خبر و دیدگاه

قتل بیرحمانه‌ میرویس جلیل، خبرنگار بی‌بی‌سی از سوی گلبدین حکمتیار

گزارشى را که هفته نامه کابل در سال ١٣٧٣ بعد از شهادت میرویس جلیل به نشر سپرده بود، خدمت تان تقدیم میدارم. این گزارش که شامل مصاحبه با خبرنگاران بى‌بى‌سى و پدر میرویس جلیل است، میتواند بحیث یکى از اسناد معتبر بر علیه عاملین شناخته شده قتل او و سایر قلم به دستان مبارز، استفاده شود.


هفته نامه کابل
سال دوم
شماره ١٣/شماره پیاپى ۵٩
شنبه ١۵ اسد ١٣٧٣ برابر با ۶ اگست ١٩٩۴

پیام ژورنالیستان هفته نامه کابل:
… و میرویس به قتل رسید.
این واقعیت دردناکى ست که باید پذیرفت. شهادت میرویس سواى اینکه ضایعه ایست دردناک براى جامعه روشنفکرى افغانستان، زنگ خطرى است که فراسوى گوش هاى ژورنالیستان نواخته مى شود. این واقعیت نماد فرو ریختن مصئوونیت نسبى قبلى عرصه فعالیت ژورنالیستان کشور است. عرصه اى که بنابر دهشت افگنى عده اى سلاح به دستِ غیر مسئوول تنگ و محدود شده میرود.
اداره هفته نامه کابل ضمن ابراز تسلیت به بازماندگان میرویس جلیل و ملت افغانستان صدا بر مى دارد:
انجمن بین المللى ژورنالیستان!
جامعه جهانى!
راهیان اسلام!
مبارزین حقوق بشر!

درد ناشى از مرگ غیر قابل تحمل هم مسلک خویش را غمگنانه متحمل شدیم . اما اگر در قبال چنین حادثه اى مسئولیتى را متوجه خویش مى انگاریم ، نباید گذاشت دست افراد بى همه چیز سلاح به دست ، خون علم داران قلم و اندیشه را بریزد و گلوى بیانگران حقیقت را بفشارد. به دفاع از حقوق « میرویس ها» فریاد برآرید. سایه ى سیاه دهشت را از حریم آزاد سخن و حقیقت بزدایید.

میرویس جلیل ژورنالیست ٢۵۵ ساله اى که با استعداد شگرف در زمینه ى ژورنالیزم چیره دست و با اقتدار بود، به روز جمعه ٧ اسد ١٣٧٣ پس از مصاحبه با گلبدین حکمتیار هنگام بازگشت به جانب کابل توسط افراد مسلح در حوزه ى تحت تسلط نیرو هاى حزب اسلامى ربوده شده و بعدن جسد آغشته به خون او از ناحیه چلستون شهر کابل به دست آمد.

طبق اعلام رادیوى کابل وى به دستور مستقیم گلبدین حکمتیار کشته شده است. حزب اسلامى در اعلامیه اى که در شهر پشاور منتشر نمود،ادعا کرد که مرگ میرویس جلیل به دستور اعضاى پیشین خاد و در همکارى با نیرو هاى دولتى صورت پذیرفته است .

سوزى پرایس خبرنگار بى بى سى و دوست نزدیک میرویس جلیل مى گوید: میرویس جلیل از پر کارترین و مستعدترین خبرنگاران افغانستان بود. با وجودى که روز تعطیل وى بود، حاضر شد تا با خبرنگار ایتالوى براى گفتگو با حکمتیار عازم مقر او گردد. هنگام بازگشت افراد مسلح موتر حامل آنها را متوقف نموده ، به خبرنگار ایتالیایى و راننده اجازه ادامه سفر داده مى شود، ولى میرویس جلیل را با خود مى برند. فرداى آن روز جسد وى در حالیکه بیشتر از بیست گلوله به آن شلیک شده بود، در همان حوالى پیدا مى شود.

ویلیام رید خبرنگار بى بى سى در افغانستان اظهار نمود که میرویس دایماً به دنبال آخرین و داغ ترین خبر به اطراف کابل و نقاط دیگر افغانستان مى شتافت . اما طرف هاى درگیر همیشه از آنچه که مى شنوند ، راضى نیستند؛ و بار ها میرویس را با وجود تلاش و سخت کوشى اش مورد انتقاد قرار داده بودند.

میرویس جلیل با خانواده اش بعد از اشغال افغانستان به وسیله نیرو هاى شوروى به پشاور پناهنده شد. او مرتب در سفر هاى مخفى خبرنگاران به داخل افغانستان به منظور دیدار با سران مجاهدین ، آنها را همراهى مى نمود.

داکتر عبدالمجید جلیل پدر میرویس جلیل اظهار داشت : میرویس به موضوعات مربوط به افغانستان دلچسپى خاص نشان مى داد. همواره با خبرنگاران داخلى و خارجى به تماس بود، تا بالاخره به افغانستان رفت و در آنجا توسط بى بى سى جذب شد. از دو سال بدینسو براى بى بى سى اجرأى وظیفه مى نمود. تا اینکه در راه یک هدف بزرگ جان خود را داد.

باقر معین رئیس بخش فارسى بى بى سى در مورد وى مى گوید: میرویس جلیل بى طرفى خود را بین گروه هاى تنظیمى متخاصم حفظ مى نمود. کشته شدن او با این وضعیت بوسیله هر گروهى که صورت پذیرفته باشد، ضایعه ایست جبران ناپذیر براى دنیاى ژورنالیزم.

خبرنگاران هفته نامه کابل نیر با تأسف روان میرویس جلیل را شاد و یادش را گرامى مى دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا