خبر و دیدگاه

معاون مجلس: مدیریت در حکومت بی‌حد ضعیف شده است

محمدهمایون همایون معاون اول مجلس نماینده‌گان، می‌گوید که به دلیل ادامه‌ی روند سرپرستی در نهادهای مهم حکومتی، مدیریت در حکومت تعضیف شده است.
آقای همایون که در آخرین روز نشست عمومی مجلس نماینده‌گان پیش از رفتن به تعطیلات چهل و پنج روزه تابستانی صحبت می‌کرد، تأکید داشت که هر گاه رهبران حکومت وحدت ملی نمی‌توانند وضعیت جاری را درست مدیریت کنند، بهتر است از مقام‌های‌شان کناره‌گیری کنند. محمدهمایون همایون که روز شنبه بخشی از ریاست جلسه عمومی مجلس را به عهده داشت، گفت: «تمام وکیل صاحبان این مسأله را می‌فهمند که مدیریت در حکومت، بی‌حد و بی‌‌اندازه ضعیف شده است، دلیلش هم این است که وزیران سرپرست هستند و به مسایل قومی دامن می‌زنند، با دامن‌زدن به این مسایل، ضعف جدی امنیتی به‌وجود آمده است.» وی هم‌چنین تأکید کرد: «پیشنهاد شخصی من به رییس‌ صاحب جمهور این است که در نتیجه مدیریت شما به نظام صدمه رسیده، لطف کرده استعفای خود را به مجلس نماینده‌گان ارایه کنید. آقای رییس‌جمهور! یک جرأت بکنید و به نماینده‌گان و مردم افغانستان استعفای خود را ارایه کنید و بگویید که نتوانستید و یک نفر دیگر بیاید.»

هم‌چنین صادقی‌زاده نیلی، دیگر عضو مجلس نیز می‌گوید که رهبران حکومت وحدت ملی در مدیریت بحران‌های موجود و بهبود وضعیت ناکام مانده‌اند. صادقی‌زاده نیلی گفت که رهبری حکومت ‌وحدت ملی با مخالفت‌های زیادی روبه‌رو است و حتا با اعضای تیم کاری‌اش سازش ندارد. این عضو مجلس نماینده‌گان افزود: «همین حکومت وحدت ملی وقتی که امنیت مردم را تأمین نمی‌تواند، فلسفه آن چه خواهد بود؟ امیدواریم که بیاییم برای حکومت وحدت ملی یک مدال بی‌کفایتی بدهیم؛ چون از وقتی که این حکومت حاکم شده، ما و شما شاهد وضعیت بدی در این کشور هستیم.»
غلام‌فاروق مجروح، دیگر عضو مجلس نیز با اشاره به رفتن اعضای شورای ملی به تعطیلات تابستانی، می‌گوید که با توجه به وضعیت موجود در کشور، دیده می‌شود که حکومتی در افغانستان وجود ندارد. آقای مجروح گفت: «ما در حالی به طرف تعطیلی‌ها می‌رویم که از یک طرف کشمکش‌های درون حکومتی مردم افغانستان را بسیار نگران ساخته و از جانب دیگر یک چهارم بودجه به مصرف نرسیده و امنیت مردم افغانستان خراب است. مهم‌تر از همه این‌که بر اساس حکم قانون اساسی، حکومتی در افغانستان وجود ندارد، قانون اساسی فصل چهارم که حکومت است، ماده هفتاد و یکم می‌گوید که حکومت متشکل از وزراست که تحت ریاست رییس‌جمهور ایفای وظیفه می‌نمایند؛ در حالی که متأسفانه ما وزیر نداریم وقتی که وزیر نداشته باشیم به معنای این است که حکومت نداریم.»
غلام‌فاروق مجروح افزود که هرگاه رییس‌جمهور خواهان تکمیل‌شدن کابینه و جلوگیری از بحران‌ها و مشکلات بیشتر در کشور است، تا پیش از ختم تعطیلات اعضای شورای ملی نامزدان جدیدی را برای وزارت‌‌خانه‌هایی که توسط سرپرستان اداره می‌شوند، معرفی کند.
عبدالرووف ابراهیمی رییس مجلس نماینده‌گان، نیز می‌گوید که رهبران حکومت وحدت تا ختم تعطیلات یک و نیم‌ماهه‌ی شورای ملی باید به روند سرپرستی ادارات خاتمه دهند. او از رهبران حکومتی خواست تا نامزدوزیران را در نخستین اجلاس مجلس نماینده‌گان پس از ختم تعطیلات معرفی کنند.
در حال حاضر بیش از ده وزارت‌خانه توسط سرپرستان اداره می‌شوند. هم‌چنین هزاران تن دیگر در نهادهای مختلف دولتی در سراسر کشور به عنوان سرپرست کار می‌کنند. از زمان شکل‌گیری حکومت وحدت ملی تا کنون، کابینه افغانستان تکمیل نشده است.
اما محمدهمایون همایون می‌گوید که اعضای مجلس نماینده‌گان نیز در ناکامی‌های حکومت شریک اند. او گفت که اعضای مجلس تحت تأثیر حکومت قرار گرفته‌اند.
بر اساس گزارشی که توسط مجلس نماینده‌گان ارایه شده است، این مجلس در نیمه‌ی اول دوره شانزدهم تقنینی خود در مجموع پنجاه و هفت جلسه عمومی شامل یک جلسه استیضاحی، یازده جلسه استجوابی، دو جلسه استماعی، یک جلسه سری و چهل و دو جلسه عادی تدویر کرده است. در این جلسات، دو طرح تعدیلی قانون، شش فرمان تقنینی و دوازده سند بین‌المللی مورد تایید قرار گرفته‌اند. هم‌چنین در این دوره دو فرمان تقنینی ریاست‌جمهوری لغو و حکم تقنینی هم رد شده است.
با این حال، جنرال نظیفه ذکی از هیأت اداری مجلس نماینده‌گان انتقاد کرده می‌گوید که در گزارش کارکرد این مجلس، تعداد نماینده‌گان غیر حاضر ذکر نشده است. به گفته او، در طول چهار و نیم ماه گذشته، تعداد زیادی از اعضای مجلس غیرحاضری‌های دایمی و کوتاه‌مدت داشتند که باید نام‌های‌شان فاش می‌شد.

 – ظفرشاه رویی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا