خبر و دیدگاه

روسیه و ترویج تئوری توطئه در افغانستان

ضمیر کابلوف، نماینده روسیه برای افغانستان، در یک صحبت تازه گفته است که ما از موجودیت پایگاهای نظامی امریکا نگران هستیم چون امریکا دراین منطقه نیات سوء دارد!

جالب اینجاست که وقتی ناتو ۱۵۰ هزار نیرو در افغانستان داشت، نه تنها هیچ صدایی از روسیه بلند نمیشد بلکه خود پوتین گه‌گاهی موجودیت این نیرو ها را توجیه هم می‌کرد.

حالا که روسیه میخواهد جنگ سوریه را به افغانستان بکشد، و هم انتقام شکست سالهای ۱۹۸۰ را از امریکا بگیرد، کابلوف، با شناخت ایکه از روان و حس توطئه‌گرایی مردم افغانستان دارد، این جنگ نیابتی تازه روسیه را میخواهد که مشروعیت منطقوی و اخلاقی بدهد.

مردم افغانستان باید بدانند که هرگونه حمایت از نقش خرابکارانه و جنگ نیابتی روسیه و ایران، ریختن نفت بیشتر بر آتش افغانستان خواهد بود. چون، برخلاف تئوری توطئه، آمریکا در معضله افغانستان چنان گیر افتاده است که با فشار بیشتر ممکن همه نیروهایش را از افغانستان خارج کرده و کمک های اقتصادی را هم قطع کند. سگ یک قصاب بودن بهتر از بودن سگ سگهای چندین قصاب است.

اگر روسیه، آمریکا، پاکستان و ایران مجبور شوند که روی یک راه حل مشترک برای افغانستان توافق کنند، کار نیک است. ولی چنین چیزی بعید بنظر میرسد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا