خبر و دیدگاه

تابوی خط دیورند دیگر شکسته شده است

طوماری بنام “دیورند” سالهای طولانی ست که از مردم افغانستان قربانی می گیرد و منبع اصلی تنش و مناقشه میان افغانستان و پاکستان بوده است. 
مسأله دیورند از زمان انعقاد آن تا به امروز عامل و محرک اصلی رقابت های منطقه ای و جهانی در افغانستان بوده است. بعد از جنگ جهانی دوم وجود این مسأله افغانستان را به مرکز رقابت های امریکا و شوروی تبدیل کرد. شوروی سابق با هزینه کردن میلیونها دالر برای دسترسی به آبهای گرم، در دامن زدن مسأله دیورند و ایجاد تنش میان افغانستان و پاکستان نقش فعال داشت. اکنون کشور هند با واریز کردن میلیونها دالر و بکارگیری بازیگران معلوم الحال تنور تنش دیورند میان افعانستان و پاکستان را گرم نگه داشته است.
امیر عبدالرحمن خان در ۱۲ نومبر ۱۸۹۳ این خط را در بدل دوازده لک روپیه هندی با “مارتمیر دیورند” امضاء کرد و این خط پس از او توسط چهار پادشاه افغانستان، امیر حبیب الله خان، امیر امان الله خان، محمد نادر شاه و محمد ظاهرشاه برسمیت شناخته شده. امروز حلقات مشخصی از این خط بهره برداری سیاسی و اقتصادی می کنند؛ هرگاه به پول نیاز داشتند دهن خود را سوی هند می گیرند و “جار” می زنند که ما دیورند قبول نداریم و برسمیت نمی شناسیم. 
این درحالی ست که این خط به غیر از کشور هندوستان توسط کشور های منطقه، جهان و سازمان ملل متحد شناخته شده و آنرا مرز رسمی و شناخته شده میان دو کشور افغانستان و پاکستان می دانند. در سویی دیگر پشتون های آن سوی سرحد ( پاکستان) از خرد تا بزرگش با افتخار می گویند که پاکستانی اند.
با این حال، طرح شناخت خط دیورند توسط سیاستمدار جسور و شجاع کشور آقای عبدالطیف پدارم یک اقدام به موقع، بجا و به نفع تمام مردم افغانستان است که با التیام این زخم ناسور روابط دو کشور افغانستان و پاکستان بهبود یابد ومردم ما نفس راحت بکشند.
البته، درد آور این است که مسأله دیورند را حلقات مشخصی در گذشته و امروز در افغانستان به یک مسأله قومی و قبیله ای تبدیل کرده اند. ابراز احساسات و شعار های میان تهی در این مورد جزو وطن دوستی حساب میشود و دانستن حقایق و معلوماتی را که بر مبنای حقوقی این مسأله باشد، از چشم مردم پوشیده مانده وبه یک « تابو» تبدیل شده است. اکنون زمان آن رسیده است که این تابو شکسته شود!


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا