خبر و دیدگاه

بروز اختلاف بین غنی و عبدالله بر سر معرفی ستانکزی و منگل

stankzai_mangalیک منبع موثق در حکومت وحدت ملی، از جدال و اختلاف میان داکتر غنی و داکتر عبدالله بر سر معرفی نامزد وزیر دفاع و نامزد ریاست عمومی امنیت ملی خبر میدهند.

بر مبنای معلومات این منبع، داکتر اشرف غنی، برای معرفی گلاب منگل به وزارت دفاع و معرفی معصوم استانکزی به عنوان رییس عمومی امنیت ملی اصرار دارد، اما داکتر عبدالله با تقرر هر دو شخص مورد نظر غنی به این دو سمت مهم امنیتی کشور مخالفت کرده است.

منبع می افزاید که تیم داکتر غنی در تلاش است تا از معرفی این دو تن در آستانه سفر جان کری وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا به کابل بهره برداری سیاسی کند و عبدالله را وادار کند تا بخاطر نمایش همسویی و همنظری میان رهبران حکومت با گزینش این دو شخص موافقت کند. اما داکتر عبدالله در مقابل این فشار ها ایستادگی کرده است. دلایل مختلفی برای مخالفت عبدالله با این دو تن ابراز شده است.

گلاب منگل را بسیاری از مردم شمال کشور عامل امضای معاهده دند غوری و در فرجام سقوط کندز و گسترش ناامنی و بی ثباتی در شمال افغانستان میدانند و از تجربه لازم برای تصدی نهاد های امنیتی نیز برخوردار نمی باشد. در مذاکراتی که پیش از ایجاد کابینه جدید بین دو تیم صورت گرفته بود، هر دو رهبر توافق کرده بودند که رییس امنیت ملی باید یک شخص بی طرف بوده به هیچ یک از تیم های انتخاباتی یا جریان های سیاسی وابسته گی نداشته باشد. این فرد سابقه کار در استخبارات داشته باشد و در فعالیت های سیاسی دخیل نبوده باشد.

آقای استانکزی حدود یکسال پیش از سوی رییس جمهوری برای کسب رای اعتماد به عنوان رییس عمومی امنیت ملی به مجلس معرفی شد، اما نتوانست رای اعتماد بدست بیاورد. اما تا اکنون بر خلاف قانون سرپرستی و به حمایت بیدریغ رییس جمهور غنی به عنوان سرپرست وزارت دفاع ایفای وظیفه میکند. او که پیش از این به عنوان رییس دبیر خانه شورای عالی صلح نیز کار کرده در حادثه ترور برهان الدین ربانی رییس پیشین شورای صلح مقصر دانسته شده است.

منبع می افزاید که ستانکزی و منگل روابط نزدیکی با شماری از مقام های امریکایی و انگلیسی دارند و زلمی خلیل زاد لابی اصلی این دو تن در کانگرس و دولت امریکا است.

نوشته های مشابه

‫۴ دیدگاه ها

  1. من میدانم که این ویب سایت مر بوط به کسانی است که باید انعده نظریات را پخش کنندکه بر ضید قوم سرفراز پشتون باشد واگر نظر در رابطه به یکی از تاجیکهای گرامی منفی باشد نشر نه می کنند دیروز سردسته قاتلین دوذ حرفوی بچه کاکا ی جنرال پشقل وزیر داخله شد اما ازاین سایت وقراردادیهای شان هیچ واکنش دیده نه شد اگر منگل است وپشتون است اگر جاهد است وتاجیک است این ها غلامان حلقه به گوش امریکا است برادران متوجه شوید مخالفت به اقوام دیگر تقویت ودوام اشغال است امریکا دشمن بشریت است

  2. ستانکزی از سور خلقی های پوست بدل کرده است . یعنی دیروز چکمه ای مشاوران شوروی را می لیسید و امروز غوله مالی انگلیس را بجان گرفته است.

  3. اصلا” آدم از آقای غنی پرسان کند که آیا در افغانستان قحط الرجال است؟ در افغانستان هزاران انسان با سوابق خوب و دارای اهلیت و کفایت لازم وجود دارد. ولی آقای غنی در پی مقرری مردمان بد و رسوا و وابسته به اجانب میباشد. که این خود مایه تأسف میباشد.
    عجب مینماید که امریکائی ها باز هم به سخنان خلیل زاد که بر پیشانی او مهر تمامیت خواهی و فاشیزم قومی حک شده است، و در افغانستان منحیث یک چهره نامطلوب شناخته شده است، باز هم گوش بدهد.

  4. مقرری این دونفر که دارای کار و سوابق مشکوکی میباشند، در پستهای امنیت و دفاع افغانستانرا بطرف دکتاری و رژیم توتالیتر(totalitarian) میبرد. مقرری این دوشخص جز افزودن یک بدبختی بر انبوه از بدبختی های افغانستان چیز دیگری بوده نمیتواند. عبدالله حق دارد که با مقرری این دو نفر دارای سوابق بد، بطور جدی مخالفت ورزد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا