خبر و دیدگاه

اراده یقین درونی وعمل بیرونی

تا خم نشوید کسی نمی تواند سوارتان شود…

“مارتین لوترکینگ”

اراده درفرهنگ فارسی به مفهوم : خواستن ،  میل ، نیت واختیار…، بکار رفته . اما ازدید حکمت و سیاست ، این واژه ها درهم سنخ بودن با سایر واژه های اخلاق تطبیقی،  درفرآیند عمل مراد دیگر پیدا می کند .

گرچه ´” اراده  “ واژه فلسفی است که حکما وخردمندان در تاریخ فلسفه آنرا بار ها به تأمل گرفته اند. اما در این نگرش دعوای از بازشناسی آن نمی  رود .

مگراز دید ما اراده وخرد دو واژۀ به هم پیوسته ای اند. انسان بمدد خرد ارزشهای بالنده خوشبختی و مسیر درست زندگی را تمیز می دهد، وبا پیگیری اراده وعمل آنرا بدست می آورد.

بااین جهت گیری ، ازجو سیاسی متشنج موجود درکشور می آموزیم که درادای رسالت روشنگری وتقویه بینش وخرد همگانی ، نقش اراده درمبارزات سیاسی را برجسته سازیم ، و روند رهایی مردم ما را از اسارت و چیرگی رژیم نا فرهیخته شتاب بیشتربخشیم  .

درآموزش ما دولت وابسته افغانستان قرار گاه رهبری جنگ وجنایت شناخته شده است . با اینهمه قتل وکشتار روزمره اش باز هم از جامعه مدنی وتأمین امنیت مردم داد می زند وحتا ادعا می کند که آزادی بیان  ونگارش وجود دارد . وباتأسف که برخی رسانه ها هم به آن آزادی قلابی دولت می بالند ، شماری از قلم بدستان و منتقدین ، باافتخارازاین سیاست رسانه ای” ساختارسیاسی حاکمیت شؤونیزم قبیله ” نیز تمجید وستایش می کنند .

درست است که این حرف برای خوش باوران ،  بیرونش این قسم جلوه می کند . اما درونش کاملاً ساختگی وناساز به فواید ملی است. رسانه ها آغشته به تبلیغ وترویج آن اهدافی قرارمی گیرند که در راستی مسئله این رویداد ها نمیتواند در کشوراتفاق بیفتد ، بلکه همه رخداد های اتفاق افتیده  با برنامه از قبل پلان شده از سوی دستگاه خبرساز بین المللی نهاد های سرمایه وگروهک های مخفی “ساختارسیاسی حاکمیت شؤونیزم قبیله”، تولید می شوند وبه خورش رسانه ها تقدیم می گردند .

سپس مردم خوش قلب ما به سخانان بی مقدار دولت مفلوک  باور می کنند و شب و روز در سایه افکار تولید شدۀ ساختگی  ومجرد دولتی ، ذهن پاک خویش را مشغول می سازند . وبر پایه برداشت های وارونه و بی اساس ، اندیشه ومواضع سیاسی خویش را بسمت نادرست معین می نمایند .

بگونه مثال : حقایق وابسته به پرونده قتل های زنجیره ای : زنده یاد قهرمان ملی احمد شاه مسعود ، زنده یاد علی مزاری ، مصطفی کاظمی ، ژنرال محمد داود ، ژنرال شاه جهان نوری ، ژنرال سید خیلی ، زنده یاد قهرمان صلح برهان الدین ربانی ، زنده یاد مارشال فهیم قسیم وهزاران مقتولین ملکی وارتشی دیگرِ راه صلح و آزادی میهن ، چه شد.؟

آیا دربررسی این همه پرونده ها و قتل های زنجیره ای ، دادگاه مستقل ، نماینده ویژه پارلمان،  دادستان مستقل ، و هیئت غیروابسته دولتی ، نماینده رسانه های  آزاد وجود داشتند و توانستند که حقایق و رازهای وابسته به آن پرونده ها را به مردم فاش نمایند ؟ ودست اندرکاران آن جنایات را به پنجه قانون بسپارند ؟ … که نه خیر!

همین جور بروز هزاران مسئله جرم و جنایت آشکاردیروزی وامروزی ، دزدی و اختلاس ، تقلب و دستاندازی   ، زورگیری ملکیت های مردم ، فساد مالی واداری واخلاقی ، رشوه ستانی و ده ها  تخلفات دیگر وجود دارد که از حامد کرزی آغاز تا اشرف غنی احمد زی و مقامات بالا رتبه ایشان  ، مرتکب آن شده اند ودر آئینه رسانه ها بگونه رسمی  بازتاب نیافته است .

مردم شاهد آنند که درجریان یک ونیم دهه ازدوره حامد کرزی ـــ  اشرف غنی بررسی پرونده ها موافق به اهداف واراده ” ساختارسیاسی حاکمیت شؤونیزم قبیله ” متوقف شد ، ذهن مردم از بـُروزحقایق واقعی وارتکاب تقلبات سیاسی و جرم وخیانت های کلان جانی و مالی مقامات دولتی داخلی و خارجی بدورنگهداشته شد .

ودولت با این اسلوب ریکارانه افکارواندیشه های مردم را اغفال نمود و در زیر رهبری خود اسیرساخت . و با این کار توانست جلو همبستگی ،  اراده  خیزش وخودایستایی ملی مردم را بگیرد . وحکومت نامشروع ووارداتی و لرزان خویش را در هردو دوره ، موقتن ازسرنگونی حتمی نجات دهد.

اما رهبران ” ساختارسیاسی حاکمیت شؤونیزم قبیله ” که معجونی از طالبان ، گروه حقانی ، گروهک های چپی ، حزب اسلامی گلبدین و ودولت کرزی وغنی می باشند باید بدانند که :

چکه اشک یتیمان ،  سوزش جگر بیوه زنان ، ریزش خون پاک گلو بریدگان ، آه سحر گاه مادران غمدار ، چیغ لب بستۀ گـــرسنگان ، هزاران پدیده ناپاک از جنس جنگ وجنایت بالای مردم داغدیده ما بوسیله اعضاء ” حکومت پشتونی و طالب پشتونی ” اعمال گردیده فراموش نمی شود ؛  اگربازپرسی این جنایات مستدام  امروز  موقتا” در آسمان ابر آلود قدرت وابسته به باداران غربی شما ها، پوشانیده شده ودر چهاردیواری های قانون جنگل در بند و خموش است ، فردا این درد و نالــــــه و خشم استخوان سوز ، به سرچشمۀ اراده آهنین مردم تبدیل خواهد شد .

همین اکنون میتوان گمان زد که دولت  ــ ترس از به پا خیزی وجهش اراده جمعی را پیوسته حس می کند .  زیرا جلب وجذب نیروهای اهریمن  ( این کرگس صفتان و سپاهیان کورنهاد های سرمایه وقاتلان مردم این سرزمین ) در بدنه دولت از جانب کرزی وغنی  و تیم همتبار ایشان ، زیر نام برنامه شورای عالی صلح دولت وحشت ملی ، بارزترین نمونه بیم وخوفِ و از دست دادن قدرت و حاکمیت  سیاسی شوؤنیزم قبیله ، در کشور می باشد.

ما خواستیم که اندیشه ها و مشاهدات مان را در مورد نقش اراده در مبارزات سیاسی بیان کنیم ، به این اساس که تا بتوانیم ذهن و اراده نسل نو را با وسایل مدرن روشنگری ، مسلح سازیم . چرا که در زمانه ما ، یگانه ممکنه بـُراه ، استفاده درست ازسلاح مطبوعات وارتباط جمعی است که ”   اراده “ مردم را در مسیرهمبستگی سوق می دهد ومقاومت ملی را تقویت می بخشد .

حرف آخر مان را در مورد توجیه نقش اراده در سخانان بزرگان همچو : مارتین لوترکینگ ، کنفسیوس ، ـ بنجامین فرانکلین تکمیل می نمائیم :

نخست : “مردی که دارای (  اراده )  نیرومند واخلاق متین است ، هرگزفضیلت اخلاقی خود را فدای هوس های زندگی نمی کند . بلی مردانی در این  جهان زندگی کرده اند که برای تکمیل وحفظ فضایل اخلاق ، جسم وجان خود را فدا ساخته اند” .

دوم : ” آب قطره قطره می چکد وبا پایداری و سماجت ، سنگ بزرگ را سوراخ می کند ؛

موش با پشت کار و استقامت موفق به پاره کردن رشته محکمی از سیم می شود ؛

سوم : ضربه های پی در پی تبر کوچک ، درخت کهن را ازپای در می آورد” .

چهارم : با صبر و بردباری ، برگ توت تبدیل به پیراهن ابریشمی می شود  ” .

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا