خبر و دیدگاه

سر به فلک بر کشید بیخردی

bahar chopan
احمد بهار چوپان

با درد و دریغ که خبر مرگ دو هموطن و زخم برداشتن پنج تن دیگر در جریان مراسم خاکسپاری دو باره ی امیر حبیب الله خان خادم دین، که قصدا به خشونت کشیده شد؛ از سوی جناب مهندس عبید الله مهدی که خود از شاهدان عینی بوده است، تائید شد. قربانیان یکی سرباز پولیس و دیگری جوانی بوده است از جمله ی فعالین مدنی.

زهد و عدالت سفال گشت و حجر
جهل و سفسطه زر و در مکنون شد
مراسم خاکسپاری مجدد امیر حبیب الله خادم دین که از قربانیان بیعدالتی و غدر و خیانت است،فرصتی بود برای باز خوانی تاریخ و باز شناسی شخصیتهای تاریخی و پر کردن شگاف های اجتماعی ناشی از انحصار قدرت، ثروت و معرفت و برخواسته از نگاه آمیخته با تبعیض و تحقیر حاکمان بسوی اقوام ساکن در این سرزمین، اما به بهانه های واهی تبدیل به قتلگاه هموطنان ما شد.
مسؤلیت این پیشامد ناگوار که امکان جلوگیری از آن وجود داشت، و از منظر حقوقی _ فنی میتوان آنرا در ذیل فقره ی #قتل عمد غیر نظامیان قرار داد، در گام نخست بدوش آقای جنرال دوستم معاون اول رئیس دولت است. اعزام نیرو های مسلح غیر مسؤل به محل گردهمایی مردمی و صدور دستور آتش بسوی شهروندان غیر مسلح تعریف دیگری جز قتل غیر نظامیان و جنایت ندارد. قباحت این عمل زمانی ده برابر میشود که بدانیم معاون اول رئیس دولت، فردی که اصولن و قانونن وظیفه دارد در راستای تامین امنیت مردم بدون در نظر داشت تبار و تیره آنها بکوشد، و هنگامیکه بدلیل بروز مسایل حاد اجتماعی ،سیاسی و فرهنگی احتمال وقوع رویاروی و برخورد میان طیف ها و گروه های اجتماعی و شکلگیری بحران سلامت جامعه را تهدید میکند، او بعنوان فرد شماره ی دو م کشور، با استفاده از نفوذ وقدرت قانونی برای یافتن راه حل و فرو نشاندن تنش استفاده کند، و جلو درگیری و خونریزی را بگیرد، خود می اید و نقش منفی ایفا میکند و فرمان تیراندازی بسوی شهروندان غیر مسلح را صادر میکند. مشاورین آقای دوستم باید به این پرسش پاسخ دهند، که وقتی نیرو های امنیتی و نهاد های مسؤل امنیتی برای تامین امنیت شهروندان در صحنه حضور داشتند، و دولت در جریان چرایی آن گردهمایی قرار داشت، نیرو های مسلح مربوط به معاون اول رئیس جمهور، که ظاهرا مسؤلیت حفاظت از شخص او را دارند، به چه منظوری به ساحه ی تجمع مردم خشمگین اعزام شدند؟ آیا نیرو های پلیس و اردوی ملی از انجام وظیفه ی محوله سرباز زده بودند؟ آیا اشتراکچیان مراسم خاکسپاری با نیرو های پلیس درگیر شده بودند، و محافظان آقای معاون اول نظر به وخامت اوضاع به کمک نیرو های پلیس حاضر در صحنه شتافتند؟ آیا وزیر داخله یا کس دیگر از منسوبان بلند پایه ی وزارتهای داخله و دفاع از جناب معاون اول خواهان کمک و اعزام نیروی مسلح به محل حادثه شدند؟
متاسفانه جناب معاون اول رئیس دولت، مسئله را قومی ساختند، و نتنها برای جلوگیری از وقوع تنش و تخاصم کاری نکردند، بلکه با مداخله غیر ضروری در کار نیرو های امنیتی خلل ایجاد نموده و فرمان تیراندازی بسوی غیر نظامیان را صادر کردند.
بنا مسؤلیت این رخداد که منجر به مرگ یک سرباز پولیس و یکنفر غیر نظامی شده است، بدوش جناب معاون اول رئیس دولت است . آقای جنرال با چنین رفتاری به جایگاه و پایگاه مردمیش ضربه ی سخت غیر قابل جبران زده است .
سر به فلک بر کشید بی خردی
مردمی و سروری در آهون شد

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. آری، بیخردی سر به فلک کشیده، چند اوباش و دزد و ذیګر بقایای جنایتکاران جنګی زندګی را بر مردم کابل حرام ساخته،چند بیخرد متعصب در تعصب قوم پرستی چنان غرق رفته که با بسیار بی شرمی در چشم مردم خاک میزنند و کوشش ناکام مسخ تاریخ را میکنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا