خبر و دیدگاه

“افغان” هویت قومی است، نه ملی!

هر چند زمام‌داران این ملک بار ها در عمل ثابت کرده اند که فکر و باور قومی دارند و ممکن نیست همه شمول فکر کنند؛ اما به اغماض هم شده تصور می شد که خطوط سرخ مردم را در نظر گیرند و این گونه به خواست برحق جمعی بی اعتنا نباشند.

شنیده می‌شود که حامیان دولت وحدت ملی به اصرار چند فاشیست معلوم‌الحال می خواهند خلاف قانون تصویب شده و توشیح شده ثبت احوال نفوس، درج واژه “افغان” را به عنوان هویت ملی شهروندان در شناسنامه‌های برقی درج نمایند.

همه باید بدانیم که در این ملک ما هویت‌های چند پاره و متنوع هستیم که فقط با همدیگر پذیری و قبول هم می‌توانیم به رفاه و صلح اجتماعی برسیم. ممکن نیست که قومی یا گروهی بخواهد با حذف دیگران خود را تثبیت کند که تاریخ اشکارا شاهد این مسئله است؛ ورنه بودند جنایتکارانی که به حذف جمعی اقوام این سرزمین دست زدند و با قساوت تمام عمل کردند؛ اما جز رو سیاهی تاریخ نصیب شان نشد.

اکنون نیاز است که برای ایجاد اعتماد و ملت شدن از تحمیل هویت‌های قومی و اصرار بیمارگونه بر آن دوری شود و ما برویم به سوی اختیار هویت‌های همه پذیر.

پس بی هیچ شکی هویت “افغان” یک هویت قومی و میراث زمان قومی سازی کشورهاست که امروز نه هویت همه شهروندان را بر می‌تابد و نه زمان آن ناسیونالیزم لجام گسیخته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا