خبر و دیدگاه

نگاهی به زندگی مسعود شهید

massoud

 

نخست از همه عمیق ترین مراتب همدردی و تسلیت خود را خدمت خانواده های شهدا و مقاومت گران را ه آزادی کشور و قاطبۀ  ملت عزیز مان تقدیم داشته و برای همگان  درین ماه مبارک  و پر فیض رمضان  قبولی دعا ها ، عبادات ، عزت و بقا وسعادت دنیوی و اخروی آرزومندم.
ارزش‌گذاری نسبت به سمبل‌های جهاد ، مقاومت و فداکاری، نشانه  بارز خودآگاهی ملی و دینی مردم مان  و آمادگی آنان در تداوم راه درخشان بسوی قله‌ های بلند  افتخار است.
شهادت نوعی از مرگ نیست بلکه صفتی از ((حیات معقول)) است. زیرا حیات معمولی که متاسفانه اکثریت انسانها را اداره می کند، همواره خود و ادامه بی پایان خود را می خواهد، لیکن در حیات معقول ، فرد آن زندگی پاک از آلودگی ها که خود را در یک مجموعه بزرگی به نام جهان هستی در مسیر تکاملی می بیند که پایانش منطقه جاذبه الهی است. لذا شهید همواره زنده است و حیات و ممات او همواره صفتی است برای حیات طیبه و به مصداق آیه شریفه قرآن که می فرماید:
(و لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتاً بل احیاءُ عند ربهم یرزقون)
(۱۶۹ آ ل عمران)
ترجمه:
و گمان مبر آنان که در راه خدا کشته شده اند، مردگانی هستند، بلکه آنان زنده و در بارگاه پروردگارشان بهره مندند.
شهید همواره زنده است و مرگ او در واقع انتقال از حیات جاری در سطح طبیعت به حیات پشت پرده آن می باشد.
تأثیرات بعد معنوی آمر صاحب شهید بالای همه ابعاد زندگی ایشان خیلی برجسته و نمایان بود که آن را می توان در ۵ مورد ، اجتماعی ، اقتصادی، سیاسی،   نظامی و فرهنگی   مختصرا بیان نمائیم:

۱-  بالای بعد اجتماعی:
شهید احمد شاه مسعود همیشه سخنانش را با حمد و ستایش  بر خداوند ( ج ) و فرستادن درود و صلوات  بر پیغمبر  گرامی اسلام  آغاز می نمود.
آیت های قرآنی را برای عدالت اجتماعی ، محبت و عاطفه ، جهاد و مقاومت و دفاع از ارزش ها ، در صفوف مردم قرائت نموده و به ترجمه و تفسیر واقعی آن می پرداخت .
او تنها یکبار در زمان جهاد ، نظر به عوامل مختلف، سفر رسمی به پاکستان نمود که درین سفر با سیاست مداران داخلی و خارجی ملاقات نمود ، با دعوت مهاجرین افغانستانی مقیم آن کشور، در گردهمائی های مختلف اشتراک ورزیده و پیرامون مسائل مختلف، اذهان همه را روشن ساخت.
سیاست مداران پاکستانی، زیاد تلاش نموده بودند تا چهرهء احمد شاه مسعود را یک متعصب و منحصر به یک قومی خاص نشان دهند و مردم قبائل در دو طرف خط دیورند  را انگیزه دهند تا در برابر او همه باهم، صف آرای نموده و از اوامرش اطاعت نکنند.
او چون ازین خیانت های سیاست مداران مکار پاکستانی آگاه بود تصمیم گرفت تا خودش به قبائل رفته و خیانت ها  ، تهمت ها و بهتان های آنان را برای مردم قبائل نمایان سازد.
او صحبت هایش را با آیات قرآن کریم استدلال می کرد و همه را به وجد آورده بود و همه ء مردم سخنانش را با نعره های تکبیر همراهی می کردند.
از جمله آیات قرآنی که به آن استدلال نمود:
بسم الله الرحمن الرحیم

حجرات : یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُم مِّن ذَکَرٍ وَأُنثَى وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ   ﴿ ۱۳ ﴾     جزء ۲۶  
ترجمه:
اى مردم ، ما شما را از مرد و زنى آفریدیم ، و شما را ملت ملت و قبیله قبیله گردانیدیم تا با یکدیگر شناسایى متقابل حاصل کنید .در حقیقت ارجمندترین شما نزد خدا پرهیزگارترین شماست .بى تردید، خداوند داناى آگاه است.

حجرات : إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَهٌ فَأَصْلِحُوا بَیْنَ أَخَوَیْکُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ   ﴿ ۱۰ ﴾     جزء ۲۶  
ترجمه:
در حقیقت مومنان با هم برادرند، پس میان برادرانتان  سازش دهید و از خدا پروا بدارید، امید که مورد رحمت قرار گیرید.
سوره حجرات آیه  ۹
وَإِن طَائِفَتَانِ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَیْنَهُمَا فَإِن بَغَتْ إِحْدَاهُمَا عَلَى الْأُخْرَى فَقَاتِلُوا الَّتِی تَبْغِی حَتَّى تَفِیءَ إِلَى أَمْرِ اللَّهِ فَإِن فَاءتْ فَأَصْلِحُوا بَیْنَهُمَا بِالْعَدْلِ وَأَقْسِطُوا إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُقْسِطِینَ
ترجمه :
و اگر دو گروه از مؤمنان با یکدیگر به جنگ برخاستند ، میانشان آشتی ، افکنید و اگر یک گروه بر دیگری تعدی کرد ، با آن که تعدی کرده است بجنگید تا به فرمان خدا بازگردد پس اگر بازگشت ، میانشان صلحی عادلانه برقرار کنید و عدالت ورزید که خدا عادلان را دوست دارد .
بعد از اشغال کابل توسط بیگانگان و عقب نشینی نیرو های دولت اسلامی افغانستان به ریاست جلالتمآب پروفیسور برهان الدین ربانی به شمال کشور ، افغانستان عملا وارد مرحله خطرناک تری در مسیری تاریخ پر  از طلاطم خود شده و تلا ش های شبانه روزی در جهت خارج ساختن بیگانگان از مناطق اشغال شده صورت گرفت که مقاومت بی نظیر مردم مان در آن برههء از تاریخ ، همیشه قابل ستایش و تمجید است.
احمد شاه مسعود و پروفیسور برهان الدین ربانی این را درک کرده بودند که باید صفوف مقاومت از وجود عناصر مغرض ، بی کفایت و سارق که تعداد شان اندک بود تصفیه شود تا مقاومت، ملی شود و مردم با اطمئنان کامل به پیروزی در صفوف مقاومت ، مبارزه نمایند.
قهرمان ملی مان در جمع مردم در سمت شمال سخنرانی نموده و با استدلال به آیت قرآن کریم مردم را برای تغیر وضع حاکم بر کشور تشویق نموده   و پیروزی این حرکت مردمی را بشارت داد.
او این آیت را با ترجمه و تفسیرش بیان نمود:
بسم الله الرحمن الرحیم
ان الله لا یغیر ما بقوم حتى یغیروا ما بأنفسهم (الرعد/۱۱)
ترجمه:
بی تردید ، خداوند عوض نمی کند اوضاع و احوال مردمی را، تا آنکه آن مردم  خودشان به دست خویش اوضاع خویش را تغییر ندهند .
این آیه اعم است ، هم شامل این است که قومی از نعمت و عزت به نقمت و ذلت برسند یا برعکس از نقمت و ذلت به نعمت و عزت برسند .

۲- بالای بعد اقتصادی:
احمد شاه مسعود می فرماید:
“ما برای آزادی می رزمیم زیرا زیستن در زیر چتر بردگی پست ترین نوع زنده گی است.
برای حیات مادی همه چیز را میتوان داشت آب، نان و مسکن. ولی اگر آزادی ما برباد رفت اگر غرور ملی ما درهم شکسته شد واگر استقلال ما نابود گشت در آن صورت این زنده گی برما کوچکترین لذت نخواهد داشت”
– احمد شاه مسعود در اوج قدرت، بسیار زندگی معمولی و ساده را اختیار کرده بود تا مبادا از همسنگرانش و مردم عادی افغانستان فرق پیدا کند و باعث عدم خوشنودی پروردگار و فاصله مردم از او  گردد ، زهد اقتصادی او را از همه متمایز ساخت.

۳- بالای بعد سیاسی:

او که اندک ترین میلی به مقام های تشریفاتی نداشت و  زمانیکه از طرف گلبدین وعده داده شد که اگر احمد شاه مسعود از وزارت دفاع کنار رود او از جنگ و پرتاب  کور کورانهء راکت ها به  کابل دست می کشد و در دولت سهم می گیرد. ولی همه دیدند که احمد شاه مسعود به امید همین وعده ها از وزارت دفاع کناره گیری کرد ولی گلب الدین عهد و پیمان خود را شکست و به پرتاب راکت های کور عجولانه ادامه داد.
– او به شدت از دروغ نفرت داشت و بهتان بستن بر دیگران و تهمت زدن را حتی بر مخالفین سیاسی اش عار می دانست و در گفتن حقائق آنچنان شجاع و دلیر بود که از هیج قدرت نمی هراسید.

۴- بالای بعد نظامی:
پیغمبر گرامی اسلام می فرمایند:
{لاتتمنوا لقاء العدو فإذا ابتلیتم فاثبتوا}
“به تمنای رویا رویی با دشمن نباشید، اما چون درگیر شدید ثبات و استقامت نمایید”.
زمانیکه اکثریت در حال فرار بودند و افغانستان در آستانه سقوط قرار گرفته بود و تمام امید ها و در ها بر روی مبارزین راه آزادی بسته شده بودند و از هرطرف ظلم ، ستم، جبر، تهدید، جهل ، تاریکی سایه افگنده ومردم را به لرزه آورده بود و تا حدی که امید های همه نسبت به آینده کشوراز بین رفته بودند ، دقیقا اینجاست که باز صدای بلند و پر اهتزاز و اطمینان بخشی احمد شاه مسعود ، از میان کوه ها و سخره های شامخ و سربه فلک کشیده ، دشمنان را به لرزه می اندازد و این باور را دوباره در روان مردم مظلوم مان ایجاد می کند که ما زنده هستیم و بخاطر استقلال و آزادی ، عدالت اجتماعی  هدفمندانه مبارزه می کنیم و هیچگاه درین راهی بر حق ، خستگی احساس نمی کنیم و دشمنان مان راهشان باطل است و حق همیشه بر باطل پیروز است.
شهید احمد شاه مسعود در جمع مردم و بخاطر بسیج ساختن دو باره آنان این آیت کلام الله مجید را قرائت ، ترجمه و تفسیر نمود.
بسم الله الرحمن الرحیم
و لا تهنوا و لا تحزنوا و انتم الاعلون ان کنتم مؤمنین ، ( آل عمران : ۱۳۹ )
ترجمه:
سست نشوید و غمگین نگردید که شما برترین هستید اگر مؤمن باشید .
او توانست با ایجاد انگیزهء دوباره برای مردم، توده های ملیونی را در برابر دشمنان وطن هماهنگ نماید که در میان این توده ها از همه اقوام و اقشار مردم افغانستان به مشاهده می رسیدند.
از جمله موفق بودن وی در عرصه نظامی را فشرده می توان در این نقاط جمع بندی نمود:       
– نهراسیدن و قرار داشتن در خطوط اول جبهه نبرد.
– داشتن محبت عطوفت و مهربانی بر همسنگرانش
– داشتن استراتیژی درست و از قبل سنجیده شده در مقابل دشمنان
– بر خورد همراه با مروت و مدارا در مقابل اسیران جنگی داخلی و خارجی که باعث شد بسیار از اسیران رها شده دوباره حاظر بر جنگ در مقابلش نشوند.

۵- بالای بعد فرهنگی:
پیغمبر گرامی اسلام می فرماید:
( طلب العلم فریضه علی کل مسلم و مسلمه)
ترجمه:آموختن علم و دانش بالای هر مرد و زن مسلمان فرض است.
به شکل بسیار فشرده می توان از تلاش های آمر صاحب شهید درین راستا یاد آور شد.
– توجه وی به ساختن مکاتب و مدارس برای ذکور و اناث ، در نقاط تحت فرماندهی اش، درست در زمانیکه در دیگر نقاط افغانستان طالبان در های مکاتب و دانشگاه ها  را بر روی دختران بسته بودند.
– توجه وی به زیر ساخت های عام المنفعه و تاکید وی برای براه انداختن و داشتن  جرائد و نشرات درست.
– مطالعهء متواصل و اشتیاق وی به فرهنگیان، ادباء  و شاعران از جمله حافظ شیرازی.

در آخر باید تذکر دهم که پیروی از مکتب شهید احمد شاه مسعود ، قهرمان ملی افغانستان یگانه راهی است که می تواند کشور را به استقلال و آزادی ، صلح و ثبات دائمی ، برادری و اخوت  حقیقی ، هدایت کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا