خبر و دیدگاه

اردوغان از یک آزمون بزرگ بطور معجزه آساءی، موفقانه بیرون آمد

images 309
شرف الدین شرفیار استاد دانشگاه

شب گذشته ترکیه کودتای متفاوت وبی سابقه را تجربه کرد. ارتش ترکیه در ساعات اولیه صبح دست به کودتا علیه حکومت منتخب مردم ترکیه و حزب عدالت وتوسعه در آن کشور زد، که در نتیجه از طرف حزب حاکم عدالت وتوسعه (که یک حزب میانه رو اسلامی میباشد) به رهبری خردمندانه رجب طیب اردوغان رهبر این حزب و رییس جمهور فعلی کشور ترکیه ساعات محدودی بعد ازآغاز کودتا ناکام ساخته شد؛ که ارتش این کودتا را جهت قبضه کردن تمام قدرت در ترکیه و براندازی حکومت منتخت در این کشور براه انداخته بود.

این کودتا از دو جهت متفاوت بود، ۱- تفاوت عمده که از یک زاویه بیشتر برجسته بود وآن اینک تا حال در ترکیه کمتر یا حتی دیده نشده که نظامیان کودتای را به این وسعت براه انداخته باشند ودر نتیجه آن کودتا به سکان قدرت تکیه نزده باشند. نظامیانیکه تقریبا نزدیک به یک قرن از آوان به میان آمدن حکومت اتا ترک (درختم خلافت عثمانی بعد از جنگ جهانی اول) تا پیروزی حزب عدالت وتوسعه در سالهای اخیر در عرصه نظامی و سیاسی در ترکیه حرف اول را زده اند چندین حکومت منتخب را توسط کودتا از اریکه قدرت به زیر افگنده اند ، به عنوان یکی از پر قدرت ترین ارتش دنیا ابزاری در دست سکولار های داخلی و اسلام ستیزان بین‌المللی بوده اند ودر کل دائم به میل قدرت های بزرگ خلاف اراده مردم مسلمان تر کیه عمل کرده اند. ۲ -و تفاوت دیگر این کودتا در آن بود که بعضی از قدرت های بزرگ که دیروز کودتاها در ترکیه در تبانی با ایشان صورت می گرفت ودر راستای منافع شان قلمداد میشد اینبار خلاف معمول کودتا چیان را نه بلکه حکومت منتخب را بخاطر پایگاه مردمی و جایگاه ملی و بین‌الملی اش نا گزیر ترجیح میداند تا بیشترازین آبروی خودرا در مقابل افکار عمومی نریخته و حتی در پیشگاه ملتهای خود  بیشتر از پیش سر افکنده نباشند..

 

download (2)

در پایان موفقیت و مدیریت خردمندانه این بحران را به تمام اعضای حزب حاکم شخص اردوغان رهبر این حزب و رییس جمهور کشور دوست ترکیه  تبریک میگویم به ویژه به آن عده از حامیان این حزب که با یک فراخوان از طرف رهبر خود ازطریق فضای مجازی با دست خالی این پیروزی را در مقابل نظامیان تا بن دندان مسلح به نفع خود رقم زدند و تهدید بالقوه ارتش را انشاالله بر همیش از لوح خاطرات مردم ترکیه زدودند.

نوشته های مشابه

‫۵ دیدگاه ها

  1. این همه دستگیری ها و اخراج از کار نشان میدهد گه حزب اذدوغان یک حزب کج اندیش و انحصارگر میبا شد و ترکیه بطرف بد بختی و دکتاتوری یک حزبی میبرد. اردوغان مثل حفیظ الله امین افغانستام خود خواه و بیرحم و انحصار گر میباشد. به مردم ترکیه و هواداران کمال اتاترک فرض عین میباشد که علیه اردوغان و حزب او بمبارزه جدی و فداکارانه بپردازند.

  2. بخوان و بدان ای دوست:
    آمار دستگیری ها، اخراجی ها و تعلیقی ها در ترکیه به ۴۵ هزار رسید
    • ۳ ساعت پیش
    در پی کودتای نافرجام هفته پیش در ترکیه حداقل ۴۵ هزار نفر بازداشت، اخراج یا از کار خود معلق شده اند.
    پاکسازی کسانی که سطح وفاداری آنها به رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، کافی تشخیص داده نمی شود روز سه شنبه گسترش یافت و شامل آموزگاران و روسای دانشکده ها و اصحاب رسانه ها شد.
    دولت می گوید این افراد متحدان فتح الله گولن روحانی ساکن آمریکا هستند. آقای گولن اتهام هدایت شورش علیه دولت را رد می کند.
    بن‌علی ییلدریم نخست وزیر ترکیه گفت که این روحانی هدایت یک “سازمان تروریستی” را بر عهده دارد.
    او در پارلمان گفت:‌ “آنها را ریشه کن خواهیم کرد.”
    به گزارش رسانه های ترکیه آمار اخراج و تعلیق ها چنین است:
    • ۱۵۲۰۰ آموزگار و خدمه آموزشی اخراج شده اند
    • به ۱۵۷۷ رئیس دانشکده دستور استعفا داده شده
    • ۸۷۷۷ کارمند وزارت کشور برکنار شده اند
    • ۱۵۰۰ خدمه وزارت دارایی اخراج شده اند
    • ۲۵۷ نفر از کارکنان دفتر نخست وزیری اخراج شده اند
    روز سه شنبه گزارش شد که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در گفتگویی تلفنی با رجب طیب اردوغان آمادگی کشورش را برای هرگونه تحقیق بر سر کودتای اخیر ترکیه اعلام کرد. کاخ سفید گفت که آن دو مشخصا در مورد فتح الله گولن گفتگو کرده اند.
    آقای اردوغان بعد از کودتای نافرجام اخیر، در یک سخنرانی عمومی فتح‌الله گولن را به دست داشتن در کودتا و آمریکا را به حمایت از آن متهم کرده و از ایالات متحده خواسته بود او را مسترد کند. فتح الله گولن سال‌هاست در تبعید خودخواسته در پنسیلوانیای آمریکا زندگی می‌کند.
    در پی آن اظهارات، آمریکا گفت که متهم کردن واشنگتن به حمایت از کودتا می‌تواند به روابط بین دو کشور آسیب برساند و از دولت ترکیه خواست اگر مدارکی در مورد دخیل بودن آقای گولن در این کودتا در اختیار دارد، ارائه کند.
    آقای گولن در بیانیه ای “دولت آمریکا را ترغیب کرده است هر گونه تلاشی برای سوءاستفاده از فرآیند استرداد برای خونخواهی سیاسی را رد کند.”
    همزمان پنتاگون هم اعلام کرد که اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا، روز سه شنبه با همتای ترک خود در مورد پایگاه هوایی اینجرلیک در جنوب ترکیه صحبت کرده است.
    برق این پایگاه که نیروهای ائتلاف تحت رهبری آمریکا برای مقابله با داعش در عراق و سوریه از آن استفاده می کنند از زمان کودتا قطع است.
    سرکوب ها و اعتراض ها
    سازمان نظارت بر رسانه های ترکیه روز سه شنبه مجوز ۲۴ کانال رادیویی و تلویزیونی که متهم به تماس با آقای گولن هستند را لغو کرد.
    این درحالی است که بیش از ۶ هزار خدمه نظامی بازداشت و تقریبا ۹ هزار مامور پلیس اخراج شده اند. حدود سه هزار قاضی هم از پست خود معلق شده اند.
    برکناری هزاران مقام زنگ خطر را برای ناظران بین المللی به صدا در آورده است. سازمان ملل دولت ترکیه را ترغیب کرده به حاکمیت قانون احترام بگذارد و حقوق بشر را پاس بدارد.
    روز سه شنبه یک مقام ارشد آلمانی گفت که “یک شکاف عمیق” در ترکیه سر باز کرده است و او می ترسد این شکاف ها باعث ناآرامی در میان جامعه بزرگ ترک های آلمان شود.
    خواکیم هرمان وزیر امور داخلی استان باواریا به روزنامه برلینر زایتونگ گفت:‌ “خطر اوج گیری خشونت میان هواداران اردوغان و مخالفانش در آلمان هم افزایش یافته.”
    مارتین شولتس رئیس پارلمان اروپا ترکیه را به “انتقام گرفتن” از مخالفان و منتقدان متهم کرده است.
    او همچنین گفت که بحث پیرامون احیای مجازات اعدام “عمیقا نگران کننده” است. اتحادیه اروپا هشدار داده که چنین اقدامی به معنی پایان گفت‌وگو برای پیوستن ترکیه به این اتحادیه خواهد بود.
    براساس آمارهای رسمی در جریان تلاش برای کودتا ۲۳۲ نفر کشته و ۱۵۴۱ نفر زخمی شدند.
    یعنی همه مردم ترکیه کودتا کرده انذ یا علیه دیکتاتوری یک نمرود و فرعون میباشند.

  3. Yesterday at 12:17pm
    واشنگتن‌تایمز ۳ ماه پیش نوشت: کودتای‌ قلابی ‌اردوغان
    واشنگتن تایمز، در روز شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵، اطلاعاتی منتشر کرد که حاکی از قصد اردوغان برای اجرای کودتایی در ترکیه بود تا به وسیلۀ آن، مخالفانش را شدیدا سرکوب کند.
    واشنگتن تایمز به نقل از “ایکان اردمیر” نمایندۀ سابق اپوزیسیون در پارلمان نوشت: “حزب عدالت و توسعه، بسیار خوب بلد است چالش ها را به فرصت تبدیل کند. آن ها به خوبی می دانند که می توانند از شایعه کودتا، به گستردگی بهره برداری کنند”.
    این روزنامۀ آمریکایی، پیروزی بسیار دشوار حزب عدالت و توسعه در انتخابات، بحرانی شدن اوضاع کشور، افزایش انتقادات از اردوغان به سبب طولانی تر کردن جنگ در سوریه، شدت گرفتن درگیری با کردهای جدایی طلب، ضعف اقتصاد، فروپاشی بازار گردشگری و افزایش حملات داعش را از عوامل کاهش محبوبیت حزب عدالت و توسعه دانست.
    در این میان، “مایکل روبن” از مسئولان سابق پنتاگون که تحلیل گر دفاعی و امنیتی در بنیاد AEI است، گفت: “اقدامات استبدادی وضد انسانی اردوغان ضد مخالفان سیاسی ، بازداشت و زندانی کردن آنان، خفه کردن مطبوعات و مبارزه با آن ها، و رؤیاهای سلطنتی او، از کنترل خارج شده است و اگر ارتش ترکیه تصمیم به کودتا بگیرد، آمریکا باید از ارتش حمایت کند”.
    این اظهارات، واکنش ارتش ترکیه را سبب شد به طوری که فرماندهان ارتش، در روز یک شنبه، ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۵، برای نخستین بار، به صراحت اعلام کردند که هیچ قصدی برای کودتا در کشور وجود ندارد و ارتش، به هیچ وجه در روند فرایند سیاسی کشور دخالت نخواهد کرد.
    به این ترتیب بود که واشنگتن تایمز در مقالۀ خود که در روز شنبه، ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ منتشر شد پیش بینی کرد که اردوغان برای جلوگیری از بروز انقلاب غیرنظامی در ترکیه، اقدام به اجرای کودتایی نظامی جعلی در کشور کند؛ زیرا هزاران تن از دانشجویان ترکیه تحت پیگرد پلیس و سازمان اطلاعات هستند، صدها تن از خبرنگاران در دادگاه ها محاکمه شده اند،هزاران تن از شهروندان به اتهام توهین به رئیس جمهور محاکمه شده اند، تظاهرات سراسر ترکیه را گرفته است و ملت ترکیه، در برابر اردوغان، سر خم نخواهد کرد.
    ‎افشاگر قرن‎’s photo.
    Like

  4. فتح الله گلان که وقتی اردغان را حمایت و پشتیبانی میکرد حالا میگوید که شاید در این کودتا بصورت غیر مستقیم دست اردغان شامل باشد. بخاطر اینکه بهانه ای برای تصفیه ارتش و زدن رقیبان خود بدست بیاورد. اعمال اردوغان مثل زندانی ساختن ۶۰۰۰ ارتشیان و برطرفی و زندانی ساختن ۸۰۰۰ پولیس و برطرفی بیش از دوهزار قاضی نشان میدهد که ٱقای گلان راست میگوید.

  5. طوری معلوم میشود که اردوغان مسلمان میانه نه بلکه مسلمان افراطی میباشد. سوابق او، اجرات و دکتاروی او بوضاحت اینرا نشان میدهد که او پیرو اسلام میانه نه بلکه پیرو اسلام افراطی بنیاد گرا میباشد. ولی از آنجائیکه سکولارزم در دولت ترکیه نهادینه شده است او نمیتواند افراطیت را در زمان کوتاه عملی سازد. خود خواهی های او و بلند پروازی های او افراطی بودن اورا بتبوت میرساند. دولت سوریه که در منطقه یک دولت نمونه و خوب در همان حوضه بود توسط همین اردوغان به خاک و خون کشیده شد. چون شرایط تاریخی خوب همزمان با بقدرت رسیدن حزب او زمینه رشد و پیشرفت ترکیه را مساعد ساخت و این رشد و پیشرفت ترکیه محبوبیت اورا در میان اعضای حزب و هوادارانش و مردم عادی ترکیه زیاد ساخت و اورا به یک شخصیت کرسماتیک در ترکیه بدل ساخت. بنظر من هرچند این کودتا به ناکامی انجامید ولی پایه های اردوغان را سست میسازد و اورا بطرف دکتاتوری بیشتر خواهند راند که بضرر ترکیه و مردم ان تمام خواهد شد. بنظر من اگر او هوشیار و رهبر خردمند باشد کودتا چی هارا همه مورد عفو قرار میدهد. اگر این کار را کرد بدانکه رهبری ترکیه را تاکه زنده است در قباله خود در خواهد آورد. اگر انتقام و دلیل برای سرکوب رقبای خود ازان استفاده ببرد عمر خودرا کوتاه خواهد ساخت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا