خبر و دیدگاه

غنی: فرهنگ بزرگ دری متعلق به همۀ افغان‌ها است

اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان که در سیمینار بین‌اللملی بزرگداشت از کارنامه‌های محمد موسی شفیق، نخست‌وزیر اسبق افغانستان سخنرانی می‌کرد با اشاره به اثر ادبی آقای شفیق گفت: ‘عبقریان’ هنوز هم مثال دری ناب است و نشان‌دهنده این است که فرهنگ بزرگ دری ما، متعلق به همه افغان‌ها است و مخصوصا به پشتو زبان‌های این مملکت.

امرالله صالح، رهبر روند سبز افغانستان از سخنرانی آقای غنی در این مورد استقبال کرده، گفت که این حرف رئیس جمهوری “دقیق و علمی است”.

به گفته آقای صالح، تمام سلسله درانی فارسی زبان بودند و دیوان احمدشاه بابا به فارسی نوشته شده است. تمام اشعار در مقبره ای او نیز به فارسی نوشته شده است.

او در ادامه افزود: شعرا و نویسنده‌گان بزرگ زبان پشتو چه از دید سوژه و چه هم از دید ساختار شعر و نثر مراوده بسیار نزدیک و الهام گیر با زبان فارسی داشته اند.

آقای صالح تأکید کرد که لسان دری قوت افغانستان است و متعلق ساختن و ربط دادن آن به قوم و حوزه خاص این زبان عظیم و بزرگ را کوچک ساخته و به نقطه ای ضعف ما مبدل می سازد.

پیش از این، حامد کرزی، رئیس جمهوری سابق افغانستان در یکی از سخنرانی‌هایش از پشتو زبان‌ها خواسته بود که در پهلوی زبان مادری شان، زبان فارسی را بیاموزند و آنرا پاس بدارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا