خبر و دیدگاه

فاشیسم “افغان نازی” پلان اضمحلال هویت های غیرافغان را قدم بقدم موفقانه به پیش میبرد

drAkbar hemat
داکتر همت فاریابی

از قرار آخرین گزارش منتشره بی بی سی (بادار مردان) افغان ملت توافق کرده اند که در تذکره الکترونیکی در پبشانی هر شهروند کشور کلمه ننگین “افغان” تاپه شده و در جایی هم خاستگاه قومی شخص یادداشت شود ! فاشیسم قبیلهِ حاکم با این عوام‌فریبی خود توقع هم دارد که اقوام دیگر شکرگذار هم باشند که به چنین هدایای ملکوتی نایل آمدند. من کلمه “افغان ” را ننگین گفتم، امید که مرا مواخذه نکنید زیراکه هدف نفس کلمه اوغان نیست مگر استبدادی شدن این کلمه و تحمیل زورگویانه و استبدادی آن بالای دیگران، این کلمه “اوغان” را ننگین و شرم آور ساخته است.
درینحال از مردم غیر افغان توقع دارند یا میخواهند با این عمل زورگویانه و عوامفریبانه که با اشتراک ویا سکوت پیشآهنگان اقوام غیرافغان که بطور نمایشی در قدرت شریک هستند انجام پذیرفته است، سازگار و شاکر باشند، در حالیکه این پروژه پلان شده در راه اضمحلال هویت های غیر افغان “پشتون” یک قدم جلو بسوی افغانیزه کردن جامعه شرق و غرب و شمال جنوب کشور است. این پروژه برای اولین بار در تاریخ مملکت است که هویت  افغان=پشتون را بالای اقوام غیر افغان در معتبرترین سند شهروندی یعنی تذکره رسمیت میبخشد. برای آنانیکه ازین پروژه خائنانه فاشیستان آگاهانه یا غیر آگاهانه خوشی و حمایت مبکنند، خاطرنشان میسازم که با تصویب این پلان برتری طلبان قومی و زبانی، راه بسوی اضمحلال کلی هویت ها و زبانهای اقوام غیرخودی هموار است. زیراکه درین سند “افغان” بودن اصل و بستر هویت شهروندی را تشکیل میدهد، مگر اوزبیک، ایماق، تاجیک، هزاره و … بودن فرع است و همیشه متزلزل بوده و موقعیت اساسی خود را به نفع افغان بودن رها میکند. آن حلقات فاشیستی که با زور، نیرنگ و معامله هویت خود را بالای دیگران تحمیل کردند و رسمیت بخشیدند، مگر چند مدت زمان بعد حذف هویت های اقوام دیگر بر مبنای اولویت حقوقی به مراتب آسانتر خواهد بود. فردا همین فاشیسم نیرنگباز تزویر خواهد کرد که گویا ذکر نام اقوام در تذکره مانع (ملت سازی) گردیده است یا که پروسه ملتسازی را بطیء کرده است و باید از تذکره حذف و همه یک افغان=پشتون باشند !!! درینجا هم موافقت چندتا تیکه دار قومی کار است و سکوت اکثریت مظلوم !!!
ماده چهارم قانون اساسی افغانستان که گفته شده (بر هر فرد ملت افغانستان افغان گفته میشود)، همین یک جمله زمینه را مساعد ساخت تا امروز فاشیسم توانست تا کلمه ننگین “افغان” را بالای همه شهروندان غیرافغان تحمیل نماید و فردا همین تذکر زورگویانه زمینه را مساعد خواهد ساخت که هویت های غیرافغان از تذکره حذف و همه پشتون=افغان شوند که بهانه و ماجراجویی فاشیسم را در فوق تذکر دادم. به این شکل پلان های پشتونیزه ساختن قدم بقدم موفقانه به پیش میرود.
در آخر میخواهم یک فکاهی گونه یی در ارتباط موضوع بنویسم : گویند نام یک وطندار اهل سیک ما ” سینگو ” بوده اما در اداره ثبت احوال نفوس نام او “گوسینگ ” نوشته شده بود. او با عجله و عصبانیت دوباره به شعبه مربوطه برگشت و به مآمور موظف گفت که نام او (سینگو ) است و چرا او را در تذکره (گوسینگ) نوشتند ! مآمور با خونسردی گفت: بیاکه من اصلاح کنم. چرا اینقدر داد میزنی، گوسینگ یا سینگو چه فرق میکنه بدون ازاو یکطرف نامت ده (گو) بند است !!!
از غیرمودبانه بودن این فکاهی مانند معذورم بدارید.

تاریخچه افغانیزه کردن جامعه افغانستان را در لینک زیر مطالعه فرمائید:
http://www.ariaye.com/dari4/ejtemai/faryabi.html

نوشته های مشابه

‫۹ دیدگاه ها

  1. د تعصب پروژی پلی کوی. خو په یاد ولری چه ستاسی نه وړاندی نورو هم ډیر کوښښ وکړ خو تور مخ پاتی شول او ستاسو پای هم تور مخ دی او شرمندګی. د دی سپیڅلی ملک نوم افغانستان دی او د دی ملک هر وګړی سپیڅلی افغان دی. د ایرانی ، پاکستانی ، امریکایی او نورو ټولو جاسوسانو یی لاس خلاص او توره یی تیره. همدا د افغان سپیڅلی کلمه به په تذکره کی لیکل کیږی. که مو غیرت درلود نو بیا دا تذکره مه اخلی.

  2. درود به بزرگوار داکتر همت فاریابی که حقایق را شجاعانه بیان نموده است. اگر اکثریت قلم بدستان و اهل علم و دانش وطن ما همینطور شهامت و جرئت بخرج بدهند و نور افگنی نمایند، مردم هوشیار و اگاه کردیده و جاسوسان و فاشستان قوم افغان جرئت انجام زدودن هویت اقوام غیر افغان افغانستان را نخواهند داشت. نوشته حق طلبانه داکتر صاحب فاریابی ثبت تاریخ گردیده و زینت بخش اوراق تاریخ افغانستان میباشد. درود به تمام کسانیکه ذلت و ذبونی را به هیچ قیمت نمیپذیرند و اخلاق و عزت به انسانرا در جامعه تعمیم میخواهند.

  3. مردمان عوام و کارگر و زحمتکش قوم افغان مردمان خوب و بی آلایشی میباشند و فکر برتری جوئی هرگز بسر ندارند. خودرا با زحمتکشان دیگر اقوام ساکن افغانستان برادر و برابر میدانند. اما وای از دست یکتعداد از تحصیل کردگان و سیاست مدار قوم افغان که خیلی کوچک و متعصب و خرد ستیز و وطنفروش میباشند. البته غلط فهمی نشود که در میان تحصیل کردگان و سیاستمداران قوم افغان یکتعداد انسانهای وطندوست، خرد ورز هم زیاد است ولی مشکل اینجاست که آنها هم مثل نخبگان سایر اقوام چانس کار در دولت و سیاست را نمی یابند. متأسفانه که آقای غنی هم یکی از همان آدمهای بد و متعصب و بخیل و پر عقده قوم افغان میباشد. من یقین دارم که او افغانستان را با تعصب و عقده و کوچکی ایکه در ذاتش نهفته است، بطرف تباهی میبرد.

  4. Drood Janaby faraby ; shuma tamamy nukaty drost ra bayan kardin magar mardum ba yen harffhay hala daren Bayan mekonem medanistn kee en shakhsy marez GHANY Agrar omaad Az eslafhay degarash farq mekona am shakhsy khody shuma dar on zamam ba naue ba nafgh ash kampian mekardin shuma jakbar ham motaejy nashodin enkee tazamike darsytem taghir nayaa chee nafghy Barry aqwam zerisetam babar meyara , Álbate shuma tanha nestin khely degar az rushanfekran wa chezfaham hay degar ham chenin karadan mofaq bashin

  5. لعنت خدا بر روی تو انسان ذلیل، آیا تو چهره مهنوش خود را در آینه نگاه کردی، از هر حرفی که تو مینویسی بوی بد بویی میدهد، حیران که کی تو و امسال تو را دوکتور را میدهد. اما بعد فاشیست پدر و مادر تو دهن مردار خود را به گلاب شسته نام افغان و پشتون به زبان بیار، گمان می‌کنم که خطت خراب و دانت بوی مینه

  6. der in nabeshte shaayed chand waje ser-koche-ye be nawisam, chon baayed chanin kerd. an bi ghirat haa wa khod berokhte haa-ye ke be namaayend-gi az : tajik haa , uzbek haa , hazaragi haa , wa der tebar haa wa ghaum haa der kabul zande-gi nemode hame-gi shaan nadorost-kar wa khyen , bode zod yaa dir merdom an haa ra be dawari keshande wa be chobe dar bala khahand kerd. in kas haa ra adami ne mi tawan naam bord. in kas haa az pasti khod ra be chand nemaayend-ye wa agent bi-gane ferokhte and. in fero-maaye haa jaa-ye shaan mayaan merdom az jaa-ye yek mode-gow yaa morde ,yaa jakash ham payaan-ter ast. naam in fero-maaye ra ne mi nawisam chon gap haa deger ham baayed be piwand her kodam az in kher haa nebesht, wa nabeshte deraz wa khaste-kon be ham mihan mi shawad.

    man saal 2004 dah baa be bbc newishtam ke naam in keshwer baayed be khorasan alesh gerdad ,yek nabeshte am ra chap ne kerd bbc ? man be sag khod perwane ne mi daham khod ra aughan=afghan=kher be naamad

  7. واه، واه شخ کلگی حکام قوم افغان را ببین و سستی وتسلیمی کلانهای ازبک و تاجک و هزاره و بی غمباشی روشنفکران قوم برادر پشتون را ببین. از همین خاطر است که افغانستان در نقشه جهان یک نقطه نیرنگی میباشد.

  8. افغان وجه تسمیه پشتون میباشد. افغان یعنی پشتون. اینکه اقوام دیگر غیر از افغانِ افغانستان به ذلت تن میدهند، مثلیکه سالها تن داده اند و خود و افغانستان را در لجن غرق ساخته اند همه در جمله بیغیرتان بحساب آمده و معلومدار که آدمان بی غیرت و بی ننگ، از نور ایمان هم بی بهره اند، در این دنیا ذلت و در ان دنیا دوزخ را نصیب خواهند شد.

  9. آدم حیران میماند، که میبیند این فاشستان تمامیت خواه تا چه حد دیده درآ و لجوج و بد اخلاق اند، که هویت دیگران را حذف و هویت و نام خودرا بر دیگران بدون احساس شرم و حیا تحمیل میدارند. لجاجت و بی شرمی تا حدی فوران کرده که کار قانونی و ختم شده را معطل میسازند، بالای قانون پا میگذارند، و در تطبیق و عملی شدن افکار فاشستی خود تا سرحد شکستن قانون پیش میروند. به بهانه اینکه در قانون اساسی همه افغان گفته شده است. در حالیکه این قانون اساسی توسط فاروق وردک که رئیس طرح مسوده قانون اساسی بود در تبانی با خلیل زاد نماینده فوقالعاده رئیس جمهور امریکا و دیگر شئونستان داخل کمیسون، دست خورد و تغیر داده شد. که فردای همان روز شکایت تعداد زیاد اعضای شرکت کننده گان لویه جرگه بالا شد که این قانون دست خورده است. و این قانون همان قانونی نیست که در جلسه تصویب شده است. چون خلیل زاد بحیث وایسرا در افغانستان ایفای وظیفه میکرد و همه اختیارات را در دست داشت، هیچکس به داد و فریاد شکایت کنندگان گوش نداد و همان قانون دست کاری شده، جاری ساخته شد. که امروز به آن استناد میورزند. قبول این کلمه ننگین افغان بدون شک که در آینده نیز مورد استناد تمامیت خواهان قرار خواهد گرفت. آدم از طرف دیگر به بی همتی و بی غیرتی به اصطلاح سران اقوام در حکومت حیران میماند، که اینان با یک چوکی و مقام سمبولیک چقدر خودرا ذلیل و بی غیرت نشان میدهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا