بیان داشت که دو روز پیش رییس‌جمهور غنی در حکمی کمیسیون نظارت بر تطبیق پیمان امنیتی با امریکا را مطابق مفادات این پیمان ایجاد کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا