خبر و دیدگاه

سیاستگذاری‌های استاد عطا اشتباه‌تر از ناتوانی‌های داکتر عبدالله است

درست است که دکتر عبدالله‌عبدالله به دلایل گوناگونی نتوانست چنان‌که باید از حق شهروندی میلیون‌ها انسان که با او قرارداد اجتماعی بستند و از طریق آن قرارداد اراده سیاسی خود را برایش بخشیدند محافظت کند اما سیاست‌گذاری‌های استاد عطامحمد نور نیز چنان‌که پیش می‌رود اشتباه‌تر از ناتوانی‌های داکترصاحب عبدالله‌عبدالله است.

استاد عطامحمد نور باید دقیق بداند که علت مطرح‌شدنش در محافل سیاسی چیست و چرا یک‌باره معادلات سیاسی تغییر کرد و کسانی‌که اصلاً در رده‌های سوم و چهارم سیاسی هم محور بحث نبودند یک‌شبه به پیش کشیده شدند. مردم ما دوست داشتند کسانی دیگر در تبانی یا هم‌آهنگی نهادی به‌نام “ریاست اجراییه” راهکارهای سیاسی پیش کنند و حق مردم را با رفتار معقول سیاسی بگیرند. آرزوی مردم ما انسجام بیش‌تر در میان سیاسیونی‌است که سرنوشت سیاسی اکثر مردم ما به رفتار سیاسی آن‌ها وابسته است. ما در چندماه گذشته نه‌تنها که قدرت سیاسی خود را در آدرسی به‌نام اجراییه تقویت نکرده‌ایم بلکه با ضدیت‌های سیاسی هر روز اختلاف نظرهای‌مان بیش‌تر و نقش ما به‌عنوان یک واحد کلان سیاسی تضعیف شده است. دیدگاه من و تمام کسانی‌که براساس منطق سیاسی خواسته بودند از مطرح‌شدن یک چهره جدید حمایت کنند، بیرون‌رفتن از وضعیت ناهنجار سیاسی و نبود رهبران توانا در حوزه تصمیمات سیاسی مردم ما بود.

ما توقع نداشتیم و نداریم که استاد عطامحمد نور چنان شیفته سیاست‌بازی کسانی شود که حتا پروای مهرکردن در قرآن، پروای خون برادر و پدر و… را ندارند و در طول تاریخ در تعهدات سیاسی شان پابند نبوده‌اند. اگر استاد عطامحمد نور می‌خواهد به‌نماینده‌گی از مردم وارد چنین فضایی در سیاست افغانستان شود به صراحت می‌گویم این شیوه به‌شدت مایوس‌کننده و حتا شرم‌آور است. اگر می‌خواهد به‌نماینده‌گی خودش و یک تیم خاص وارد گفتگوهای سیاسی شود -چنان‌چه که می‌بینیم چنین است- در آن صورت مردم را در این مسیر سیاسی باخود نخواهد داشت.
من برادرانه پیش‌نهاد می‌کنم به‌خاطر ضدیت و مسائل خورد و ریزه دیگر، تاریخ را فراموش نباید بکنیم، فردا این رئیس جمهور متقلب می‌رود، اما اشتباه سیاسی را نمی‌توان با هیچ‌چیزی دوباره اصلاح کرد. من به‌تمام اطرافیان استاد عطامحمد نور و کسانی‌که چنین شیوه‌های سیاسی را برای او تلقین می‌کنند پیش‌نهاد می‌کنم استاد را بیش‌تر از این در میان مردم ما تنها نسازند. تمام چیز چند هیاهوگر مزدبگیر فیسبوکی نیست، تقابل‌های بسیار جدی چه در محافل رده بالای سیاسی و چه در میان مردم راجع به استاد گرامی عطامحمد نور ایجاد شده است، خیلی از مردم خاموش هستند ولی تمام رویدادها را مطالعه می‌کنند و دقیق می‌سنجند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا