شعرفرهنگ و هنر

خالده فروغ؛ استعداد برازنده شعر معاصر افغانستان

نخستین دیدارم با خالده فروغ در جریان مراسم سوگواری شهید قهار عاصی شاعر عشق و آزادى، در انجمن نویسنده گان کابل بود. در مورد اوصاف نکو و توانایى هایش زیاد شنیده بودم و با تک تک اشعارش نیز آشنایی داشتم. زمانیکه با هم معرفی و همکلام شدیم، احساس کردم که هر آنچه در وصف او به سمع من رسید ه بود، کمتر از محاسنى ست که در نخستین دیدار شیفته ام ساخته بودند. ظرافت، مهر، لیاقت و استعداد، نجابت و فروتنی، صمیمیت و یکرنگی و همه دست به دست هم داده، او را زاده بودند. از همان روز دوستی ما شکل گرفت و تا امروز ادامه دارد که یکی از دستاوردهای سترگ من در زنده گی ست.

خالده فروغ در سال ۱۳۴۹۹ در یک خانواده روشنفکر در دامنه های هندوکش پا به عر صه وجود گذاشت. از آوا ن کودکی آیینهء ذهنش با عشق به شعر و ادب روشن بود. دوران مکتب را در لیسه مریم شهر کابل به پایان رسانید. عشق و علاقهء وافرش به ادبیات او را واداشت تا برای ادامهء تحصیل رشته زبان و ادبیات را برگزیند. در سال ۱۳۷۱ از دانشکده زبان و ادبیات دانشگاه کابل فارغ التحصیل گردید. سپس کرسی مدیریت برنامه های ادبی رادیو- تلویزیون را حاصل نمود و در عین زمان عضویت انجمن نویسنده گان افغانستان را نیز دارا بود.

در سال ۱۳۷۳ جشنوارهء شعر میان کشورهای پارسی زبان از سوی دفتر بی بی سی راه اندازی گردید که خالد فروغ افتخار به دست آوردن جایزه ویژه را کسب نمود.

خالده فروغ سالهای متمادی به صفت مدیر مسوول فصلنامه “صدف” ایفای وظیفه کرد. او در سال ۱۳۸۸ توانست پروگرام ماستری زبان و ادبیات را در دانشگاه کابل به اتمام رساند. همچنان خالده فروغ دکتراى زبان و ادبیات فارسى را در سال ١٣٩۵ از دانشگاه دولتى تاجکستان در شهر دوشنبه ، به دست آورد. باید یادآور شد که رساله دکتراى او درباره غزل معاصر افغانستان به زبان روسى در تاجکستان برگردان شده است.

چند سال قبل در مراسم نخستین جشنواره شعر “فجر” که در شهر تهران برگزار گردیده بود، از خالده فروغ در کنار لطیف پدرام و کاظم کاظمی، به مثابه یکی از شاعران معا صر زن و از چهره های مطرح و برجسته شعر و ادب پارسی نیز دعوت به عمل آمده بود. خالده فروغ با سیمین بهبهانى چهره برازنده شعر و ادبیات پارسى دیدار هایى داشته است. نخستین بار در حاشیه صد ساله گى پروین اعتصامى، با جمعى از بانوان شاعر، شامى را مهمان بانوى شعر و ادب بودند. بار دوم در حاشیه همایش «صد سال شعر زنان پارسى سرا» ضمن دیدار، درباره شعر و ادب معاصر افغانستان و ایران تبادل نظر نمودند.
خالده فروغ با وحید وارسته که از شاعران مطرح کشور است، ازدواج نموده؛ و ثمرهء این وصلت دختری ست به اسم “نیروانا”.

خالده فروغ امروز با دا شتن عضویت انجمن بین المللی قلم، مسوولیت برنامه ادبی “کاخ بلند در دری” را در تلویزیون طلوع داراست. همچنان مقام استاد دانشکده زبان و ادبیات دانشگاه کابل را نیز از آن خود کرده است.

خالده فروغ سال گذشته در شهر دوشنبه در یک حادثه ترافیکى مدهش، از ناحیه پا به شدت مجروح گردید. البته بعد از مدت طولانى در بستر بیمارى، دوباره به وطن برگشت. فعلاً نیز براى تداوى و احیاناً عملیات پا، دوباره عازم تاجکستان شده است. براى این سلامتى تمنا دارم.

آثاری که از فیض طبع بلند شعری او، ثبت اوراق دفتر زمانه شده است، عبارتند از: قیام میترا، پنجر ه یی بر فصل صاعقه، سرنوشت دستهای نسل فانوس، در خیا بانهای خواب و خاطره، عبور از قرن قابیل، همیشه پنج عصر، کوچه های خالی دنیا، فرداى من اتفاق مى افتد در دیروز. همچنان کتاب شعر وى ” گفتم که یابم جلد جلد خویش” از سوى نشر ادیب در شهر دوشنبه – تاجکستان اقبال چاپ را یافته است. «زنى که زندگى پس انداز مى کرد» اسم رمانى ست که به قلم خالده فروغ ارمغان دوست داران رومان و داستان خوانى زبان و ادبیات فارسى شده است.

__

متن بالا از صفحه فیسبوک زنان پیشگام افغانستان گرفته شده است.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. درود،
    فکر می‌کنم تصویری که در این مطلب کارگرفته شده، تصویر خالده فروغ نیست. اگر من اشتباه می‌گویم، لطفا مرا اصلاح بفرمایید. در غیر آن بهتر است تصویر این مطلب تغییر کند.
    با مهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا