خبر و دیدگاه

وضعیت فلاکت بار فاکولته حقوق و علوم سیاسی پوهنتون کابل

در سال ۱۳۱۱ / ۱۹۳۱ عصر محمد نادرشاه نخستین پایهٔ پوهنتون کابل نهاده شد و فاکولته طب کابل تأسیس گردید. فاکولته مذکور در آن زمان تحت سرپرستی یکی از متخصصین ترکی بنام پرفیسور دکتر رفقی کامل بیگ بود، در سال ۱۳۱۷ / ۱۹۳۸ یعنی در عصر محمد ظاهرشاه فاکولته حقوق و علوم سیاسی و در تاریخ ۱۳۲۲ / ۱۹۴۳ فاکولته سیانس و در سال ۱۳۲۳ / ۱۹۴۴ فاکولتهٔ ادبیات تأسیس گردید. وجود این فاکولته ها سبب شد که دولت افغانستان قدم بزرگ‌تری بردارد و بنیاد پوهنتون کابل را بگذارد. بدین قرار، در سال ۱۳۲۵ / ۱۹۴۵ طی محفل بزرگی پوهنتون کابل تأسیس شد.

طوریکه از تاریخ تاسیس پوهنتون کابل ۷۰ سال و از تاریخ ایجاد فاکولته حقوق ۷۸ سال سپری می شود یعنی قدامت بیشتر از نیم قرن دارد. در رژیم های سیاسی گذشته شمولیت در پوهنخی حقوق بسیار مشکل و محدود به خانواده های مشخص بوده و استادان نسبتاً خوبی نظر به همان وقت و زمان داشت.

اخیراً گزارش رده بندی SIR پوهنتون های جهان نشر شد که متاسفانه هیچ نهاد تحصیلی أفغانستان در میان یک هزار پوهنتون معتبر بین المللی نمی باشد www.scimagoir.com/index.php

نظام رتبه بندی SIR یک رتبه‌بندی معتبر بین‌المللی موسسات علمی و دانشگاه‌ها است که با استفاده از اطلاعات اسکوپوس و بر اساس یک شاخص ترکیبی حاصل از سه شاخص عملکرد تحقیقاتی، خروجی نوآوری و تاثیر اجتماعی که بر اساس رویت پذیری وب اندازه‌گیری می‌شود، به رتبه‌بندی بیش از ۵ هزار دانشگاه و موسسه از سراسر جهان می‌پردازد.

خوب اگر علت این ناکامی علمی را جستجو نمایم همان نبود استادان مجرب، نداشتن بخش های تحقیقات علمی و پژوهشی در پوهنتون ها، در پوهنتون های أفغانستان تحقیقات علمی تقریبا به نزدیک هیچ است و هیچ اثری علمی و تحقیقی از استادان نداریم.

در همین حال، خیرالدین فخری استاد دانشگاه کابل در مصاحبه با خبر گزاری فارس ضمن تأکید بر بی‌سواد بودن برخی استادان، نظام تحصیلی وزارت تحصیلات عالی را نیز غیراصولی دانست و گفت: نظام تحصیلی وزارت آموزش‌های عالی افغانستان بسیار کهنه است.وی بیان داشته  که نظام تدریسی وزارت تحصیلات  عالی افغانستان همان نظام ۵۰ سال پیش بوده و مطابق با معیارهای روز نیست، بنابراین نظام نمی‌تواند مطابق خواست‌های امروز پاسخگو باشد.

براساس آماری که در اوایل ماه جدی سال گذشته از سوی وزارت آموزش‌های عالی منتشر شد، هم‌اکنون در سراسر افغانستان ۳۶ دانشگاه دولتی و ۱۲۸ دانشگاه خصوصی فعالیت دارند. ۱۸۵ هزار دانشجو در پوهنتون های دولتی و ۱۴۰هزار تن دیگر در پوهنتون های خصوصی مشغول آموزش بوده و این آمار با گذشت هر روز در حال افزایش است.

خوب حالا به اصل بحث پوهنخی حقوق و علوم سیاسی می پرداریم، در بین فاکولته های پوهنتون کابل وضعیت فاکولته حقوق و علوم سیاسی از همه بدتر است، به یک پوهنخی یتم و بی سرپرست می ماند.

چون درین ۱۴ سال اخیر که اکثر فاکولته های پوهنتون کابل پیشرفت چون در قسمت تربیه کدر ها ارسال استادان به خارج جهت تحصیلات عالی به سطح ماستر و دوکتورا، تجهیز صنوف و نصاب درسی، استخدام استادان با تجارت و تحصیلات عالی و ایجاد برنامه های ماستری داشته اند.

ولی متاسفانه در فاکولته حقوق درین مدت هیچ استادان جدید به سویه دوکتور یا ماستر استخدام نشده، زمینه تربیه و پیشرفت را مساعد نشده یا استادان علاقه مند نبوده اند، استخدام به سلیقه افراد مشخص صورت گرفته هیچ پیشرفت کمی و کیفی چشم گیر به نظر نمی رسد. فاکولته حقوق با قدمات بیشتر از ۷۰ سال متاسفانه برنامه ماستری حقوق ندارد، در حالیکه پوهنخی اقتصاد سه برنامه مرتبط ماستری را ایجاد و راه اندازی نموده است. که این همه از ضعف و کم کاری مسولین و مقامات رهبری فاکولته است.

استادان سابقه دار فاکولته حقوق هم طور شاید و باید به درس و پیشرفت پوهنخی علاقه مند نمی باشند، چون اکثر شان صرف هفته یکبار به فاکولته می ایند و از همان چپتر های قدیمی خود تدریس می کنند و متباقی روز های هفته را در سایر إدارات مصروف کار های اصلی خویش و یا هم پوهنتون های خصوصی مصروف تدریس می باشند. بدبختانه رئیس فاکولته همزمان رئیس فاکولته حقوق یک موسسه تحصیلات عالی خصوصی است چطور می تواند که به فاکولته حقوق پوهنتون کابل طور شاید و باید رسیدگی نماید. طوریکه مسولیت اصلی به مقامات رهبری و رئیس بر می گردد درین مدت نتوانسته اند استادان با تحصیلات عالی را جذب نماید که زمینه راه اندازی برنامه ماستری حقوق فراهم شود. طوریکه گفته شد ایشان بیشتر در مدیریت و تدریس در موسسات تحصیلات خصوصی مصرف می باشند و کمتر در فکر ابتکار و پیشرفت حقوق کابل هستند.

به أساس معلومات فاکولته حقوق جلال آباد اخیراً برنامه ماستری در رشته حقوق را آغاز نموده است ولی جای شرم است فاکتولته مادر و مرکز نتوانسته به أساس ضعف و کم کاری این اقدام را نماید. و سایر فاکولته های پوهنتون کابل چندین برنامه ماستری در فاکولته های شان ایجاد نموده اند.

جای شرم است که تعداد استادان به سویه دوکتورا چند پوهنتون خصوصی بخش حقوق نسبت به فاکولته حقوق بیشتر است که این هم خود سوال برانگیز است چرا زمینه جذب استادان جدید به سویه عالی را مساعد نمی سازند.

حالا توجه مقامات وزارت تحصیلات عالی و رئیس جدید پوهنتون کابل را به این موضوع جالب نموده و خواهانیم تا در قسمت مسوولین پوهنخی حقوق کابل تجدید نظر نمایند و به داد این نهاد یتیم و بی سرپرست برسند. و کسانی را در این بخش تعیین نمایند که وقت خود را صرف خدمت و مدیریت فاکولته حقوق نماید. همچنان زمینه جذب استادان به سویه دوکتورا در فاکولته حقوق فراهم شود و هر چه زودتر برنامه ماستری حقوق و علوم سیاسی اغاز شود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا