خبر و دیدگاه

نامه سرگشاده به عطا محمد نور

توقع دارم این متن را بخوانید، این را به‌مثابه نگرانی کسی بپذیرید که شما را دوست دارد. این را به‌مثابه درد دل کسی بخوانید که هیچ‌چیزی جز عزت مردمش را نمی‌خواهد. مردمی که سرنوشت و افتخارات مشترک دارند، مردمی که سال‌ها قربانی دادند تا امروز شما “استاد عطا” شده‌اید.

مردمی که ایستادند و تاریخ این سرزمین را از سر نوشتند، به‌مثابه عضوی از این جامعه و همان مردمی این را از من بخوانید که هیچ‌چیزی ندارند، جز خیال هم‌گرایی و تفاهم نظر در مراودات کلان سیاسی. این را از آدرس مردمی بخوانید که “زیستن در زیر چتر بردگی را، پست‌ترین نوع زندگی دانستند” و در برابر هیچ شدادی سر فرود نیاوردند.

فضای به‌وجود آمده در سطح رهبری مردم “ما” فضای ناخوشایندی‌است. این فضا به وضاحت نشان می‌دهد که در یک ضدیت و تقابل سیاسی به‌وجود آمده است.

در این‌که در گذشته کی‌ها چه کرده‌اند، واضح و روشن و بی‌نیاز از تشریح است، اما در این‌که امروز چه کسانی مشغول چه‌کاری هستند، ابهام‌انگیز و تاریک است.

اختلافات سطوح رهبری مردم ما متاسفانه امروز از یک کودک هم پوشیده نیست، فضا به‌گونه‌یی‌ست که امروز حمایت از “استاد عطا” به‌مثابه حمایت از اشرف‌غنی احمدزی تلقی می‌شود. استاد عطایی که دیروز اسمش به بزرگی و عزت در میان مردم یاد می‌شد، امروز گروهی از مردم چه برحق و یا ناحق از آن دلهره دارند.

مردم دوست ندارند یاران احمدشاه مسعود را متفرق ببینند. تنها دل‌خوشی این مردم اتحاد و اتفاق‌های نمایشی یاران مسعود بود، خوش می‌شدند که حتا شما را در یک تصویر کنار هم ببینند.

چه شده است که امروز شما ایستادن در کنار فاشیست‌ترین انسان‌ها را نسبت به هم‌سنگرانت ترجیح می‌دهی؟

چه شده است که امروز استاد عطا به یاران و هم‌سنگران خودش بی‌باور شده است؟

این درست است که تعدادی سست‌عنصرانه پشت کردند و نتوانستند از ما و مردم ما نمایندگی بکنند، اما راه‌حل ایستادن با ضدیت در صف متقلب‌کاران نیست.

اما راه حل این نیست که یک‌سره با همه ببرید و مردم تان را که در گرو این‌ها مانده است تنها بگذارید. اگر شما اراده دارید که از مردم ما نمایندگی کنید، پس به‌جای تقابل و ضدیت، در مقابل این‌ها ایستاد شو و این‌ها را قناعت بده که دیگر کارآمد سیاسی ندارند.

مذاکرات آقای نور با ارگ سروصداهای را میان سران حزب جمعیت ایجاد کرده است

امروز مثل من صدها جوان دیگر اگر از شما حمایت کرده‌اند، به‌معنا این نیست که ما طرف‌دار مذاکرات نفاق‌افگنانه ارگ با شما هستیم، توقع ما این است که شما برای یک کار کلان سیاسی این‌ها را قناعت بدهید. نگذار از این خلای کلان سیاسی به‌نفع خودشان استفاده کنند و شما را به‌گونه‌یی جلوه دهند که گویا با بریدن از هم‌سنگرانت به دیگران نزدیک می‌شوی.

از نازها و گلایه‌های سیاسی که در محور شما و تیم‌های دیگران شکل گرفته است که چیزی جز متفرق شدن مردم در قبال ندارد لطفاً جلوگیری کنید و جای تقابل و ضدیت را به منطق استراتژیک سیاسی بدهید.

مردم ما برای پیروزشدن استاد عطا بر عبدالله یا شخص دیگری از شما پیشتبانی نکرده‌اند، مردم ما دوست دارند شما عامل انسجام درونی در میان شخصیت‌ها و عناصر سیاسی باشید. من از وضعیت به‌وجود آمده امروز راضی نیستم حتا اگر این وضعیت در حقانیت و صداقت سیاسی شما به‌وجود آمده باشد.

ما می‌خواهیم استاد عطامحمد نور نماینده کل مردم ما در برابر دیگران باشد، نه کسی که ابتدا با مردمش درگیرش بسازند و سپس مجبورش کنند که تن به هر ناروای سیاسی بدهد. این‌ها “فاشیست‌ها” مطابق به برنامه‌های طولانی‌مدت از این‌گونه فیلم‌های مستند بسیار ساخته‌اند و من یقین دارم شما از عمق بازی‌ها بیش‌تر از من واقف هستید. کلانی و رهبری اول‌تر از همه قربانی می‌خواهد. شما این قربانی را به‌خاطر مردم بدهید، شما این قربانی را به‌خاطر آن “ما”ی کلان اجتماعی در جهت استقرار وحدت درونی مردم ما بدهید.

استاد! من با وجود آن‌که به استواری و شهامت و استقامت شما باور دارم، از وضعیت فعلی راضی نیستم. این وضعیت را باید تغییر داد، حتا اگر جام زهری‌ست، باید نوشید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا