خبر و دیدگاه

آیا گنهکار اصلی آی‌اِس‌آی است؟

ریاست امنیت ملی افغانستان با امتناع از بردن نام طالبان، شبکۀ حقانی را مسئول حملۀ خونین امروز کابل، معرفی کرد که طرح این حمله از سوی استخبارات نظامی پاکستان(ISI)ریخته شده و با رهنمایی و همکاری آن عملی شده است؛ در حالی که سراج الدین حقانی معاون ملا هیبت الله رهبر گروه طالبان است. در حملۀ امروز بیش از ۹۰ نفر به شهادت رسیدند و بیش از ۴۶۰ نفر زخم برداشتند.

از ۲۸سرطان۱۳۵۴خورشیدی (۱۹جولای ۱۹۷۵)که اولین جنگ مسلحانۀ نافرجام علیه جمهوریت محمدداود صورت گرفت و تا امروز ۱۰ جوزای۱۳۹۶ (۳۱ می ۲۰۱۷) که ۴۲ سال می شود، تمام دولت ها و زمام داران افغانستان به استثنای طالبان همه، آی اِس آی (سازمان استخبارات ارتش پاکستان) را مسئول جنگ و بی ثباتی افغانستان و هر حملۀ تروریستی و انتحاری معرفی می کنند.  

حملۀ خونین امروز در کابل و انگشتان نشانه رفتۀ امنیت ملی به عنوان چشم و مغز دولت افغانستان بسوی آی اِس آی، حکایت از آن دارد که پایانی به این داستانِ دنباله دارِ “طرح، رهنمایی و همکاری آی اِس آی” برای کُشتار در افغانستان متصور نیست.

این آی اِس آی چه هیولایی است که ۴۲ سال می شود در افغانستان، خون می ریزاند و آتش جنگ را داغ و سوزان نگهمیدارد و با گذشت هر روز، داغ و سوزنده تر می سازد؟

چرا در این ۴۲ سال دولت ها و زمام داران افغانستان نتوانسته اند جلو این هیولا را بگیرند و یا زبان آن را بفهمند تا مانع مرگ آفرینی و ویرانگری اش در وطن و کشور خود شوند؟

آیا واقعاً مقصر و گنهکار اصلی در جنگ و خون ریزی افغانستان، آی اِس آی است؟ اگر چنین است، نقش بسیاری از دولت ها و زمام داران کشور ما که مورد حمایت بزرگترین قدرت های جهان نیز قرار داشتند، چیست؟

آیا واقعا حملۀ خونین امروز کابل طرح آی اِس آی بود و با رهنمایی و مشورت آن سازمان انجام یافت؟

این تانکر پر از مواد انفجاری جگونه وارد شهر کابل شد که توسط ده ها هزار نیروی نظامی و امنیتی محافظت می شود و نهاد های عریض و طویل پر خرچ استخباراتی و کشفی مسئول و محافظ امنیت دولت و مردم آن است؟

و یا اینکه دولت ها و دولت مداران افغانستان بی لیاقتی و ناکامی های خود را در تمام عرصه های سیاسی، نظامی و امنیتی به گردن آی اِس آی می اندازند؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا