گفتگو

گفت‌و‌گو تلفنی مسعود با ملاعمر در سال ۱۹۹۷

به گزارش جاودان، رویت گتمن، روزنامه نگار و نویسنده امریکایی، در کتابی زیر عنوان «روایتِ از دست رفته: اسامه بن لادن، طالبان و ربودن افغانستان» گزارش مختصری از یک گفت‌و‌گو تلفنی میان احمد شاه مسعود و ملاعمر در ماه سپتمبر ۱۹۹۷ منتشر کرده است، که متن برگرداننده شده آن به زبان فارسی  قرار ذیل است:

روزی در ماه سپتمبر سال ۱۹۹۷، احمد شاه مسعود با ملاعمر تماس تلفنی گرفت تا بداند اگر کدام راه حل از طریق صلح، با کنار زدن اختلافات، برای پایان بخشیدن به جنگ وجود داشته باشد. او شماره تلفن ملاعمر را از دفترچه تلفن ملا محمد غوث، فردی که در شهر مزارشریف اسیر شده بود، دریافت کرد و سپس سکرتر فرمانده مسعود، جمشید، تماس تلفنی را برقرار کرد.

مسعود پرسید: “آیا ملاعمر تشریف دارد؟”

“بلی”، یاور ملاعمر پاسخ داد، “امیر همین جاست”.

مسعود با استفاده از ادبیات دپلوماتیک از ملاعمر خواست تا به افغانستان آمده، یکجا به مشکلات افغانستان پایان بخشند.

ملاعمر از مسعود پرسید که چه راه برون رفت را در نظر دارد؟

مسعود پیشنهاد کرد: “آتش بس، تشکیل اداره موقت، تدویر لویه جرگه و یا یک جلسه ای با اشتراک نماینده گان مردم و یک انتخابات آزاد”.

به گفته جمشید، ملاعمر در نخستین لحظه، احساساتی و هیجانی شده، گفت: ضرورت به وقت دارد تا در مورد پیشنهاد او فکر کند و تصمیم نهایی بگیرد.

روز بعد ساعت ۹ قبل از ظهر، مسعود دو باره با ملاعمر تماس گرفت. اما این‌بار خُلق‌و‌خوی ملا عمر تغییر کرده بود.

ملاعمر گفت: “ما به حمایت شما ضرورت داریم.”

مسعود پرسید: “چه نوع حمایت؟”

ملا عمر گفت: “ببینید شما یک مجاهد هستید. از دیگران متفاوت هستید. شما فاسد نیستید. اما یک مانع برای امارات اسلامی شدید. این کار را نکنید. شما می توانید در کشور تاجکستان نقش بازی کنید. تاجیک ها شما را دوست دارند. می توانید امارات اسلامی را تا تاجکستان وسعت بدهید.”

مسعود پاسخ داد: “ما در باره افغانستان گپ میزنیم، جائیکه عملاً جنگ جریان دارد و مردمش از آن رنج میبرند. این یک راه حل برای توقف جنگ نیست. ختم جنگ تمام آن چیزیست که ما ضرورت داریم.”

ملا عمر گفت: “افغانستان باید تنها یک قدرت یا اردوی نظامی داشته باشد. پس ممکن نیست در جاه‌های مختلف، گروه‌های مسلح وجود داشته باشند.”

مسعود گفت: “تا زمانیکه یک راه حل درست و مورد قبول عام ملت افغانستان نباشد، جنگ ادامه خواهد داشت.” 

صحبت های شان داغ شد و ملا عمر گفت: “ما قدرت داریم. تعداد ما زیاد است و میتوانیم متباقی کشور را در یک شب و یک روز تصرف کنیم. سلاح های خود را به زمین بگذارید، تسلیم شوید.” 

شکست مزار شریف در ذهن ملاعمر بود، او ادامه داد: “ما ۴ هزار طالب شهید نداده ایم که بگذاریم مردم در روی جاده ها، تصمیم گیرنده در مورد کشور شان باشند. طالبان امارات خود را میخواهند. ما تمام قربانی ها را بخاطر امارات اسلامی متحمل شدیم و تا تاسیس آن ادامه میدهیم.”

گفت و شنود شان رو به فرجام رسیده بود و ملاعمر با این سخنان خدا حافظی کرد: اگر او [مسعود] از آنها حمایت نکند، باید افغانستان را ترک کند. “تاجیک ها باید به تاجکستان بروند، اوزبیک ها به ازبکستان و هزاره ها به ایران. ما افغان هستیم و این سرزمین مال ماست.”

____

برای مطالعه متن اصلی این گفت‌و‌گو به زبان انگلیسی به اینجا اشاره کنید.

How We Missed the Story | 9781601270245 | Roy Gutman | Boeken | bol.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا