خبر و دیدگاه

امریکا قوى ترین بم غیر هسته ى را در افغانستان استعمال نمود

پنتاگون وزارت دفاع امریکا ساعاتى قبل اعلام نمود که: امریکا قوى ترین اسلحه غیر هسته ى خود را بنام مخفف MOAB که ٩ متر طول و ١٠ تن وزن  و مادر بم ها نام دارد، در ولایت ننگرهار افغانستان استعمال نموده است.

در ادامه ى تقابل سیاسى و نظامى محور روسیه، ایران و سوریه با امریکا و متحدانش، تنش بین دو قدرت امریکا و روسیه، بعد از انفجار شیمیایی در ادلب و حمله راکتى آمریکا به یک پایگاه سوریه بیشتر شده است. حمله ى امریکا به سوریه، موازنه نظامى را از جانب روسها که دست بالا ترى در صحنه ى سوریه داشتند، به نفع امریکا که تا قبل از آن، در موضع انفعالى بود، تغیر داده نه تنها حیثیت و اعتبار نظامى روسیه را زیر سوال برد، بلکه به نحوى زهر چشم به ایران نیز محسوب میشود. مقامات روسى و ایرانى در یک نشست عجولانه طى اعلامیه مشترکى بر پاسخدهى به این اقدام امریکا تأکید نمودند.

متعاقباً در یک اقدام تحریک آمیز، یک ناو هواپیمابر امریکا راهی شبه جزیره کوریا شد. که در واکنش به آن پیونک یانگ از یک آزمایش اتمى در شنبه آینده خبر داد که آزمایشهای موشکی و هسته‌ای کوریاى  شمالی، جهان و همسایگانش را نگران کرده است. در همین حال مقامات امریکایى از چند پرواز بمب افگن هاى روسى توپولف ٩۵ و هواپیما هاى جاسوسى L20 که قادر به حمل بم اتمى اند، بر فراز دریاى چاپان و قلمرو هوایى بین المللى خبر داده اند و این را پیام آشکار روسیه تلقى نموده اند.

افغانستان یکى دیکر از میدانهاى رقابت و تهدید منافع این دو کشور محسوب میشود. گمانه زنى هاى تحلیلگران برآن استوار بود که به احتمال قوى، روسها انتقام شان را از حمله امریکا در خاک افغانستان بستانند. مذاکرات اخیر پوتین با رؤساى جمهور آسیاى میانه و گرم شدن روابط کابل – مسکو، دال بر تمرکز بیش از پیش آنکشور به افغانستان است. اخیراً پوتین در یک ابراز نظر غیر معمول بیان داشت که : امیدوارم جهت جلوگیرى از تروریزم در افغانستان به سربازان روسیه نیاز نشود.

امروز امریکا در یک واکنش تند و سریع، پیام قاطع و روشنى را مبنى بر اینکه افغانستان دیگر در قلمرو منافع روسیه قرار ندارد، بلکه متحد استراتیژیک امریکاست، به آن کشور گوشزد نمود. وزارت دفاع آمریکا ( پنتاگون ) اعلام کرد که در عملیاتی علیه مواضع گروه موسوم به دولت اسلامی ( داعش ) در افغانستان، بزرگترین بمب غیراتمی خود را به کار برده است. این حمله پنجشنبه ١٣ اپریل در ساعت ۷:۳۰ عصر به وقت محلی در ولسوالی اچین، واقع در ننگرهار، انجام شد. به گفته پنتاگون، بم یاد شده که به نام مخفف MOAB یاد می شود، قوی‌ ترین اسلحۀ غیر‌هسته‌ای دست داشتۀ قوای نظامی ایالات متحده است. بمب جی‌ بی‌ یو ۴۳، که به “مادر همه بمب‌ ها” معروف است‌، برای هدف گرفتن غارها و تونل‌ هایی استفاده شده است که جنگجویان داعش در آنها پنهان شده بودند.آمریکا می‌گوید این بمب، با ۹ متر طول و حدود ۱۰ تن وزن، برای آن طراحی شده که منطقه وسیعی از اهداف دشمن را تخریب کند و اثر روانی وحشتناکی بر نیروهای دشمن بگذارد .

بدون شک استفاده از همچو سلاح قدرتمندى در برابر داعش که بار اول است، در جنگ از آن کار گرفته میشود، نمیتواند توجیه نظامى داشته باشد. بل زهر چشمى است به ایران، کوریاى شمالى و به نحوى فرستادن پیامى به روسیه است تا در اقدامات آتیه ى شان خویشتندارى را رعایت نمایند. که میتوان استعمال آنرا در افغانستان بمفهوم  عامیانه ى آن یعنى ( سر تراشیدن را سر کل بچه یاد بگیر) تفسیر نمود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا