خبر و دیدگاه

کنفرانس خبری مارییا زاخارووا نماینده رسمی وزارت امور خارجۀ روسیه در ارتباط به ستراتیژی جدید ایالات متحده امریکا برای افغانستان و اعلامیه رِکس تیلرسون وزیر امور خارجه امریکا

 

توسل به زور برای حل بحران افغانستان، از جمله از طریق افزایش شمار نیرو های خارجی در این کشور محور اصلی ستراتیژی جدید ایالات متحده برای افغانستان را تشکیل میدهد.

اینچنین برداشت ها قبلا̋ نیز در نسخه های مطرح گردیده بود که از سوی اداره قبلی ایالات متحده امریکا برای افغانستان نوشه شده اند و اما تا جایکه معلوم است، این نسخه ها به دست یابی به نتایج مثبت در عرصه تأمین امنیت منجر نگردیده اند.

آن واقعیت تأسف بار است که خطر ناشی از «شاخه» گروه تروریستی داعش در افغانستان که فعالانه نفوذ خود را در این کشور گسترش میدهد و همچنین مشکل مواد مخدر افغانستان که کاملا̋ نادیده گرفته شده است، طوریکه لازم است در این ستراتیژی بازتاب نیافته اند. روسیه، سازمان ملل متحد و سایر ساختار های مربوطه بار ها اظهار نموده اند که همانا تولید مواد مخدر بزرگترین منابع برای تروریزم را تشکیل میدهد.

امیدواریم که توسعه صلاحیت های نیرو های مسلح امریکا در افغانستان منتج به نقض حاکمیت و استقلال این کشور نگردیده و به منافع ملی دولت های منطقه لطمه نخواهد زد.

ما از جانب خود برای تداوم کمک های ما به کابل در امر آموزش و تجهیز نهاد های ملی امنیتی به عنوان ضامن اصلی امنیت اوضاع در افغانستان و همچنان در پیشرفت روند آشتی ملی آماده میباشیم. بر صراحت خود نسبت به همکاری در این خصوص هم با ایالات متحده امریکا و هم با سایر شرکای علاقمند تأکید مینماییم.

در عین زمان، اعلامیه رِکس تیلرسون وزیر امور خارجه امریکا در جریان کنفرانس خبری در ۲۲ اگست برای تشریح ستراتیژی جدید امریکا در مورد افغانستان نیز ما را بشدت حیرت زده کرده است. این وزیر امریکایی در اعلامیه خود باز هم روسیه را گویا به اکمال تسلیحات به طالبان متهم کرده است. البته، شما از موضعگیری روسیه در این زمینه خوب آگاهی دارید. ما بار ها هر نوع اتهام را رد کرده ایم و مکررا̋ از همکاران امریکایی خود خواسته ایم تا سندی را در این ارتباط ارائه نمایند، اما این سند اصلا̋ وجود ندارد. میخواهم یک بار دیگر یادآوری نمایم که اینگونه اظهارنظر ها به برقراری همکاری های مٶثر مشترک بین روسیه و ایالات متحده امریکا در خصوص افغانستان کمک نمیکند. باز هم تأکید میکنم که ما از طلبان حمایت نکرده و هیچ نوع کمک را در اختیار آنها قرار نمیدهیم.

میخواهم باز هم بگویم که تمام اعلامیه ها و تبصره های ما در این ارتباط در سایت وزارت امور خارجه روسیه جابجا و قابل دریافت میباشند. از شما میخواهم که حین نقل قول کردن از اعلامیه های سابق و آینده جانب امریکا، لطفا̋ بر موضعگیری رسمی فدراسیون روسیه اتکاء نمایید.

۲۴ اگست ۲۰۱۷

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا