خبر و دیدگاه

رزم سیه‌پوش

ofran_badakhshani3
نویسنده: غفران بدخشانی

دیری نمی‌شود که شفق سیه‌پوش را می‌شناسم. آشنایی‌ام با کار‌های هنری سیه‌پوش از سرود «تاجیکستان» وی آغاز می‌شود. من به سلیقه‌های شخصی کسی کاری ندارم. این یکی را تنها برای هم‌تباران و هم‌زبانانم می‌نویسم. از دیرسال فارسی‌زبانان افغانستان دچار جُبن‌زدگی، بی‌برنامگی، فرصت طلبی، نابسامانی و مصلحت اندیشی هستند.

شمار قلم‌ به دستان، هنرجویان و هنرمندانی که تاریخ این خاک را به درستی می‌دانند و برای نگهداری جایگاه و مقام‌شان خود را به کوچهٔ حسن چپ می‌زنند، کم نیست. وقتی در این میان، جوانی، هنرجویی، هنرمندی، شاعری و قلم به دستی بر می‌خیزد و واقعیت‌های تلخ تاریخی را با همه پی‌آمدی که برای خودش و نزدیکانش دارد به بی‌پرده‌ترین وجه بیان می‌کند، در خور ستایش است.

ما می‌توانیم با شیوه‌ٔ کار و بیان سیه‌پوش هم‌نظر نباشیم، این حق مان است، مگر در روزگاری که بیشتر قلم به دستان و آگاهان سرزمین ما نان به نرخ روز می‌خورند، استقامت و سرسپردگی سیه‌پوش با همه تاجیک‌محوری‌اش، ستودنی است!

siahpoosh
شفق سیه‌پوش، آوازخوان و فعال فرهنگی

روشنگر راستین نه از رسوا شدن می‌ترسد، نه از گرسنگی و نه از نفرین و لعنت جامعه! هستند کسانی که کارهای سیه‌پوش را تاجیک‌گرایی و تنگ‌نظری در برابر دیگر تبار‌های افغانستان می‌پندارد. به باور من اما، او تنها درد، درماندگی، رعیت‌منشی، خودفریبی، سست‌عنصری و مصلحت‌اندیشی تبارش را فریاد می‌زند.

موسیقی و آوای سیه‌پوش

بدون شک، صدای سیه‌پوش چیز نوی در فضای موسیقی افغانستان است و موسیقی‌اش نیز موسیقی ناب خراسانی بویژه سبک‌های پامیری‌ست. سیه‌پوش به درستی دریافته است که درد خراسانی را تنها تار و گلوی خراسانی می‌تواند فریاد بزند. و این کار، هم در سرود «تاجیکستان» و هم در سرود «تاجیکان متهمان تاریخ» به روشنی دیده می‌شود.

سیه‌پوش عزیز، خم چرخ گردان زمین تو باد!

___

پیوند آهنگ تاجیکان:

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سیه پوش سرود میخواند و در سرود خویش عدالت خواهی و عدالت پروری را پیام میدهد. او هیچوقت نگفته است و نمیگوید که تاجکان قوم برتر و یا قوم اکثریت میباشند. او هیچوقت نگفته است که قدرت دولتی باید بدست تاجکان به چرخ بیاید و قدرت دولتی باید همیش در دست تاچکان باشد. او فقط رعایت اصول شهروندی در افغانستان را خواسته است. او میگوید قدرت دولتی حق انحصاری هیچ قوم بوده نمیتواند. قدرت دولتی با رای آزاد مردم از طرف مردم به شخصیکه برنده انتخابات ازاد و بدون غل و غش و تقلب باشد سپرده شود. این مهم نیست که شخص انتخاب شده و برنده انتخابات بکدام یک از اقوام افغانستان تعلق اتنیکی داشته باشد. بنأ” سرودها و گفته های آقای سیه پوش کاملا” عادلانه و مطابق موازین و اصول نظام مردم سالاری میباشد. ننگ به کسانیکه در افغانستان به اصول مردم سالاری خیانت میورزند. ننگ و نفرت بکسانیکه قدرت دولتی را حق انحصاری یک قوم میدانند. وظیفه هر انسان افغانستانی و افغان میباشد که علیه این فکر فاشستی و شئونستی انحصار قدرت دولتی بدست یک قوم مبارزه نماید. آقای سیه پوش با سرود های خویش این وظیفه میهنی خودرا بدرستی انجام میدهد که قابل قدر دانی و شادباش میباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا